Robotgräsklippare
Jolofssson: [citat] Tack för svaren och trevligt bemötande! Ska ta en titt där!
Jeppe87: Fick det att fungera nu. Var precis som du sa daddydj, stort tack! man hade ju önskat mer av instruktionerna här. nån som vet om appen funkar till r1000 förresten?
Gintautas 796e.1: [QUOTE = "Gintautas 796e.1, post: 3676110, member: 322960"] Hi, at the start of the fourth season my wg796e1 started behaving strangely. He cuts the grass (about 1 hour - I think it's normal after 3 years) returns to the charging station, starts charging and ... shuts off after 1 minute. He then charges normally, only in emergency mode. Then I have to turn it on, enter the PIN, press start
Redfan: [citat] Tack! Mycket bra info! När min gamla worx wg790 har gått i graven. Då blir det att byta fabrikat. Låter inte som någon höjdarmaskin.
a_c: Gick bättre att läsa manualen digitalt, där hittade jag lite bättre än i pappersformatet :) Om begränsningsslingan ska grävas ner: • Se till att lägga begränsningsslingan minst 1 cm och maximalt 20 cm ner i marken. Att gräva ner kabeln kan göras med t ex en kantskärare eller en rak spade.
Forsmark91: Gräs ytan som den klarar av i specen är en perfekt kvadrat utan hinder om gräsklipparen går gå dygnet runt. Dom handlarna jag har pratat med rekommenderar att man ska ha en som klarar mer än vad det står i specen. Annars hinner dom inte med att klippa ner allt och dom går gå väldigt mycket.
Mr_Smurf: Från att ha legat på runt en timmes söktid så är den nu nere igen på de mer normala söktider runt en minut.
tensiden: 310 har bara en guide. Åskskyddets installation borde stå på anvisningen som följer med eftersom det varierar mellan åskskydden. Men i regel finns det plintar där du skruvar fast kablarna och sedan en metallstång du trycker ner i backen.
Markru: Jag har satt grindstolpar vid den trångaste delen av passagen (som tidigare gick fint att passera). 70cm brett mellan stolparna. Kablarna ligger kvar som vanligt. Eftersom Rob kör ut med lite olika avstånd till guidekabeln så kör han ibland in i en av stolparna. Jag har dock sett att han i dom flesta fall lyckas komma igenom ändå, genom att stanna, köra lite närmre guidekabeln och sedan
Notte hedberg: gräsroboten uppför sig perfekt, klipper rätt,läser av slingan mycket bra,hittar rätt och dockar som det ska i laddningstationen. Men han har laddat klart och mitt under schemat (den ska ut och klippa) så slocknar displayen eller så står det ” invantar schemalagd tid.”. Har pratat med letmerepair och de skickar en uppdatering till roboten. Blir inte klok på detta . Någon som har
Silverridge: Hej gott folk! Jag har en gammal Worx WG790e1 (tror att den heter så) och den börjar blir lite skraltig vilket gör att jag misstänker att den kommer att dö inom en inte allt för lång framtid. Så jag tänkte börja leta lite efter ny maskin men kom då att tänka på att när jag införskaffade den för många år sedan då var det problem med avstånd till andra maskiner. Vad gäller nu
Paxman: Tänkte nästan det...lite märkligt ändå att utrymmet för kontrollpanelen är så dåligt tätat. Nu är ju pollen extremt fint och ta sig in lite var som helst, men jag har också sett gräsklipp där. Det känns som att även regnvatten skulle kunna leta sig in...även om det ju inte är samma sak som att spola.
Paxman: Kom på att jag har en bild på det smalaste stället på vår tomt: [bild] Här har boten kanske 1 dm körsträcka åt varje håll om den står så där på tvären. Det är som sagt bökigt och tar tid, men ännu har den inte givit upp någon gång. Korridoren är kanske fyra meter lång, och precis som på din tomts övre vänstra hörn är det en del andra hinder där, pallkragar och ett
Hjelm84: [citat] hej jag har precis samma problem med en av mina två robotar, testat alla delar och kommit fram till att det var knappsatsen då jag provade och montera över den andra toppen .. fick du bara med själva knappsatsen eller följde bildskärmen med också?? min modell heter worx landroid wg792e.1
Hammarfall: [citat] Drog kabeln i samma märka. Se pedagogisk grön skiss ovan :)
etompau: Se principskiss hur det inte ska göras. [bild] En bild från manualen visar hur dragningen ska göras. B=biyta. [bild]
[SKPG]Zamora: Jag hade en igelkott som övervintrade i en BigBag jag hade lämnat ute
b8q: Alla billiga GPS-antenner, dvs sådana som inte använder DGPS och kopplar upp sig mot lantmäteriets Swepos-stationer också för att hämta korrigeringsdata, kan inte få bättre noggrannhet än några meter. Så det är fullt normalt.
Paxman: [citat] Ja, det är en bra liknelse...men jag tror skillnaden är större mellan VAG-koncernens märken jämfört med HQs robotmärken eftersom VAG-bilarna tillverkas i olika länder, vilket helt klart kan ha en stor inverkan på byggkvalitén (sneglar på Seat), även om komponenterna är de samma. Nu vet jag iofs inte ifall HQs olika märken tillverkas i olika fabriker...:thinking: Att HQs tre
Maximarcus: Guiden har ju två funktioner; dels hjälper det roboten att hitta hem när det är dags för laddning (det är en viktig funktion när den annars kommer ha svårt att hitta ut ur ett instängt område) och dels kan man programmera roboten att påbörja klippningen på valt ställe längs med guiden. Det är ingen garanti för att den fortsätter klippa just där men man kan i alla fall guida den
tensiden: Ja absolut. Nu vet jag inte hur det är i verkligheten om man behöver bära klipparen fram och tillbaks till biytor, men för ett tag sedan hade jag huggt av begränsningsslingan, men kunde köra klipparen på runt 70% av ytan genom att koppla in ena guiden som begränsning istället. Dock kunde klipparen då inte köra ut eller köra in för laddning själv. Jag tröttnade ganska omgående på
sigismund: Tack för svar! Upplever att det inte är greppet mot underlaget som är största problemet utan att drivningen slår av när det blir som brantast. Finns det någon begränsning i hur tungt hjulen får snurra?
aka_the_barf: [citat] Det var mest skitigt på roboten men den hade nog kletat av sig på laddstationen så man måste rengöra båda delar.
Maximarcus: Husqvarna har 22cm klippbredd mot 17 på McCulloch, knappast värt prisskillnaden. Det båda saknar som är väldigt praktiskt (finns som tillval på Hq) är uppkoppling mot nätet. Att, oavsett vart man befinner sig, kunna få aviseringar när något händer är guld värt. I samma familj finns ju även Gardena, det kommer att vara det billigaste, uppkopplade alternativet.
Mick13: [citat] Gardena är budget delen av HQ garden sortiment :)
Thomas_Blekinge: [citat] Sant men jag skulle inte testa. Eller testa först ovan mark för att se effekten.
kallebunka: Hej Gick och mätte lite mer nogrannt här igår, min skiss ovan är inte skalenlig för 5 öre. Avgränsningar enl ovan ska funk bra men jag undrar över passagen mellan buskar och altan/blommor vid altan. Det är ca 2m där i mellan, gör inget eg om den går in lite i busken och klipper så kanske 20cm går bra där, men blomrabatten har en stålkant som den kanske inte bör gå in i så där