Hej.
Har problem med en RS612. Ibland stannar den mitt under klippasset när gränstråden vad det verkar och larmar på "Driftsmotor avstängd". Har försökt googla på detta larmet men ej hittat vad det kan bero på, står heller inget i bruksanvisningen.

När detta har hänt mig är det till en början ganska sällan men sedan har det tenderat till att hända oftare och oftare. Jag har även kunnat se att den vinglar ovanligt mycket kring kanttråden. Min har även varnat för övertemp eller liknande. Kommer inte ihåg exakt formulering.
I mitt fall har detta berott på utslitna drivmotorkol. Varför problemen märks tydligast vid kantföljning vet jag ej. Jag har bytt kol och sedan har det gått bra igen. Jag vill inte lägga över 2000 kr på en ny motor, planetväxel, lagring m.m. när det är en billig slitdel som behöver bytas. Lite pilligt dock.

Jag har bytt kol tre gånger men nu har jag gett upp. Nyligen sprängdes en IC på moderkortet så nu har min 612 tagit ner skylten för gott. Den är 5 år gammal och har krånglat mycket genom åren. Det får bli en ny robot.

Jag vill lyfta ett varningens finger eftersom ICn sprängdes väldigt kort efter det fjärde kolbytet. Det finns skälig misstanke för ett orsakssamband vilket dock för mig är obekant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.