Förra sommaren var min första med robot i trädgården. Jag fick tag på en Cub Cadet Lawnkeeper 3000 från en bekant som köpt den och sedan aldrig orkat installera kabeln. :x Tur för mig i och för sig som fick den billigt.

Men när hösten kom var jag i vanlig ordning lat och ställde bara in den i verkstan på underhållsladdning utan rengöring eller annat.

Så det är väl det jag tänkte jag ska göra nu, för att sona för min lathet i höstas. :p

All vanlig rengöring och underhåll är ju inga konstigheter, men jag tänkte kolla om det är någon som listat ut om man kan uppdatera mjukvaran själv?
Eftersom han (Eric Clipton) inte fått någon riktig service på ett par år så misstänker jag att det finns någon ny uppdatering som kan göra något kul med honom?

Eller är det inlämning till verkstad som gäller för uppdatering?
Robotgräsklippare Cub Cadet Lawnkeeper 3000 på gräsmatta med flaska Starobrno-öl i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Åsa Lund
Vet inget om uppdatering men om han inte varit igång på ett tag får du förbereda dig på batteribyte...

Åsa Lund skrev:
Vet inget om uppdatering men om han inte varit igång på ett tag får du förbereda dig på batteribyte...
Batteriet är lugnt tror jag. Först stod den i kartong helt ouppackad innan jag fick den, precis som den skulle ha gjort i butik. Därefter har den använts fram till i höstas då den slängdes in i verkstan med underhållsladdning, som rekommenderat i instruktionsboken :)

Åsa Lund
Då håller vi tummarna!

Japp, tack! :)

Att döma av allt jag läst på internet kan man inte göra det själv.

Så har kontaktat närmsta verkstad för att se vad det kostar. De skulle återkomma i eftermiddag.

Det kom ju lite mjukvaruuppdateringar förra året eller året innan. Minns inte riktigt. Smartmove bland annat. Ett tips är att du följer Tidab på YouTube. Finns mycket matnyttigt att titta på om man vill börda ner sig. Bland annat hur man ställer hastighet på klippmotorerna och annat. Jag har ställ ner mina ordentligt. Klippmotorerna på min 615 hörs knappt alls. Misstänker att det är samma mjukvaror i klipparna från Cuba Cadet och Robomow.

tompathepilot skrev:
Det kom ju lite mjukvaruuppdateringar förra året eller året innan. Minns inte riktigt. Smartmove bland annat. Ett tips är att du följer Tidab på YouTube. Finns mycket matnyttigt att titta på om man vill börda ner sig. Bland annat hur man ställer hastighet på klippmotorerna och annat. Jag har ställ ner mina ordentligt. Klippmotorerna på min 615 hörs knappt alls. Misstänker att det är samma mjukvaror i klipparna från Cuba Cadet och Robomow.
Tack för tipset, ska kolla igenom deras videor lite mer tror jag :)

Verkstan har inte återkommit, får bli ett samtal till dem istället.

Hej!
Jag har en cub cadet lawnkeeper 600 och har precis kommit på hur man uppdaterar roboten själv hemma.
Du behöver en seriell till usb kabel, Friendly Robotics toolkit och till det lite datorvana.
Mvh Niklas

Kan du berätta mer? Finns det en beskrivning någonstans och var hittar man den nya mjukvaran?

Needas skrev:
Hej!
Jag har en cub cadet lawnkeeper 600 och har precis kommit på hur man uppdaterar roboten själv hemma.
Du behöver en seriell till usb kabel, Friendly Robotics toolkit och till det lite datorvana.
Mvh Niklas
Har sett på Tidabs filmer hur uppdateringen görs, men visste inte vart man får tag på nedladdningsbar uppdatering, vart hittade du den?

Norlen skrev:
Har sett på Tidabs filmer hur uppdateringen görs, men visste inte vart man får tag på nedladdningsbar uppdatering, vart hittade du den?
Hur har det gått med roboten?

Needas skrev:
Med Googles hjälp så hittar man toolkitet och när man kopplat upp roboten mot datorn så kan man uppdatera automatiskt i programmet.
Programvaran hittar du i länken nedan.

[länk]
Toppen, då ska jag bara ta tag i nästa problem. Få tag på en PC :p ;)
Och en usb-seriell-kabel, sen ska jag nog vara igång.

Badrumsmålning och fiskepremiär är fokus den här helgen, men sen så :) Så ska väl ta tag i det i veckan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.