Lexington
Lexington: Måste ge lite återkoppling, parkerade klipparen två v ca då det varit så torrt. Satte igång igår igen o nu följer den guiden ut precis som vanligt igen!
10 svar · 2,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Enligt min åsikt är det för- och nackdelar med båda sätten. Fördelarna med att gräva ner är mindre risk för kabelbrott och det estetiska. Å andra sidan är det mycket svårare att lokalisera kabelbrott, dyrare/krångligare att förlägga och svårt att ändra. Vi lät lokala Husqvarna-ÅF fräsa ner slingan med sin maskin initialt. Helt klart prisvärt, inte minst då de hade
3 svar · 1,6k läst
·
V
Vardagsrum: [citat] Jag vet inte, men någon tipsar om att göra flera ”resets”, kanske värt att prova? Kontakta annars tillverkaren. https://www-automower--fans-com.translate.goog/viewtopic.php?f=16&t=4163&_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=en
1 svar · 3,9k läst
H
Hundrahundar: Hej, Aha, det funkar så. Gatewayen står inomhus så det blir ju väldigt olika hur långt ifrån klippare den är beroende på vårt den är och åker. Jag har precis installerat det hela så jag lär väl få veta om det funkar eller ej. :)
9 svar · 5,5k läst
A
Ar e AnderssonTrubbe: Vet bara att skarvkopplingarna man köper kräver att man "tar i för kung och fosterland" när man klämmer ihop kopplingen. annars blir det glapp då o då. Jag kör med en hovtång ca 20 cm lång o tar i rejält hårt. Har dessutom dragit rejält med eltejp runt kopplingen o inkommande kablar.
1 svar · 1,5k läst
J
johan_paz: [citat] Nära rekord för väckande av gammal tråd. Är precis i samma läge, får inte bort knivhållaren/spindeln från axeln. Kom trådstarten vidare med detta?
1 svar · 3,1k läst
·
A
Ajaxx: Haft jätteproblem och plockat bort skivan, rengjort, plockat bort och rengjort krocksensorerna. Sedan gav jag upp och lät den stå på tomten efter den hade stannat. Till min förvåning var gräset klippt på morgonen och den fungerar som vanligt nu. mVet inte vad som hände på natten efter den hade stannat.
3 svar · 1,8k läst
pacman42
pacman42: [citat] Ett enkelt överspänningsskydd för ett par hundralappar är en billig försäkring. Jag har kört med detta och klarat min klippare när grannarnas klippare och/eller laddstationer har gått sönder.
2 svar · 1,2k läst
P
Prosiit: [citat] Kontaktade återförsäljaren som, eftersom den är köpt via internet, inte ens ligger i närheten av där vi bor. Men fick besked att det går att lämna in den på vilken verkstad som helst som säljer/servar gardena. Så det löste sig via LantGarden här i stan
5 svar · 6,0k läst
·
N
Nyalund: Brukar bli så tidigt på säsongen men det brukar minska. Får göra rent knivarna på min HQ också. En sak som jag brukar göra är att låta klipparen gå tidigt på morgonen när det är dagg i gräset, då håller knivarna sig rena av sig självt eller låta klipparen gå när det har regnat (nu har det ju inte regnat på ett tag så just den är ju svår)
1 svar · 2,4k läst
·
I
InsidersUnited: Har du en länk till originalsensorn ?
1 svar · 1,4k läst
N
Nyalund: [citat] Min kan göra likadant där det är lite brant och hårt. Den blev bättre när jag i år köpte terränghjul som ger lite bättre grepp och kan stoppa lättare men jag tror att du redan löst det med att inte gå lika långt över ”kanten”
3 svar · 1,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: https://www.byggahus.se/forum/threads/robotklippare-utan-begraensningskabel-aentligen.480511/
1 svar · 1,6k läst
13th Marine
13th Marine: Om jag inte missminner mig så innebär underhållsladda i sammanhanget att man ska koppla in och ladda upp batteriet, inte att man ska låta maskinen stå permanent inkopplad
9 svar · 7,7k läst
·
B
bengtner: Det verkar som att klipparen har rättat till sig. Efter några dagar beter den sig normalt, dvs. klipper ner till 10% återstående batteri innan den den återvänder till laddstationen. Konstigt. Morgontrött efter vintern?
1 svar · 3,7k läst
B
bYkICr: Nope, jag får öppna upp klipparen och kolla vad som kan vara fel. Antagligen motorn till klippdisken.
2 svar · 2,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag har min robot installerad så att den krockar med huset (som ligger helt omgivet av gräsmatta), men vänder mot slingan i övrigt. Har haft det så i fem–sex år. Roboten, i alla fall en Husqvarna, tål rätt mycket. Med det sagt har du gjort fel. Det är som @Demmpa skriver bättre att låta roboten vända mot kabeln än via krock, även om den tål en ansenlig mängd krockar. Och om du
2 svar · 2,4k läst
M
Maxirati: Har en tomt med sammanhängande gräsmattor på ca. 1800-2000kvm totalt. En helt plan yta på dryga 1000kvm och resterande lite sluttande i olika riktningar. Har insett att många av marknadens robotgräsklippare har för liten kapacitet för att klara detta, så vi får rikta in oss på lite kraftigare och tyvärr dyrare maskiner. Husqvarna Automower 430X är ett alternativ, men betydligt
0 svar · 2,6k läst
rampante
rampante: Beror på hur tjock/kraftig kabel man lägger ner. Har haft problem med nåt gnagdjur som tuggat upp min tunna kabel och bytt till Husqvarnas grova 5,5mm tjocka oranga kabel... den växer inte ner så snabbt kan man säga. Funderar nu på att skaffa en Luba istället och slippa allt vad kablar heter... [MEDIA=youtube]0bvCuhodlss[/MEDIA]
3 svar · 4,9k läst
G
Gudahov: Bumpar inlägget. Har en ytterst komplicerad dragning av begränsningskabel med ett 30-tal öar (mestadels stenbumblingar - ibland 4 stenar i serie) och bitvis torr och stenhård mark. Trots total gräsyta om mindre än 1000 kvm går det troligen åt mer än 800 meter kabel (dvs gränsen för vad som skall klaras av Automower). Kabelfel uppstår mer eller mindre årligen - det är sällan rena
25 svar · 38,8k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det räcker med en brytare/omställare. Det blir hela tiden en sluten krets och en öppen när man ställer om omställaren. Jag har så för en gräsparkeringsplats på landet med en trappbrytare likt ovan som ställs om ganska många gånget per år. Är det en blomsteräng som får stå oklippt några veckor på våren och därefter ska klippas och där man alltså bara slår om ett par
7 svar · 4,1k läst
M
moelito: [citat] Tack för bilden, då vet jag var jag ska börja leta efter fel iaf.
8 svar · 10,7k läst
·
M
minimal: Har en Worx WG790E från 2015 För tredje gången måste jag nu beställa nytt sensorpket eftersom det har en känd felkonstruktion som innebär att kablar/anslutningar ger sig efter två-tre säsonger då det är dåligt fultskyddat. Tänker att det inte borde vara omöjligt att själv påföra något slags skydd som gör att det håller längre. Kanske har någon här redan lyckats med det. Kan
0 svar · 1,4k läst
N
Nyalund: Hade också velat ha den funktionen i min 430X men enligt Husqvarna stödjer inte dess hårdvara funktionen ☹️. Skulle vara såå bra att kunna avgränsa tomten via appen och styra klipparen till valda områden
3 svar · 3,8k läst
J
Jan_G: De blir svarta ganska snabbt förutom en liten bit vid klippytan. Skärpan ska vara kvar längre än ett par veckor. Orginalbladen håller längre men räkna med byte 3 ggr per säsong. Alltså 9 blad = 1 år.
2 svar · 2,8k läst
·
J
Jogöwa: [citat] Ok, såg att det fanns en gummilist (stötfångare?) som man skulle kunna testa plocka. Får testa det.
9 svar · 5,1k läst
V
Vardagsrum: [citat] Vet inte hur laddstationen är uppbyggd eller ska placeras, så kanske dum fråga. Men står stationen på ”rätt håll” om slingan? Alltså om det ska vara så att vänster- eller högerkanten på stationen ska vara placerad inne i det område som man vill klippa.
1 svar · 2,8k läst
Johan_A_M
Johan_A_M: Hej! Ska skaffa klippare till stugan. 1050m2 tomt och ingen lutning, tämligen enkel. Kikat lite på L1000 och undrar om någon vet om det är någon meningsfull skillnad på W147E.1 som de flesta säljer jämfört med W147E om Netonnet har och som är 1000 kronor billigare?
0 svar · 2,3k läst
anderssose
anderssose: [citat] Hej, samma status fortfarande dvs gröna lampan lyser inte. Lyser endast rött vid laddning. Funkar ändå. Bytte tråd för ca 6 v sedan.
5 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.