Robotgräsklippare
anderssose: [citat] Hej, samma status fortfarande dvs gröna lampan lyser inte. Lyser endast rött vid laddning. Funkar ändå. Bytte tråd för ca 6 v sedan.
pacman42: Dubba däcken på riktigt istället: - https://www.aliexpress.com/item/1005005146886310.html?spm=a2g0o.productlist.main.97.23847e341jmeeD&algo_pvid=01a5b2c5-625c-4e99-8acb-21058972311f&algo_exp_id=01a5b2c5-625c-4e99-8acb-21058972311f-48&pdp_npi=3%40dis%21SEK%2151.06%2151.06%21%21%21%21%21%402145265416850864256646430d0768%2112000031852571414%21sea%21SE%21744494485&curPageLogUid=XyDxwzoVsHmq
Nötegårdsgubben: [citat] Skulle helt klart se till att ha hjälp med klippningen då, av människa eller maskin. Men människohjälp krävs iofs. oavsett då, för att ställa ut maskinen. [citat] Fast de vill ju inte hugga i sten med större kommersiella maskiner. Så då blir det nog trimmer till den ojämna ytan, vilket tar relativt lång tid. [citat] Pensionärer är ok, även om jag skulle rekommendera
Ar e AnderssonTrubbe: [citat] Jag har inte haft några problem ännu, det måste dock vara hederligt isolerband som man förr lindade typ hockeyklubbor med ,eltejp funkar nog inte eller andra typer av plast and. Så småningom får man nog linda om hjulet när det ser risigt ut
pv_1092: [citat] Toppen! Testar nog med en extern tråd först, verkar lite bökigt att dela på laddplattan för att komma åt originalkabeln, med risk för att man tar sönder den som redan fungerar också.
Ar e AnderssonTrubbe: Min Worx landroid slirade vid gränstråden o gav fula spår i gräset parallellt med tråden runt gräsmattan. Jag köpte nya tyngre hjul o problemet försvann vilket känns konstigt men det hjälpte verkligen. Worx borde redan från början ha de tyngre hjulen som standard.
Ar e AnderssonTrubbe: Worx landroid M 500. Jag hade samma problem o det visade sig att robotklipparens laddbleck som skall lira mot laddarens bleck diffar med ca 10 mm (lindade isolerband runt framhjulet en herrans massa varv så det blev ca 10 mm större i diametern) Trots att laddstationen står plant så skiljer sig måtten.
Mattias L.: [citat] Jag fick lämna den till Bepps i Lund men jag har för mig att jag läst nånstans att det är slut med det och gardena själv sköter service nu men jag minns inte vart jag läst det så ta det med en nypa salt.
etompau: Förutom att klipparen bygger upp en karta där du kan avgränsa vissa område och även bestämma hur mycket klippning ska ske i utvalda område så får du övervakning och kontroll av klipparen på distans. Detta kan vara värt en slant, speciellt om du är borta mycket men ändå vill ha koll på klipparen. I systemet finns även möjlighet till integrering av bevattningsutrustning som kan
Vardagsrum: [citat] Bra att du pratade med dem, och ännu bättre att de lämnade in sin skräprobot på verkstad. Förhoppningsvis ser de till att hitta och avlägsna vad det nu är i trädgården som skadar maskinen. Det finns ju folk till allt, men man tycker ju att det är helt otroligt att de själva orkar med att lyssna på det oljudet! Inte ens min Stiga Park från -97 med trasig ljuddämpare låter
mojjen: Det är totalt lika många "stift" på kortet på min 315X som har belysning, som på en MARK2, men annan layout. Så sannolikt finns det en port för belysning. Men frågan är om man kan komma åt den om inte mjukvaran uppgraderas. På MIn 315X så har jag ju en inställnings flik för belysning under inställningar. den gamla 315 som har samma kretskort som min 315 X men saknar belysning, tror
Tändvätska: Någon som vet var man kan hyra kabelnedläggare? Bauhaus? Granngården?
GHP: ...och tack vare den sena timmen förirrade sig inlägget till "fel" tråd. Tänkte att jag skrev i den allmänna Gardena Sileno -tråden. Sorry for OT. [citat]
Kristina J: Tack för alla svar! Nu har jag betydligt mer att gå på och att testa! TACK
CH80: [citat] I mitt fall så blev det byte av huvudkrets-kortet, ”main-board” på vekstad, har för mig att min inte ens tände upp displayen utan var helt svart. I ditt fall skulle jag börja med att byta batteriet, billigare och skulle det ändå inte vara det så har du ett extra batteri när det andra ger upp.
Simonstahl: Länge sen du frågade , men förhoppningsvis leder mitt svar till att någon annan hittar det. så enkelt som Home/Work / + / -
GordonE: [citat] Det var så lite, kul att det var så enkelt? Men tråkigt att det behöver hända.
csabe: [citat] De fick ta in den och byta så att vi fick ett Telia kort. Vad jag förstod så kör de på telenor 4g. Ute på våran ö så hade telenor bara 3G och den gick inte över på någon annan operatör heller.
Ganntrader: [citat] Det var liksom underförstått i mitt svar. :)
steve5432: [citat] Intressant, den är ganska förtroendeingivande om man läser vad de skriver. De har ju även en speciell "robotklippar-support" som man kan kontakta med frågor och svar. Trist, de har ofta prisvärda produkter som bygger på standardkomponenter och mjukvara. /S
GordonE: Så vitt jag vet så funkar en ny laddstation från tex 430x med den. Det som skiljer är att det sitter ett kort med möjlighet till tre guider i stationen men bara två uttag, sen har de tagit bort park knappen som satt på stationen på äldre maskiner.
Robert Hägg: [citat] [citat] Det löste sig. Stängde av regnsensorn , och då funkar den
Balthazar: [citat] Jo det lutar nog lite åt den. Den verkar ha fått bra recensioner vad jag kan se.
MikaelPalm1: Hej! Står ingen signal när jag startar roboten. Inget fel på slinga, har testat lägga ut ny kabel i en cirkel men samma problem. Något är fel på sändaren. Någon som har idé på vad felet kan vara??
svaneman: [citat] Jag tar in laddstation och klippare varje vinter.
micked99: Hej, en bit ner i denna tråd finns en dropbox nerladdnig. https://www.eevblog.com/forum/projects/looking-for-robomow-rm-toolkit/
j-o75: [citat] Förmodligen, det spelar ju stor roll på hur mycket den hinner gå.
Nyalund: Det är inte så att du kan göra om slingan o låta klipparen gå mellan buskarna in o ut i det utrymmet ? Svårt att se hur det ser ut med buskarna där men det kan ju vara en lösning om det är möjligt