Hej,

Köpte mig en Worx Landroid för någon vecka sedan och är än så länge riktigt nöjd, lite finlir med dragningen av gränstråden samt lite utjämning av lite hål i tomten som den hittar bättre än jag själv så börjar den klippa riktigt fint faktiskt. Roboten är en WG796E.1 eller M 1000 Wifi som den även heter om jag inte är ute och cyklar.

Jag har dock relativt stor tomt ca 2000kvm som jag skulle vilja klippa, tanken var att köra av det stora enklare området med vanliga klipparen men efter att ha sett hur bra det fungerar med robot så skulle jag nog vilja få den att köra även där. Har sett att en del använt sig av flera slingor och kopplat relä och liknande vilket låter som en lösning för mig, vill ju dock att det skall sköta sig själv så en slags timer som växlar slinga varannan dag eller så vore ju perfekt.

Kan någon rekommendera enkla komponenter som jag kan använda mig av vore det toppen, försökt söka mig fram via nätet men många har grejat med Arduino och RasberryPi och allt möjligt som jag inte alls vet hur det fungerar.

Hade varit nöjd om jag kunde använda en vanlig 220v veckotimer i ett eluttag och ställa en lämplig växling och sen bara köra. Robotens garage står just nu väldigt lämpligt till mitt emellan de två områden jag vill klippa så den kommer ju inte behöva köra så långt för att komma till någon av "zonerna".

Har ni några enkla lösningar för en simpel hemmafixare? :)

Mvh,

varför inte bara låta den klippa allt, måste den styras växelvis till 2 områden?
Finns det någon funktion att den börjar varannan gång åt höger och vänster?

Protte

prototypen skrev:
varför inte bara låta den klippa allt, måste den styras växelvis till 2 områden?
Finns det någon funktion att den börjar varannan gång åt höger och vänster?

Protte
Måste och måste vet jag inte men jag tänker mer att säg att jag drar en tråd som blir 500-600 meter totalt. Det blir väldigt långt för den när den skall tillbaka för laddning om SEB eventuellt är i "fel" ände av det gigantiska området. Därför tänker jag två slingor om ca 200-250m. Finns väl även en begränsning av hur lång slinga man kan ha totalt om jag inte förstått fel.

Sen kan man även klippa det ena området mer sällan då det inte behöver vara lika fint där som på det nuvarande stället.

Vet inte hur man skulle lösa det annars med en Worx.

Mvh,
Tom

T TomR skrev:
Hej,

Köpte mig en Worx Landroid för någon vecka sedan och är än så länge riktigt nöjd, lite finlir med dragningen av gränstråden samt lite utjämning av lite hål i tomten som den hittar bättre än jag själv så börjar den klippa riktigt fint faktiskt. Roboten är en WG796E.1 eller M 1000 Wifi som den även heter om jag inte är ute och cyklar.

Jag har dock relativt stor tomt ca 2000kvm som jag skulle vilja klippa, tanken var att köra av det stora enklare området med vanliga klipparen men efter att ha sett hur bra det fungerar med robot så skulle jag nog vilja få den att köra även där. Har sett att en del använt sig av flera slingor och kopplat relä och liknande vilket låter som en lösning för mig, vill ju dock att det skall sköta sig själv så en slags timer som växlar slinga varannan dag eller så vore ju perfekt.

Kan någon rekommendera enkla komponenter som jag kan använda mig av vore det toppen, försökt söka mig fram via nätet men många har grejat med Arduino och RasberryPi och allt möjligt som jag inte alls vet hur det fungerar.

Hade varit nöjd om jag kunde använda en vanlig 220v veckotimer i ett eluttag och ställa en lämplig växling och sen bara köra. Robotens garage står just nu väldigt lämpligt till mitt emellan de två områden jag vill klippa så den kommer ju inte behöva köra så långt för att komma till någon av "zonerna".

Har ni några enkla lösningar för en simpel hemmafixare? :)

Mvh,
Hej jag är i färd med att välja lösning för min gräsmatta och har nog samma problem som dig och undrar hur det gick? Jag är även inne på att köpa två robotar men hittar ingen info om att man kan lägga till två i appen 🤷‍♂️

När det gäller dessa litet äldre Worx så finns funktioner för att låta klipparen gå ett antal meter efter begränsningskabeln för att sedan "släppa" och börja klippa. Man kan ställa hur många procent av klipptiden som ska ägnas åt de olika ytorna som definierats i menysystemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.