Robotgräsklippare
johancarlsson: Den hittar inte guide kabeln heller när man ställer den nära. Finns också en funktion som heter guidekabelkalibrering eller något sånt och den misslyckas när man försöker göra den. Men i inställningarna så stämmer alla värden gällande slingsensorerna som visar högre värden på mitten av tomten än nära en kabel där värdena blir lägre. Finns också ett mått på kvalitet i
Nyalund: Svar från Husqvarna ”AIM kommer inte att bli tillgängligt på några andra befintliga modeller. Detta pga hårdvaran som finns i klipparen. Den hårdvara som stödjer detta är inte kompatibel i någon annan modell tyvärr.”
Klurigt2: Ja, och har skruvat av undre höljet och kollat alla kopplingar. Är rädd att någon komponent måste bytas
På grund: På min Husqvarna AC 220 kan jag ställa klipparen i autoläge om jag vill att den ska söka sig till laddstationen själv. Men det finns även ett manuellt läge som man kan använda om den ska gå i ett avgränsat område där den inte kan nå laddaren själv. Detta kan även användas om man vill krama ur så mkt klippning som möjligt, med följden att man alltså manuellt måste bära
hars: Upptäckte att appen (för Android iallafall) uppdaterats nu när jag plockade fram roboten för säsongen. En flaggning i samband med det: appen säger att det går att uppdatera roboten till ny version, frestas inte att göra det, den verkar inte kontrollera vilken version som är installerad först och för mig innebar det att den rullade tillbaka till 2018 versionen. Men stegen lite längre
Nyalund: Jag har väldigt få öar på min tomt trots en hel del hinder men min HQ bara bumpar o vänder.
lasseboy: [citat] Lyser grönt, hon hade inte provat att skicka hem den fören jag bad henne göra det idag!
Magic-gnome: [QUOTE="Grimmered, post: 5225235, member: 169118"]Behöver ersätta min Viking iMov 635 efter 8 år och undrar om ni experter kan rekommendera modell? Vikingen var överdimensionerad för vår tomt på
Lexington: [citat] Det där blir perfekt! Bara trycka i o klämma ihop vid skarvning!
etompau: Det betyder att slingan är hel. Ett resistansvärde över 20 ohm accepteras ej av laddare och klippare.
Omaley: Hej! Har du hittat någon lösnig på detta problem? Min beter sig liknanade... Kör in i laddstationen men fattar inte att den ska slå av. Ladda gör den men kommer inte upp något i displayen.
jahallåja: [citat] Tror bara att du får blå-blink om det är avbrott mellan AL och AR. Så om du kopplar korta sladden över dessa så borde det inte signalera fel. Flyttar du ena eller andra änden till guideanslutningen så har du skapat ett avbrott och du får blå-blink, enligt ditt experiment. [bild]
_johan__: Ok jag fick igång det nu. Tog en fiberduk och putsade av ordentligt på laddstationen och klipparen. Hade putsat tidigare men tydligen inte tillräckligt. Tack alla för hjälp och inputs.
peter.linkan: [citat] Så enkelt var det! Underbart
etompau: Lär funka. Ha inte för snäva dragningar av kabeln i kurvorna, ta ut svängarna.
Per Bane: Tjenare, har en Stiga 127 med kass planetväxel på ett av drivhjulen. Ingen som råkar ha en gammal maskin som kan sälja en motor som reservdel? Mvh Per
Anonymiserad 239657: [citat] Så länge den står i laddaren så kvittar minusgraderna på natten. Ställde ut min för 2 helger sen. Hann nästan riva all mossa med innan. Det har växt gräs i minst 3-4 veckor i norra skåne :)
prototypen: Rött och grönt/blått är två lysdioder i samma skal. Funkar roboten så lev med en trasig LED. Protte
Hans G2: Robomow rk1000 har stöd för separat ytor. Du drar begränsningskabel runt båda ytorna och om jag inte missminner mig så växlar du sen bara i appen vart den är.
pacman42: [citat] Jag har redan skrivit om detta i en annan tråd, men det slutade med att jag valde en större och robustare konstruktion (från Classe eller Kjell, kommer inte ihåg) som jag skruvade fast på en annan plats invid stoppbrytaren.
Onyxalis: Hej, allihopa! Har precis ett tagit fram min s300 efter vintern och den vill inte alls vara med och leka. När jag tog ut den, satte i batteriet och kopplade in strömmen till laddstationen så larmade den för E1 ”saknad kabel”. Jag drog ur stickproppen till laddaren och satte i den igen, då gick maskinen och starta och den började att klippa. När jag, efter en stund, tittade ut så hade
tensiden: Har skrivit det förr och skriver det igen. Jag har slingat in våra 4000m2 eller vad det nu är som täcks (minst 1km kabel är det iaf), med följande metod: Kantskärare för att göra ett spår, en fot i marken och en på kantskäraren och sen bara mata på så gör man en meter på 20s. Moraknivsfodral för att dra ner kabeln i spåret, 1m på 10s. Bara trycka till med fötterna eller anlita
cpalm: [citat] Våran har faktiskt funkat helt okej. Bytt färg från grön till blå där solen kommer åt bara... Men numera är HQ-kabeln svart, så de har väl uppmärksammat problemen.
etompau: De du räknar upp kommer säkert att funka på din tomt. Gardena ingår i Husqvarna-koncernen och deras återförsäljare har kunskap och kan servar dessa maskiner. Även tillgång till reservdelar är god för dessa klippare. Vet ej hur det ser ut för övriga maskiner du listar.
Nyalund: Mitt tips är att välja en som klarar mer än vad du har. Min första var en som hade lite mer klippets än vad tomten var men den fick gå väldigt mycket. Bytte till en som klarar mycket mer än vad tomten är stor och det blev en enorm skillnad. Tänk också på att ta en som har mycket klipptid i förhållande till laddning
tensiden: Här har det lyst grönt hela vintern. När scillan blommat ut och börjat vissna är det dags att ta ut klipparen och låta den köra igång, så än är det minst en månad bort skulle jag tro. Kabelbrott hittar jag uteslutande genom att koppla om guider och slinga för att ringa in rätt område. Sen radio för att pejla fram var det är av. Däremot lurar jag på att köpa nya drev till
Markarbetaren: Yes, i helgen plockade jag ut klipparen och det verkar fungera. Först blev jag fundersam när varken guide eller begränsningskabeln funkade. Visade sig att alla 3 kontakterna som ansluter till dockningsstationen hade ärjat så kablarna hade gått av. Men nya stift så fungerade det.
enoch85: [citat] Väntar fortfarande på att anlägga trädgården. Låg lite steget före med mitt köp och passade på innan den sticker i pris nu i sommar. Kan absolut återkomma när den är live ń kickiń. :)
cpalm: [citat] Nä, förstår hur du menar, samtidigt jobbar roboten bara på enligt schema vare sig det "behövs" eller inte. En överdimensionerad klippare kommer bara att åka runt och toppa gräset i onödan. Enda fördelen är som sagt att man då kan skruva ner antalet schemalagda klipptimmar. Maxytan är troligen satt utifrån ett extremscenario. Typ en tät, välgödslad snabbväxande gräsmatta