Gäller Husqvarna Automower, Någon som varit ute för att lampan blinkar i ena riktningen men inte när polerna vänds?
Har 2 guidekablar och när jag testar vilken del av slingan som har brott är det mellan laddstation och guide 1. När jag mäter den verkar den OK. Och om jag vänder riktning får jag också fast sken. När jag vänder tillbaka börjar det blinka igen. Tips?
 
Hur mäter du slingan?
 
E etompau skrev:
Hur mäter du slingan?
Är inte sakkunnig på det men jordar med spett och lägger på ström på andra. Följer sen kabeln och läser styrkan på signalen. Är det brott, stänkenkelt, dåliga skarvar svårare. I detta fall i princip full styrka på signalen.
 
P Peterpm skrev:
Är inte sakkunnig på det men jordar med spett och lägger på ström på andra. Följer sen kabeln och läser styrkan på signalen. Är det brott, stänkenkelt, dåliga skarvar svårare. I detta fall i princip full styrka på signalen.
Antar att du har någon beröringsfri mätpenna när du kolla grejorna?
Du bör starta med att ohmmäta slingorna med ett enkel multimeter, då får du direkt besked om status för grejorna (R måste ligga under 20 ohm).
Därefter kan du påbörja felsökning.
Hur länge har grejorna varit i drift? Har du gjort lagningar på slingan?


För att utesluta ev. fel på laddstation kan du göra en testuppkoppling med några meter kabel och simulera slinga och de två guiderna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.