Robotgräsklippare
ThorwaldH: [citat] Funkar! Stänger tråden Tack för all hjälp 👍
Glädje i hjärtat: Har ni fått rätt på era gräsklippare eller fick ni plocka in servicefolk?
MEBV: [citat] Hej! @Danjut Fick du någon koll på varför. Har precis fått en med samma uppförande. Får starta den manuellt. ..(men då går den aldrig till den bortre klippzonen)
Christer Back: [citat] Gräsklipparen rullade på gräsmattan men rotorn som ska klippa gräset snurrade aldrig. Men jag skickar in gräsklipparen för lagning så fick jag tillbaka den igen och då fungerar den som den skulle.
Dilato: [citat] Ahh, det har aldrig hänt mig att ledningen hoppar upp och blir avklippt. Dock ska jag erkänna att min ledning i nuvarande installation faktiskt blev skadad en gång av en grävmaskinsentreprenör som flyttade på lite tujor som stod i vägen när avloppsbrunnen till kommunalt avlopp skulle installeras och min fru tyckte att vi flyttar dom till tomtgränsen mot vägen istället. Kort
Paxman: Jag skulle tro att de flesta "smörj" gör att det blir enkelt för de två metallledarna dra upp "spår" som bildar kontakt medan korrosion och smuts är mer svårforcerat, framförallt korrosionen eftersom den har sitt ursprung i själva metallmaterialet.
fredrik.johansson: Ingen aning om vad som var fel, men nu fungerar den igen. Den fick stå i skamvrån (dvs urkopplad) en längre stund, men fortsatte att larma samma fel. Jag pysslade om den lite, tog bort lite löst gräs och någon mördarsnigel som tänkte övernatta under den och sen hoppade den igång…
johanalgotsson: [citat] Hej, jag har en Lyfco 1600 som även den stannar. Jag upplever att den stannar efter "long-runs" alltså när den kört någonstans mellan 25-30 m utan att behöva byta håll. Har inte hittat någon lösning på problemet men lästa att den räknar hjulets varv. Jag har en tanke på att gränsa av dessa långa sträckor på något vis troligen med kabeln så den inte kan gå såpass
Fotografen: [citat] Lödglapp är mitt bud. /Löd-Nisse
Jcjacobsson: [citat] Hej. Sent svar här men glömde av notisen och kom på det nu igen. För 1-2 veckor sedan hade jag sagt att den är skit, nu för bara några dagar sedan har den laddat fler gånger än den inte har laddat. Vet inte om det beror på uppdateringar eller att jag fixat tillräckligt med ställen där den stannat tidigare och nu då klarar sig genom eller förbi. Som sagt tidigare klarar den
Juhuu: [citat] Hej. Jo mina spikar kommer också upp lite hela tiden, har dom långa klena och satt i varje hål som finns. Kanske skulle pröva ta ett klent kammstål och bocka ändan lite och sen knacka ner djupare. Då borde den stå kvar. Man måste va rätt noggrann med att tråden att de är typ 2 meter spikrakt före stationen också. /Juha
Ett fisk: Har en Electrolux (Husqvarna) Automower 220AC från 2005 (arvegods) Ska ta upp till 1800m2. Bytt batteri ett par gånger under åren, senast 2021. Även bytt snurrplattan med knivarna. Gick som den skulle förra året, sen dess har den blivit stående då vi ärvde den utan något behov. Vad kan man sälja denna för ungefär? Klippare, laddstation, tak/garage och åskskydd medföljer. Har även
Ludwig: Tänker att det kanske kan hjälpa någon i framtiden, det var ju inte vare sig dyrt eller svårt när man kom fram till vad felet var..
galento: Vi köpte också en sån kabelfelssökare från Grimsholm och tycker den funkar dåligt. Hade blå lampa i laddstationen igår och högt ohmvärde på en del av slingan men det visade sej vara en skarvanslutning som var dålig. Det är ohm mätning som gäller för denna mätaren kan ju visa ok fast ohm värdet är högt.
M_A_N: Hej, lite senare men jag har nu samma problem med min ac 220. Någon som vet om man kan byter ut de komponenterna?
Fredrik Ingeman: [citat] Jag testade att fabriksåterställa men hamnar i nån bootleg [citat] Det låter som en bra idé. Det enda jag har problem med äratt lägga in schema i roboten via displayen. [citat] Hej Tack för svar. Skall testa det du gjorde. Efter att maskinen stått still ett par veckor så klippte jag gräsmattan manuellt & när jag startade den igen så sa den att kabeln var av och mycket
etompau: Det är som marine säger, klipparnas kapacitet bestäms av hur många timmar de tillåts gå/dygn. Denna gräns ligger i mjukvaran, går ej att påverka.
Nyfniken: Lägg kabeln precis vid hindret och låt klipparen studsa på hindret.
Anonymiserad 159024: Ok kan testa detta 😊 Ja jag hänger med på att den slumpvis går runt och klipper 😉
Robrin90: [citat] Tjenna, Jag kollade kablarna och dom såg fina ut tyvärr. Dock verkar den funka nu😅, tog isär både laddstationen och klipparen i molekyler och hittade då lite ärg ”knappt synligt” på kretskortet till ”sling-sensorerna” Inbillar mig även att det blev en ”hårdare” fabriks återställning när jag plockat isär precis allt mot den som finns i menyn. Fick välja språk
Bengt Wigholm: [citat] Hej. Har lyft chassi, blåst rent, skruvat loss pelarna, gjort rent. Magneten sitter på plats. Men samma stopp ändå.
Fudge27: [citat] Jag har gjort en återställning på gräsklipparen, men det har inte hjälpt. Får gräva upp slingorna och se så det inte är något konstigt med dem.
Trissstral: [citat] Hej! Ja, det va moderkortet som va bränt.. den delen under kåpan som ser ut som en pennvässare, helt svart. rekommenderar att du går med i gruppen Lyfco på fb. Där får man super fina tips 🙏🏼 & vissa köper in kort och sen säljer lite billigare.
klosp11: [citat] du har rätt den är inte snabbt på något sätt men tuffar pä som du beskriver. tycker priserna är också ok och delarna har bra kvalitet annars håller det inte i 8 år. tycker själv att skalet är tråkigt och sliten men pga studsmatta osv är det inte lönt med ett nytt. fördel är väl att ingen kommer att stjäla en gammal 220ac 😄. lycka till med valet iaf!
Thomas_Blekinge: [bild] En misslyckad hemmabyggd skottkärra? Helt så kass är jag inte. [bild] Nej, det blev en kabelplog för begränsningskabeln. [bild] Gjorde 40 m på två minuter. Ni ser spåret för guiden. Fungerar dock troligen i mjuk jord. Annars måste man montera en kniv.
Funker: Gav den en ny originalnätdel, men problemet kvarstår. Någon som har fler idéer?
Harald Blåtumme: När det gäller dessa litet äldre Worx så finns funktioner för att låta klipparen gå ett antal meter efter begränsningskabeln för att sedan "släppa" och börja klippa. Man kan ställa hur många procent av klipptiden som ska ägnas åt de olika ytorna som definierats i menysystemet.
etompau: M800 är väl ingen Automower-klippare? Kanske en Worx?
trophey: Hej, jag har en stiga 520 från 2014 som fungerar jättebra. Min fråga är om det går att ändra riktning när roboten skall gå till laddstationen, nu går den medsols men jag vill att den skall gå motsols? Mvh Gunnar