Hej,

Jag har en Automower från 2011 som börjar bli lite sliten, nu senast gick ena hjulmotorn sönder och det har varit någon tusenlapp/år de senaste åren. Jag funderar därför om det är lika bra att bita i det sura äpplet och köpa en ny. Hur har ni med lite äldre maskiner resonerat kring det här, hur länge är det värt att fortsätta att laga dem?

Om, och jag säger om, för jag har verkligen inte bestämt mig än, skulle byta till en ny modell, har något blivit bättre med klipparna de senaste 10 åren? :)

/Johan

Jag väcker liv i denna tråd.. för jag skulle också vilja höra forumets tankar på detta.

klosp11
I iMacce skrev:
Jag väcker liv i denna tråd.. för jag skulle också vilja höra forumets tankar på detta.
Vi har själv också en 220ac från 2014. Jag kollade över maskinen lite mer noggrann i år och kollade vilka reservdelar som finns osv. Nästan hela maskinen finns (alla olika redervdelar) att beställa. Jag tror att man kan byta ut det som går sönder när det är dags. Det är inte så mycket billigare med en ny maskin och dessa 220ac är välbyggda tycker jag. Och egentligen inte så många delar som kan går sönder, några kretskort, lager och motorer. Vad tycker ni?

klosp11
Det som har blivit lite bättre förresten är att nya är lite tystare. vår granne har en nyare husqvarna

Tack för input! Upplever att vår 220AC -15 tuffar på men.. det som gör att jag överväger en nyare typ 430X (ej Nera) är:
- lång tid att hitta hem till dockan
- display som slocknar titt som tätt
- slirar alltid vid regn
- avsaknad av app-notifieringar

Har bytt batteri 2 ggr, klippmotor 1 ggn och display en gång.. Kan tycka att det ändå är billiga reservdelar till 220:n men efter 9 säsonger känns det ändå rimligt att tänka nytt tycker jag.

klosp11
I iMacce skrev:
Tack för input! Upplever att vår 220AC -15 tuffar på men.. det som gör att jag överväger en nyare typ 430X (ej Nera) är:
- lång tid att hitta hem till dockan
- display som slocknar titt som tätt
- slirar alltid vid regn
- avsaknad av app-notifieringar

Har bytt batteri 2 ggr, klippmotor 1 ggn och display en gång.. Kan tycka att det ändå är billiga reservdelar till 220:n men efter 9 säsonger känns det ändå rimligt att tänka nytt tycker jag.
du har rätt den är inte snabbt på något sätt men tuffar pä som du beskriver. tycker priserna är också ok och delarna har bra kvalitet annars håller det inte i 8 år. tycker själv att skalet är tråkigt och sliten men pga studsmatta osv är det inte lönt med ett nytt. fördel är väl att ingen kommer att stjäla en gammal 220ac 😄. lycka till med valet iaf!

• Haha
iMacce
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.