Vi undrar om ni som har byggt färdigt eller närmar er slutet har kunnat bygga enligt kalkylens siffror? Har några kommit under slutsumman? Det vanligaste, kan jag tänka mig, är att kostnaden blir högre än beräknat.

Min fråga är hur mycket (ungefär) procentuellt har ni kommit över byggkalkylens slutsumma? Har ni fått problem att låna mer, eller kanske löst det på annat sätt?

Hm ca 5% mer har det nog blivit, både pga risig kalkyl och den egna köpglädjen... ;D

:) Ångrar mej! 5-10% med lutning åt 10% är nog närmare sanningen...

Vi har inte kommit så långt i bygget att man kan dra slutsatsen om en procentsiffra men redan nu ser vi att det är lätt att det drar iväg.

Vi kalkylerade ganska högt och saker som bygglov, räntekostnader och andra osäkra utgifter tog vi i ordentligt och ligger nu under dessa. Däremot på tillvalen insåg vi att det är lätt att det drar iväg, trots att vi bygger Älvsbyhus med begränsade valmöjligheter. Vi valde preliminärt alla tillval på ett tidigt stadium och sedan lade vi till ytterligare för 20 tkr i kalkylen - Detta var för lite.

Men småsaker som extra garderober, finare garderobsdörrar, något extrafönster, telefonjack, TV-uttag samt vattenkranar, eluttag och ytterbelysning på fasaden var några av de saker som vi lade till i efterhand. Det är svårt att kalkylera med allt från början om man inte byggt tidigare hur mycket man en läser på från början.

Slutsumman just nu ligger ändå ungefär som kalkylerat men det är delvis tack vare inte behövde aktivera kreditivet så tidigt som vi trodde och att vissa kostnader kalkylerade väl högt. De utgifter som återstår bortsett från räntor har vi fast pris på, vi hoppas att inga fördyringar dyker upp på vägen.

Jag frågade våran bank hur de ställer sig till att man drar över kreditivet, detta skulle ju då bli i samband med att man sätter lånen. De svarade ungefär som att fördyringar i själva byggnationen såsom arbeten eller material med mark, hus eller grund var upp till 50 tkr inga problem. Däremot om det handlade om rena tillval så var de mer restrektiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.