Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Sweli: jooooo.... Det jag menade var, att om dom avlönades efter prestation skulle dom ha så låga löner att dom skulle behöva bidrag för att klara maten varje dag ;D ;D ;D
Sweli: Efter att vi har fått bygglovet har vi fått en massa samtal och reklam från byggare "från landet" som erbjuder sina tjänster. Jag ska plocka fram dom och åtekommer ikväll med information. Vi bygger nytt för 6000 kvm! 15000 är helt horribelt pris!
Nybyggare: Förhållandet mellan produktionskostnade och marknadsvärde beror ju som sagt på VAR man bygger. Tittar man på följande lista: https://www.byggahus.se/ekonomi/tobins-q-kommun-kommun Får man ju en uppfattning om vad marknadsvärdet blir i förhållande till produktionskostnaden. En kommun där Tobin q-värdet ligger kring 1,0 kan man ju förvänta sig att marknadsvärde är detsamma som
BoByggarn: Nja, indirekt har värderingen betydelse för fastighetsskatten. Vid detta års fastighetstaxering fastställs ett taxeringsvärde som ska motsvara 75 % av marknadsvärdet år 2001. Marknadsvärdet bestäms med hänsyn till det genomsnittliga prisläget inom respektive värdeområde. Eftersom det är genomsnittet som avgör, motsvarar inte värdet för varje fastighet exakt 75 % av
BoByggarn: OK, vad gör en mäklare egentligen? Annonserar objektet Ordnar visningar Håller ordning (förhoppningsvis) på budgivningen Upprättar kontrakt Hjälper eventuellt till med bankkontakter Har jag glömt något? Mäklarna i stockholmsområdet har Mycket att göra, så hur mycket tid lägger dom ned på ditt objekt? - inte mycket. De förlitar sig till intresserade spekulanter samt sätter in en
Edvin: Med 60.000:- kan du riva ett slott..... Vi har precis rivit ett fritidshus på 60kvm + 1 uthus 12kvm + friggebod 10kvm. Vi tog bort allt obrännbart själva, tak, fönster, isolering elkablar, kakel, plåt etc. Kostnad för tömning av container var 225:-/ton+moms för brännbart (totalt vägde vårt brännbara c:a 13 ton om jag kommer ihåg rätt). Grävskopa totalt 10h (kostnad hemlig......) 3
Midas: Undrar om det skulle fungera att ex.vis hyra murare / snickare / elektriker från Manpower el liknande för att låta dem bygga huset per timme s.a.s? Vad kan timkostnaden för att hyra personal ligga på tro?
cocostar: Ok. Tackar för svaren ang. Modulent, då vet man att dom lever i alla fall. Villa atmosfär då? Någon som har något pris?
ymca: Ni som bor i Stockholmsområdet har möjligheten att åka och titta på en variant av Stora Lusthuset från KarlsonHus i Rönninge på Söndag (17 november, Kl. 12-16). Har varit på ett par av KarlsonHus-visningar tidigare och tycker att de håller mycket bra kvalitet. Mer information angående visningen hittar ni på: http://www.karlsonhus.com/husvisningar/index.htm
KarlXII: Som sagt...tala med banken. Jag tror iofs att det är skillnad på bedömning av privatpersoner och företag...plus att det är viss skillnad på 1 och 28 hus :)
Sweli: Vi har också SEB men har aldrig hört talas om "mellanlån" Ska fråga banken på måndag! Tack för tipset.
BoByggarn: I många fall kan du jämföra husleverantörer med bilförsäljare... Många försäljare jobbar med en försäljningsbudget, de har ofta provision på vad de säljer Man kan ju fundera på varför en försäljare har bråttom att bli klar med ett köp. En kund "kostar" ju bara tid och pengar under diskussionsfasen, eller hur? Min inställning är dock att inte under några omständigheter
astia: Har tyvärr inte det men när vi beställde den katalogen fick vi veta allt. Prislistan fanns med + att i katalogen får man sen vad som ingår och vad som är tillval.Om du inte orkar vänta och bor i Sthlm finns den säker på Husexpo där du kan titta på sådana hus också.
cattis: Bankerna har oftas ingen egen värderingsman, utan vill att man använders sej av en seriös mäklare på orten, det stämmer att en värdering bara kostar om du vill ha den skriftligt. Om man har blivit lite "bundis" med sin bankgubbe kan nog den muntliga värderingen räcka
PONFRI: Undrar bara vilken försäljare ni varit i kontakt med? Vi pratade med Malmö kontoret i förgår och då fick vi priset på samma villa och den skulle gå på 1,460 miljoner! Vilken standar fick ni pris på?
General_Failure: Driftskostnaden på tvåan var antagligen kring 1000 kr/mån. En nybyggd villa på 150 m2 brukar väl ha en driftskostnad på ca 2000 kr/mån. Jag vet inte om jag ser så många fler orättvisor än fastighetsskatten. När det gäller kostnader för kommunal service så är det självkostnadspris som gäller enligt lag. För övriga tjänster så är det väl inte mer än rätt den som
astia: Duuuu ;D den var ju kanon!! Just vad jag letade efter! Tack "jettemycket"
mille1000: Hej Jag tog en veckas semester och hyrde en laser och en padda. satte kant ellement mark isolering och armering. de va mycke jobb men jag sparade ca 75000:-
CC: Är denna diskussion till för att överträffa varandra? - TÖNTIGT!
ymca: Håller med GF, det viktigaste är att trolla bort topplånet oavsett pris.
Bob_the_builder: Vad boendekostnaden blir går inte att säga utan att känna till detaljer om huset, såsom uppvärming mm. Anta att ni lånar 1,1 milj (bottenlån) + ett mindre topplån. Räntan på detta blir ca 60-70000/år (före skattereduktion. Lägg husets driftskostnad (värme, sopor, VA mm) till detta så har du din årliga boendekostnad. Jag skulle inte tveka att ta det lån du beskriver. De flesta
andersbyggahus: Värdet har jag ingen aning om, men när vi tittat på hus så stämmer det ganska bra (för de hus vi varit intresserade av) att för motsvarande yta i enplansutförande får man betala 150 kkr mer än om man bygger enåenhalvplans...
astia: (ekonomen) jag har funderat på just det där. Vi ska bygga i Sthlms län närmare bestämt på Väddö i Norrtälje. När vi bestämde oss för det låg Q på bara 1,04 och nu ett år senare på 1,07 vilket iallafall är på väg upp.Vi kollade med Boverket på prognosen och den såg god ut. Sthlm växer och kommunikationer finns MEN tillhör Norrtälje en del av Stlm som inte ser "bra" ut för