Har fått ett lånelöfte på 5,40 på byggnadskreditivet från Nordea.

Hej lali, hur stort belopp är kreditivet på och vart ska ni bygga? Vi har fått prel 6,4% (6% + 0,4% kreditavgift) från Nordea (vi ska bygga i Södermanland) i lånelöftet.

Hmmmm...låter som om det kan skilja sig ganska mycket. Handelsbanken har 7.5% - och de skall vara en bra "nybyggarbank". Kanske kan det vara andra saker som skiljer sig??
Mycket förvirrande med så spridda skurar. Kan inte fler skriva vad de fått för procentsats och var.

Tack,

Anna

Jag tror att man kan få bättre ränta om man har varit kund länge i banken och haft lån som man skött bra. Däremot om man är ny kund är det åtminstone svårare att få lån... stackars föreningssparbanken som missade en kanonkund... ;D

Jag är erbjuden 6,5 på byggnadskreditivet och samma på tomtlån i Stockholm från Nordea. 5,40 lät otroligt bra.

Mvh Ingvar

Byggnadskreditivet fungerar precis som ditt kreditkort - du betalar bara ränta på de pengar av krediten som du utnyttjar.

6,0% (inkl. avgifter & värderingar) hos SEB.

General Failure skrev:
Byggnadskreditivet fungerar precis som ditt kreditkort - du betalar bara ränta på de pengar av krediten som du utnyttjar.
Dessutom betalas räntan från kreditivet -- så inga 'egna pengar' betalas under tiden heller...

Det verkar så att det beror på vilken banktjänsteman man träffar som resulterar i vilken ränta.
Vi har fått 6.5% på SEB i Bålsta, och vi är "gamla" kunder  :-/
Jag tror att vi behöver ta en liten omgång till med banken  ;D

Detta forum är underbart  ::)

Tjenare ;D
Har i dagarna lyckats förhandla mig till 5,40 på byggkreditivet (Sparbanken Finn).
Har även lyckats att pressa topplåneräntan med en hel procent från utgångsbudet. Så ger er inte det finns goda marginaler!!! 8)

5.40?? På Finn? VEM har du pratat med? Snackade med "vår man på banken" och fick 7.05% i kreditivränta. Ränta på topplånet är 7.7%.. Sen har vi iofs fått topplån på 92% av produktionskostnaden. Vet inte om det spelar in något. Men det hade varit intressant att veta ditt "upplägg" ;)

/Martin

Ränta på topplånet är 7.7%.. Sen har vi iofs fått topplån på 92% av produktionskostnaden. Vet inte om det spelar in något. Men det hade varit intressant att veta ditt "upplägg"
7,7% låter väldigt högt dessutom hoppas jag att du fått bottenlån på 92% av prod.kostnaden, inte topplån. ???

Hjärnsläpp.. Naturligtvis är det 92% BOTTENLÅN och inget annat.. ::)

Vi skall starta upp vårt byggnadskreditiv i morgon, 4/12, och undrar vilken ränta ni andra har fått på Handelsbanken, vi är bra kunder och kommer att betala ca. 800 000 kr kontant, dock inte förrän vi har sålt vårt hus och det sker i anslutning till vår inflyttning i det nya huset. ::)

6.5% men vi ska ta en ny diskussion med banken, jag har sett här på forumet att andra har fått 6% på samma bank men på ett annat kontor man blir inte glad när man har varit kund länge >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.