Idag ska mitt hus bli värderat... Tänk er skräckscenariot "du bruden den där kojan får du 250.000 för om du har riktig tur" Hur förklarar man nåt sånt för banken... :-/. Hå hå ja ja, nä det går nog bra, men pirrigt som fasen e det i alla fall...

Håller tummarna för dig :D

Tjong! har inte fått den exakta siffran skriftligt än men vi kan helt klart smeta in allt eller åtminstone 95% i bottenlån... aaaaaaaaaaaaaah nu släppte magvärken ;D

Grattis!!!
Jag var också jätteorolig för vår värdering helt i onödan!
Nu känns det kanon att slippa topplånet.

Grattis igen!

Visst är man barnslig som är "rädd" för värderingsmannen... här gick det snabbt upp i 200.000 mer än jag vågat hoppas på... Min värderingsgubbe var hos min granne oxå och där fick dom en siffra muntligt men när papperet kom var det höjt med 400.000... så jag väntar med spänning på det skriftliga...

cattis skrev:
Tjong! har inte fått den exakta siffran skriftligt än men vi kan helt klart smeta in allt eller åtminstone 95% i bottenlån... aaaaaaaaaaaaaah nu släppte magvärken  ;D
Hur länge var hon/han där? Synade de nå't ordentligt ?
Annat ?

Det tog väl en 20 minuter... golvvärme kakel och klinker samt planlösning var väl huvudattraktionerna kan man säga... verandor imponerade oxå

Om huset värderas högre än ens totala lånebelopp, kan man generellt sett slippa topplån då, eller?

GRATTIS !! vad glad jag blir för din skull !!

Om ett år värderar du huset en gång till och flyttar du den 5% till bottenlånet.

Så gjorde min dotter och hennes man, det fungerade jätte bra!

Eternit för att göra en enkel ekvation... Om huset är värt 1 miljon, så har du på de flesta banker rätt att lägga 750.000 (75%) som bottenlån och resten som topplån, det är din kontantinsats som styr. har du 200.000 i kontanter så blir topplånet på bara 50.000 eller om huset bara kostade 600.000 att bygga, ja då har du bara bottenlån :) Så gott som alla nybyggen blir mer värda än vad dom kostat att bygga om du inte bor väldigt avsides... kolla med en mäklare vad försäljningarna av gamla hus i krokarna ligger på så har du en rejäl underdrift på nybyggets värde.

Vi fick rekomendation av vår bankman att värdera om ca en månad, det är en månad innan vi ska flytta in. Jag tyckte att det var märkligt att de inte ville se den färdiga kåken, men han sa att de tittar mest på läge samt produktionskostnad. Givetvis spelade inredning oxå roll, men ytterst lite. Anledningen till värderingen så tidigt var att omvandla byggkreditivet till villalån nu när räntorna är så låga.

Men vad jag tycker är märkligt att de blev imponerade av din planlösning, kakel o klinkers mm, Cattis, för enligt vår bankman så spelar det inte så stor roll. Dessutom har de väl redan sett husets ritningar tidigare? Grattis till resultatet!

Ok, cattis, då förstår jag, det låter ju logiskt. Däremot tror jag inte på att huset blir värt mer än byggkostnaden på så många ställen i Sverige. Möjligtvis i Stockholm, Göteborg och Malmö. Alldeles säkert inte i tex Linköping eller Norrköping.

Vi köpte vårt begagnat för bara 90% av taxeringsvärdet med lån på hela köpeskillingen fördelat 25% på topplån och 75% på bottenlån. Eftersom taxeringsvärdet normalt sett är 90% av marknadsvärdet kan man ju säga att vi har lånat enbart ca 80% av marknadsvärdet på huset. Då borde borde vi kanske kunna lägga om lånen så att de nästan enbart är bottenlån? Vad tror ni?

Säg inte det... taxeringsvärdet skall så vitt jag vet vara 2/3 av marknadsvärdet, jag har en gång i tiden knäppt bort ett topplån bara på att taxeringsvärdet gick upp... jag bara ringde banken, dom ville inte ens ha en ny värdering...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.