För ett hus är det ju fastighetsskatt.
Men hur är det för radhus/parhus där man betalar en månadsavgift också? Räknas det som en bostadsrätt? Antar att det inte är fastighetsskatt på bostadsrätter..?  :-[

Fastighetsägaren betalar skatt för fastigheten och vad jag vet är det skatt på alla fastigheter. I en bostadsrättsförening är det förening som äger fastigheten.

Oki, då hade jag nästan rätt ändå... :)
Som innehavare till en bostadsrätt/parhus betalar jag inte fastighetsskatt utöver hyra och räntekostnader, utan fastighetsskatten är inbakad i hyran s a s.

markis skrev:
Oki, då hade jag nästan rätt ändå... :)
Som innehavare till en bostadsrätt/parhus betalar jag inte fastighetsskatt utöver hyra och räntekostnader, utan fastighetsskatten är inbakad i hyran s a s.
Jo, nästan. ;) Angående parhuset så beror det på om det är äganderätt eller bostadsrätt. Det måste inte vara bostadsrätt bara för att det är ett parhus.

det många har missat är att alla betalar fastighetsskatt, bostadsrätter, hyresrätter, villor...

En del bostadsrättsföreningar har dock mycket skulder i föreningen att dom inte betalar någon fastighetsskatt. Jag vet inte i detalj hur det går till men villaföreningen har påpekat detta vid ett flertal tillfällen utan att få gehör. Om du äger en villa spelar det ju ingen roll hur mycket skulder du har, skatten ska in ändå. Det enda skulderna påverkar är förmögenhetsskatten >:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.