Hejsan,

Många av oss som besöker detta formum undrar säkerligen om man har "råd" att bygga hus. Igentligen vet man att man har råd, men är ändå rädd att dra på sig skulder om något skulle hända. I det område vi har tänkt att bygga så kostar hus från 60-70 talet ca 1 900 000 kr, vilket verkar ganska oekonomiskt om man jämnför att man kan bygga för ungefär samma kostand. I ett nytt hus får man ju lägre driftskostnader, lägre omkostader för underhåll (i allafall de första åren) och ingen och sedan halv fatighets skatt.

Området/samhället har stor inflyttning, med inga lediga lägenheter och alla kommunala tomter är sålda. Närheten till en Göteborg gör att det blir allt mer populärt.

Huspriserna kommer väl troligtvis inte att sjunka, utan snarare öka, varvid en investering i ett nytt hus här, verkar som en bra affär.

Vi tjänar hyfsat, drygt 600 000.- per år tillsammans innan skatt (förra året 726 000.- inkl övertid). Vi har ännu inga barn och våra löner bör kunna utvecklas positivt med åren, då vi är ganska unga.

Vi har funderat på att bygga för ca 1 900 000 - 2 miljoner max inkl allt. Vi har en tomt (inräknat i priset ovan - som redan ökat i värde med 50 000 kr innan vi hunnit bygga - då kommunen höjt priset).

Trots att banken säger att vi har bra marginaler så är man ändå osäker att dra på sig skulder. (Kan tilläggas att vi har inga andra lån än ett studielån). Vi vill helst lägga så lite som möjligt i instats, då vi hellre har ett reservkapital, men kanske runt 100 000.-

Hurdan är er ekonomi och familjeförhållande och vad tänker ni låna till? Vore värdefullt med er syn på huslån och om man kan jämföra hur ni ser på vad man klarar av. (Jag vet att det är mycket individuellt och att man spenderar olika)

Tacksam för seriösa svar från er!

Med vänlig hälsning
"Gosan"

Oavsett kostnader och lönenivåer har vi resonerat såhär:

1. Det är ok att investera i huset så länge investeringen inte överstiger marknadsvärdet. Skulle allt gå åt skogen kan vi då alltid sälja huset utan att vara skuldsatta upp över öronen.

2. Renoveringstakten (vi bygger inte nytt) styrs till del av tillgängligt kapital. Jag har gjort en (om jag får säga det själv) seriös budget som inkluderar allt från elkostnader, mat, bilar (skatt försäkring, bensin, rep) till TV och tidningar till alla större investeringar under renoveringen. Alla utgifter är planerade och placerade i rätt tid i budgeten. Detta ger en god bild av kapitalbehovet varje månad och det är enkelt att se när det sparade kapitalet (avsatt för renovering) tillsammans med våra månatliga inkomster inte längre räcker (eller ger överskott).

Målet är att kunna leva ett drägligt liv trots pågående renovering med stora utgifter. Vi vill inte leva på blodpudding resten av livet bara för att bygga hus på "rätt" ställe. Då flyttar vi hellre!! I och med att vi har en rätt god bild av våra kommande utgifter kan vi också använda detta som ett stöd i valet av material/produkter i renoveringen. Vi vet vad vi kan kosta på oss och inte.

För den som vill göra en egen budget rekommenderas konsumentverkets hemsida, där finns allt man behöver.

Och ja, budgeten går ihop.  8)

Mycket bra tänkt, Mathias, jag avvundas dig att budgeten håller. Trots min ekonomiska läggning (och en budget) har vi fått många kallduschar. Men när man som nybyggare "lämnar" ut sig till olika entreprenörer kan man få en hel del smällar som får budgeten ur balans....Fler förstår säkert vad jag menar.

Det är verkligen svårt att kunna beräkna allt och då menar jag allt, utan att töja på budgeten. Och då hjälper det inte att få fasta offerter - det är alltid nåt man själv glömmer....

Så för att lyckas med att hålla budgeten måste man nog vara otroligt skicklig ekonom och förutspå varje avvikelse och även kunnig i byggbranschen. Något som få av oss är, åtminstone inte förrän kåken står där...

Grattis och fortsatt lycka till!

Tack för det... ::)

Vi får väl se hur det ser ut i Q3..... ingen budget är perfekt och jag oroar mig en smula för att många bäckar små blir till en stooor å. Det finns många småutgifter som jag inte räknat in och det finns en uppenbar risk att dessa tillsammans blir mycket mer än man tror.

Problemet med entrepenörer slipper jag eftersom jag gör allt själv. Det kostar mig istället tid. Allt tar mycket längre tid att göra men kostnaderna blir ofta lättare att förutsäga. God planering ger klara besked om materialkostnader och få överaskningar. Dock förbrukas tid.....i mängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.