Hej!

Planerar att flytta mitt bolån och samtidigt öka belåningen för att lösa billån och ett annat lån jag tagit för att renovera huset men fick avslag på topplån enbart p.g.a. att jag hade för många frågor registrerade hos UC. Är det någon som råkat ut för något liknande?

(Min sambo och jag drar in 50.000/månad tillsammans och tänkte totalt belåna vårat hus med 1.100.000 vilket skulle innebära att utgifterna för våra enda lån (bolånen) belastar vår gemensamma ekonomi med ungefär 20% så vi borde väl kunna ses som kreditvärdiga, jag förstår inte riktigt...)

???
/Patrick

Verkar konstigt. :-/

Har ni frågat fler banker?

Det beror väl på vilken typ av kreditförfrågningar som gjorts.

Kreditvärdiga verkar ni ju absolut vara :)

Fortsätt förhandla med någon trevligare bank.

Frågade om just detta på en bank för en par veckor sedan eftersom vi varit runt till några banker senaste tiden och snackat lån.
Det hon sade var att man tittar på hur många kreditupplysningar som tagits, men även vilken typ. Är det på summor som skulle kunna vara hus och de är gjorda av banker så skulle inte det belasta något.
Var det däremot många hos företag som Finax och liknande så drar dom öronen åt sig eftersom man då ifrågasätter varför man lånar "snabba" pengar med så höga räntor vi flertalet tillfällen.

//Jocke

För inte så länge så såg jag ett kort inslag om just detta på nyheterna på tv. Ett par hade råkat ut för samma sak, dvs nekats lån pga att de hade för många kreditupplysningar på sig. Så visst händer det. Men enligt repotaget så verkade det som om det vara lite av ett undantag, man kunde lika gärna få lånet hos någon annan bank. Men det är trist när det inte är extrema fall det handlar om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.