1 718 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Re: Någon med samma ekonomi om oss?
Tänk på att husfabrikanternas kalkyler oftast inte tar med allt. Räkna till extra kostnader "så kallade Worst case kostnade".
Förutom huset skall ni väl ha en altan,, gräsmatta, busskar, träd, garange, sten sättning, yttertrappa, mm.
Banken vi har träffatr sade att man skall räkna att tomten går på ca 100 000 kr. (förutom garage, förstås.)
Det är bättre att kalkylera för det värsta och bli gölatt överraskade för billigare utgifter.
Du skriver att ni kommer bygga för ca 1,4 miljoner. Vad är inkluderat i det? Vad kostar tomt och anslutningsavgifter, hus mm. Vore intressant att få veta detta och kanske ge er fler tips och ideer.
Jag hoppas att ni kan bygga ert drömhus nu!! (annars kommer ni göra det när din man är klar med sina studier!!)
Lycka till Linda!
Förutom huset skall ni väl ha en altan,, gräsmatta, busskar, träd, garange, sten sättning, yttertrappa, mm.
Banken vi har träffatr sade att man skall räkna att tomten går på ca 100 000 kr. (förutom garage, förstås.)
Det är bättre att kalkylera för det värsta och bli gölatt överraskade för billigare utgifter.
Du skriver att ni kommer bygga för ca 1,4 miljoner. Vad är inkluderat i det? Vad kostar tomt och anslutningsavgifter, hus mm. Vore intressant att få veta detta och kanske ge er fler tips och ideer.
Jag hoppas att ni kan bygga ert drömhus nu!! (annars kommer ni göra det när din man är klar med sina studier!!)
Lycka till Linda!
Många här menar väl men... att ha stor buffert för oförutsedda händelser, stor levnads marginal, överbudgetera samtliga poster, räkna med skilsmässor, räkna med att klara 15% procentiga lån, räkna med 100kkr är iordningsställa tomten... med dessa kritierier har väl ingen råd att ens bo kvar. Inte ens en lön på 50kkr/mån räddar en då man kan bli arbetslös. Självklart skall man ha buffert i byggskedet och lika sälvklart att man skall se till att ha levnadsmarginal. Bankerna kräver 5000 kr/per vuxen och 1500 per barna, låter som ett bra lägsta krav tycker jag+ att man tar höjd för räntorna. Balanseras kanske bäst med att variera amorteringstakten. Men livrem på livrem med hängslen... ja då får man bo kvar hemma med mamma och pappa.
Hej Lindis-Linda, såg att ni skulle lägga 200,000 i kontant insatts, gör det verkligen så mycket på kostnaden i månaden.
vår försäljare tyckte att vi istället skulle behölla våra "sparpengar" på banken eftersom räntorna är så bra idag/husräntorna!
Vad hamnar ert kalas på, om jag får fråga??
Mvh Blomman/karlshamn
vår försäljare tyckte att vi istället skulle behölla våra "sparpengar" på banken eftersom räntorna är så bra idag/husräntorna!
Vad hamnar ert kalas på, om jag får fråga??
Mvh Blomman/karlshamn
Hej!
Vi har räknat och räknat och vi tror att vi inte kommer att ha några problem ekonomiskt. Men för att vänja oss med den "nya månadskostnaden" har vi höjt upp vår amortering på lgh så vi får samma pengar kvar idag som när huset är klart.
/Aja
Vi har räknat och räknat och vi tror att vi inte kommer att ha några problem ekonomiskt. Men för att vänja oss med den "nya månadskostnaden" har vi höjt upp vår amortering på lgh så vi får samma pengar kvar idag som när huset är klart.
/Aja
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden