lastkaj
lastkaj: Jag antar att du ska belåna fastigheten eftersom du vill värdera huset. Anledningen till att mäklaren värderar huset till försäljningspriset är att det är marknadspriset för tillfället. Marknadspris=det pris som det säljs på marknaden för Vill du ha en bättre värdering så anlita en värderingsman, kostar kanske 2500kr.
2 svar · 2,3k läst
lastkaj
lastkaj: http://www.atvidabergs.com/ http://www.takvaningar.se/ Det kostar mellan 300' till 500' beroende på materialval samt tillval.
1 svar · 6,0k läst
F
Fredrik.Aj: För oss tog det ca 3veckor. Det kommer hem ett fint papper i brevlådan!
1 svar · 4,2k läst
G
General_Failure: Den jämförelsen är svår att göra men man kan ju försöka. Om man antar att den ökade räntekostnaden för putsfasad är ca 5000 kr per år och att trähuset behöver målas om vart 10:e år för en kostnad av ca 50000 kr (om man köper in jobbet) så går det ungefär jämt ut. Då har jag i och för sig inte tagit hänsyn till underhållskostnaderna för putsfasaden men om man bygger nytt
1 svar · 2,3k läst
G
General_Failure: [citat] Det innebär att banken gör lite som de vill beroende på vem du är och hur din ekonomi ser ut. Det kan skilja mycket mellan olika banker, mellan olika kontor inom samma bank och till och med mellan olika personer på samma bankkontor. Det finns inga entydiga regler som bankerna följer för att avgöra hur mycket pengar de kan låna ut till dig.
5 svar · 1,2k läst
G
General_Failure: Kostnaden för lagfarten beräknas på köpeskillingen för fastigheten. Om det står ett hus på fastigheten eller ej spelar ingen roll (förrutom att köpeskillingen antagligen blir större för en bebyggd tomt). I praktiken: Vill man spara pengar köper man tomten först och bygger sedan på den. Då blir lagfartskosnaden lägst.
1 svar · 4,5k läst
B
byggimpert: Det finns/fanns något som heter nåt i stil med "räntelöfte", vi diskuterade det med vår bank då vi byggde förra året och det var fullt möjligt att med detta räntelöfte utnyttja beviljat kreditiv på sedvanligt sätt och tom. höja under resans gång om nödvändigt, enda skillnaden var att man redan från start visste vilka räntor som skulle gälla när man senare binder lånet. MEN
3 svar · 816 läst
L
lawpan: Ja det är rätt tänkt charta77. Ett nyrenoverat hus passar bra till folk som vill ha det färdigt och klart och så lite underhåll som möjligt(till en början). Fast jag tror att även dom, inser förr eller senare att dom skulle vilja förändra och prova på själva att göra något, och då är dom i renoveringsträsket, där projekten blir större och större och plånboken mindre. Din
6 svar · 2,6k läst
B
byggimpert: [citat] Det där får en ju att bli lite fundersam :-/ Hur kan ni få mer pengar över om den faktiska boendekostnaden fördubblas, har ni några stora utgifter i nuläget som försvinner tex. resekostnader till/från arbete e. dyl annars har jag svårt att få ekvationen att gå ihop ??? //Christina.
12 svar · 3,3k läst
J
jtpro: I första hand var det Sparbanken finn, (just den banken jag skulle till) där ändrade de på sin hemsida från 85% till 75%. Jag surfade runt förra veckan och kollade in flera banker som jag då såg att man kunde låna upp till 85%. Tex SEB, Nordea, Länsförsäkringar. Efter räntehöjningen i onsdags så kunde jag inte hitta en enda bank med de villkoret kvar på sidan förutom SEB, som har
12 svar · 3,0k läst
Fasting65
Fasting65: Pratade med min försäkringsrådgivare OCH min bank vid olika tillfällen. Båda rekommenderade Skandia Liv som billigast bolag för en sådan livförsäkring. Det kan ju vara bra att ha en försäkring som täcker MER än halva lånebördan då den som blir kvar får ta alla driftkostnader och dylikt. Uppemot 70-80% av lånebeloppet kan ju vara bra att teckna på.
2 svar · 3,8k läst
F
fredpers: Hej Dund Det var inga särskilt bra villkor du fick. Nu vet jag inte affärens omfattning, men räntenivån är lite hög och kontraktsränta skulle jag känna ganska trist att behöva betala. Men som sagt. Handlar det om 500 tkr eller 3 mkr så blir det skillnad i villkor. /Fredrik
2 svar · 960 läst
K
Kicksan: [citat] Det går inte att få ett hypotekslån på bara en tomt. Hypoteksbolag belånar endast fastigheter som är bebyggda. Däremot kan man lägga ett bolån i banken på en tomt. Skillnaden är bl.a att det inte går att få en fast ränta , samt att amortering kan krävas. Hypoteksbolaget ägs av banken. Mvh Kicki
4 svar · 1,5k läst
N
Nybyggare: Jag vet inte om det är någon generell möjlighet som erbjuds men för Älvsbyhus är det så att man kan välja att vara hantlangare 1 vecka. Gör man detta drar de av ett visst belopp på huspriset, tror det var omkring 15.000 sek när vi byggde. Iofs ingår även att man ordnar manskapsbod samt stegar i detta 15.000-kronors paket. Men snickarna bor lika gärna i huset om man anser det är
1 svar · 1,6k läst
L
ledighetskommiten: Köp 1,5-planshus och inred övervåningen senare allt eftersom pengarna strömmar in ...
7 svar · 4,4k läst
J
Jess: Hej! Vår totalrenovering inkl. utbygge på 40 kvm kommer förhoppningsvis att landa på 550 000 kr.. (Har utbygget kvar :-/ ) Allt förutom stommen är nytt.. Har bytt bjälklag i några av rummen! Har gjort allt själva förutom EL, VVS och plattsättning. Lycka till!
5 svar · 9,9k läst
J
Jantar: Hur fungerar det egentligen med justering av taxeringsvärden på befintliga fastigheter? Vi har precis köpt en kåk från -55 för ca 2Mkr, där taxeringsvärdet är 587 tkr. Kommer vi att bli upptaxerade? När i sker justeringen i så fall? /J
8 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: Jag räknar med 3-4kSEK per kvm. Allt jobb utföres utan extern hjälp. Kök, bergv, badrum, invändigt och utvändigt ytskickt (nyfasad etc), de flesta väggar flyttas invändigt osv osv osv....
2 svar · 9,6k läst
DragonLady
DragonLady: Vi ska bygga 1 1/2 plan ca: 145kvm. Detta är priset för eget arbete utan materialet. Lägga golv; 13000:- Måla utsida; 15000:- Måla / Tapetsera inne; 45000:- Snickarfärdigt dvs. efter stomresningen; 215000:- Hantlangare när huset kommer o stommen ska resas; 12000:- Totalt; 319000:-
6 svar · 4,1k läst
M
marten70: Hej! det blir troligen dyrare än vad du skrev i ditt inlägg!
1 svar · 2,0k läst
M
MartinH: Hej, Indexreglerad kostnadsreglering innebär att du enligt avtal har ett fast pris inom vissa avtalade tidsramar. Exempel: I kontraktet för husleveransen har du från avtalsdatum fast pris i 6 månader och därefter indexregleras kontraktsumman. Det innebär att alla fakturor som ska betalas efter att fastprisperioden passerats kommer att regleras mot index, dvs fakturasumman kommer att skilja
1 svar · 3,0k läst
J
jennieli: Är det någon som har hört om det är beslut tagit, gällande en ändring av fastighetsskatten? Vi har hört en hel del om att skatten eventuellt skulle ändras men inte OM beslut är tagit. Är det någon som vet??? Tjingeling!
0 svar · 2,1k läst
S
Strixx: Mycket, mycket, mycket... :'( Vi räknar med 3 miljoner allt som allt...
9 svar · 886 läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Att sälja bilen är inte något krav för att lösa lånet. det har ingen betydelse vem som står som ägare till billånet. Finns det utrymme att låna på er fastighet eller bostadsrätt så gör det., Banken bryr sig inte om vad du gör med pengarna så länge säkerheten är god. Ett plus när man har med banker att göra är att man är gift. Jurididskt sett har det en tyngre betydelse än
6 svar · 2,7k läst
D
Draven: Hej. Vi funderar fortfarande på lösvirke eller husleverantör (stommonterat). Är det 1 1/2 plans hus ? Vi ska bygga ett sluttningshus och där kommer grunden att bli ett dyrt projekt.. Husleverantören ska ha 400000 för platta och uppmurad grund och då är inte rörmokarens pris med (vatten buren golvvärme). Kan nog pressa detta pris med en lokal byggfirma, men som sagt så är vi bara i
2 svar · 2,4k läst
F
frasse: Kom ihåg att räkna in kostnad för mobilkran och eventuella andra hjälpmedel. Ibland är dessa inbakade i priset för stomresning, ibland inte. Om ni gör det i egen regi tillkommer givetvis detta.
1 svar · 2,3k läst
Fasting65
Fasting65: sök på granit eller grindstolpar i kategorin "För Hus & Trädgård" på www.blocket.se, såhär: Granit: http://www2.blocket.se/search?q=granit&caller=shl_s&l=0&city=0&category=10&where=3 Grindstolpar: http://www2.blocket.se/search?q=grindstolpar&caller=shl_s&l=0&city=0&category=10&where=3 så vår du veta vad andra begär.
1 svar · 2,4k läst
N
Nix: Vi har gjort det, även om ytförhållandena är lite annorlunda. Vi hade 35 kvm och byggde till 90 ;) Skall du göra en tillbyggnad utan kök och badrum, med källare skulle jag säga att det kostar cirka 10 000 kr per kvm. Detta förutsätter att du gör en del själv, men långt ifrån allt. Gör du mer själv blir det (kanske );) billigare. Men bygger du 40 kvm tror jag att det blir svårt
2 svar · 2,3k läst
T
tzerox: Tjena! Vi har en total inkomst på 45t med två barn. Tjejen studerar så där blir det ju int mycke pengar :). Billån 1000:-, studielån 2500:-, två bilar ,ca tre mil till jobbet. huslån på 1,5 milj. Lever ett ganska vanligt svensson liv med underbara tältsemestrar på sommaren.
9 svar · 1,6k läst
G
Gtroop: Kan tipsa dig om följande sida, den innehåller länkar till många byggföretag. http://www.bovision.se/nyprodmaklare.html
11 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.