Vad bör jag tänka på angående val av kvalitetsansvarig ? och är det någon som vet någon bra sådan i sthlm´s trakten eller skall man välja någon som bor i närheten enligt KARF.org sidan som har förteckning över dom som är anslutna ??

Vad kostar sådant på ett ungefär ?

Please HEEEEEELP   ???

Vi hade en ung kille från Stockholms kvalitetskontroll eller vad det nu hette, jag kollar och återkommer.. det kostade väl en 8-10 tusen vad jag minns. Han studerade mestadels stombyggnationen eftersom vi byggde lösvirke.
mvh iw 8)

Nu hittade jag dem, Stockholms KvalitetsKontroll
> > 08-574 200 90, kisen hette Roger. Mvh IW

Skall ta och ringa honom imorgon.

Jag har fått lite siffror här när jag ringt runt till kvalitetskillar i min kommun, det verkar ligga kring 18-20.000. Är det hutlöst för mycket eller vad har ni andra betalat för kvalitetsansvarig i Stockholm ?

Tycker att priset verkar rimligt.

mvh
David

Vi har en kille från WSP. Kostnaden vet jag inte då vi har totalentreprenad.

/Fredrik

Jag har hört att många väljer snickaren som kvalitetsansvarig. Detta förslag fick vi också när vi diskuterade med hussäljaren. Är detta att rekommendera? Det känns som att byggaren granskar sig själv då. Hur gör ni? Vad rekommenderas?

Nja det låter ju rätt konstigt att ha snickaren som kvalitétsansvarig .. det är ju hans jobb som kvalitetsansvarig granskar, och om han nu är det själv så vet man ju inte alls hur han ser på sitt eget arbete, jag skulle aldrig valt att ha så iaf. Nja jag vill ha en proffessionell certifierad kvalitetsansvarig som är opartisk, och heller inte någon som min husfirma rekommenderar.

12000 betalade vi och då ingick två besiktningar, han var noga och räknade spiken i alla beslag till och med. Han gick också igenom konstruktionsritningarna i detalj. Samlade in alla papper och skrev protokoll samt gav mig underlag för egenkontroller..

mvh IW

Se det på timkostnaden. En KA bör åtminstone ha ca 750:-/h inkl moms vilket ger 6000:-/dag som han lägger på ditt bygge.

Så 20,000 kanske inte är orimligt då, han verkade riktigt seriös och varit med i 25 år i branschen.

Snygg hemsidan också heehhe

http://www.kvalitetsansvarig.nu

Hej!

Vi har hittat en kvalitetsansvarig via rekommendationer. Han kostar totalt 17 000:- och han verkar mycket seriös. Vi skulle ha kunnat få en kvalitetsansvarig via dem vi köper ifrån, och de hade avsatt 10 000:- för den. Vi får alltså betala mellanskillnaden, men det känns ändå bra att ha valt kvalitetsansvarig själv. Nu vet vi att det inte finns några problem med att kvalitetsansvarig känner att den måste ha ett gott öga till husleverantören.

Jo :

Gäller det i Sthlm´s trakten måntro ?

Japp... Jag kommer inte ihåg namnet nu, men han fanns i Huddinge någonstans. Jag kan leta fram namn om du är intresserad...

Det är nog min KA ni pratar om =)

En KA skulle kunna göra så enormt mycket bra men det förutsätter att han/hon är på byggplatsen och kan påverka installationer när de stora sakerna väl utförs. Att i efterhand få ett protokoll på hur saker och ting borde ha utförts gör ju inte mig som byggherre speciellt glad. Ritningarna och förmågan att tipsa om alt. lösningar fanns ju där hela tiden

Riv, rasera och gör om :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.