Bob_the_builder
Bob_the_builder: Du lär nog inte slippa undan lagfart. Du köper en fastighet och betalar då 1,5 % i lagfartsavgift. Det man möjligen skulle kunna trixa med är kontrakten med Värsåsvillan. Om de säljer en obebyggd fastighet till er (för, säg 100 000 kr) så är det den summan ni betalar lagfart på (1 500 kr). Att ni sedan har ett kontrakt som säger att det ska byggas ett hus på tomten är en annan
3 svar · 6,1k läst
L
larsu: Som sagts tidigare det är bra att ha en budget med en inplanerad smärtgräns(om man nu inte har obegränsade resurser). Det är lätt att bli "fartblind" 25tkr hit och 100tkr dit. Det är ju så mycket man vill ha och när man ändå bygger nytt så... Tanken med en budget är ju att man skall hålla sig inom den, den är ju riktmärket. Utifrån den tycker jag man ska skall välja sina
7 svar · 2,8k läst
MathiasS
MathiasS: Är du medlem i Villaägarna? Där finns mycket fin dokumentation kring hur man överlåter/säljer saker där båda parter är "överens". Kolla bland deras juridiska dokument, samma ställe som köpekontrakt etc finns på.
1 svar · 774 läst
N
niklasl: Hej! Du kan nog få en del svar bland trådarna i lösvirkesforumet: www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=losvirke Lycka till!
1 svar · 1,2k läst
A
AndreasA: hehe =)
2 svar · 3,6k läst
F
Family4: Ngn som prutat med Myresjöhus-kanske Linköpings kontoret till o med?? Vad kan vara rimligt att pruta bort? Har läst tidigare trådar men undrar om ngn har "färsk" info ang detta??
0 svar · 773 läst
C
cat_stevens: Vår bank ville ha en produktionskostnadskalkyl för hela bygget, när vi skulle få lånelöfte för tomten. De ville inte låna ut till tomten om de inte kunde lova att låna ut till resten av projektet.
2 svar · 2,1k läst
Abuquir
Abuquir: Jag har kört med löpande räkning för grund och shakt. Fick in pris på shakt och grund på 131 000 respektive 143 000. Körde löpande som sagt och totala kostnaden blev 270 000, men då har jag en helt annan dränering, grusbädd och 30 cm isolering som huset står på än vad jag hade fått via offerterna. Har för mig att i shakten ingick 200 ton makadam och flis. Nu gick det åt 347 ton.
2 svar · 2,7k läst
A
AAA: Både lägenhetsavgift till kommunen och anslutning av permanent el ska du betala moms på. Men se upp ... genom hela vårt bygge var de här de enda två kostnaderna där vi fick prisuppgifter exklusive moms. Och det var från kommunen respektive Kungälvs energi! Så det blev 30 000 isf 25 000 för lägenhetsavgiften och 14 000 isf 11 000 för elen. Berit
2 svar · 6,7k läst
F
Familjen_Bygg: fredpers har rätt; att försöka nå konkurrensfördelar med hjälp av flera pantbrev är inte så lätt som man kan tro. Det första - och kanske förståliga - problemet är att bank nr 2 får sämre prioritet än bank nr 1. Ju närmare pantbrevet ligger marknadsvärdet dessto lägre intresse. Det andra och kanske mer obegripliga är att bank 1 ofta inte tillåter att man lämnar pantbrev nr 2
5 svar · 3,4k läst
J
John77: tanken i resonemanget är väl ok, men det går ju att göra en mix av löptider i sin låneportfölj så att lånekostnaderna inte berörs överdrivet mycket vid en räntehöjning. Det är klart att det krävs en ganska kraftig ränteuppgång för att 2-åringen ska vara "bättre" än en 90-dagars ränta under de närmsta 2 åren. Det var dock inte så länge sedan de låg på nästan samma
2 svar · 968 läst
M
M@ZE: Hmm det var som attan för oss så sökte banken lagfarten men pappret och fakturan kom direkt från Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje.
7 svar · 19,0k läst
F
frasse: Vi fick 0,6 rabatt rakt av på SEB "listpriser" så vi hamnade en bit under SBAB. Kör hårt och pressa så mycket du kan.
5 svar · 3,0k läst
M
M@ZE: [citat] Ehh .. det är ju det som är svårt eftersom ALLA får olika räntor runt om i landet. Bara för att några kanske får 0,7 i rabatt skall du inte tro att just du kan få det. Nja jag tycker nog att du skall först se vad bankerna erbjuder dig och sen förhandla, men du gör ju som du vill.
36 svar · 6,0k läst
Fasting65
Fasting65: Se bara till att riva huset ordentligt, för om du sparar en vägg kan det tolkas som ett ombyggt hus...Kommunen kan säkert ge mer info om vad som krävs för att huset skall anses som nybyggt.
3 svar · 1,9k läst
J
Jani: [citat] känner igen det där.....
14 svar · 1,5k läst
B
ByggareD: Väldigt bra fråga. Huset är från 1936, jag måste erkänna att jag inte en aning. :-[ Jag tror dock att det är en infälld installation! Jag övertar inte huset förräns nästa måndag!
2 svar · 1,8k läst
B
byggimpert: [citat] Desto bättre, det kan man verkligen kalla ett riktigt "lyft" ;) //Christina.
8 svar · 832 läst
hajo
hajo: [citat] Ställer samma fråga fast Linköping med omnejd... /H
1 svar · 3,1k läst
B
Babba: Först, vad det är MÅNGA som bygger u Helsingborgstrakten. Ser det i nästan alla inlägg. Själv bygger vi i Stockholm, fick huset levererat IDAG!! Myresjö, Hasseltorp (specialmodell för visst område i Stockholm). Nu väntar FEM månaders lång väntan på att de ska fördigställa huset. Myresjöhus ägs av Skanska, men jag kan tänka mig att Myresjöhus är något mer kundorienterade mot
4 svar · 2,8k läst
E
Evka: [quote author=hajo ... och detta betalas nästkommande år eller? /H [/quote] Ja, det kommer med uppgift om tomten i deklarationen. Om du bara ägt den delar av året får du själv räkna fram värdet.
17 svar · 2,8k läst
F
Family4: Hej, funderar på Myresjöhus Ekeby 1-plans. Ngn som vet ngt om detta hus eller kanske rent av bygger ett???Priser, bilder mm mottages tacksamt.
0 svar · 1,2k läst
C
co: Vi ska renovera/bygga till vårt hus. En av entreprenörerna som var med och budade menade att kommunen kommer att ställa krav på att vi drar om elen och installerar central jordfelsbrytare kan kommunen göra det? Vilka förändringar måste göras? Vår el är dragen ca 1980 och vi har inte jordade kontakter överallt men i bad och kök har vi det. Vad kostar det att dra om el i ett 1 1/2
0 svar · 3,7k läst
C
co: Dyrt är det att bygga ut har vi bittert fått erfara! Vi har begärt in offerter på en utbyggnad på 60kvm fördelat på två plan inkl ett badrum samt omläggning av befintligt tak, upptagning av två takkupor, uppsättning av en ny vägg, upptagning av hål i två andra bärande väggar, flyttning/renovering av badrum. Detta har resulterat i offerter på mellan 2,5-1mkr inkl moms! De lägsta
2 svar · 944 läst
B
Biva: Hejsan! Vi bor i en mellanstor stad i mälardalen. Badrummet kommer att bli ca: 9kvm. Kakel och klinker ska vi sätta själva. När det gäller el så ska byggbolaget lägga i rör för eldragning, vi ska nämligen låta någon annan behörig hjälpa oss med elen. När det gäller VVS så ska stammarna bytas samt allt annat göras fram till anslutning, ingår i offerten.
4 svar · 7,6k läst
H
helenae: Hej! Min sambo kommer agera hantlangare under resningen av vårt hus. De räknar med att det kommer ta ett par veckor och snickaren har lovat att ge oss avdrag på priset för sambons hjälp. Snickaren har dock ännu inte sagt något belopp på hur mycket han tänker dra av. Vad är rimligt? Hur mycket kan man räkna med att sambons jobb är värt under dessa två veckor? Finns det någon
0 svar · 829 läst
L
LenaPena: Hej Oj vad vissa kan vara roliga!!!! Regeln gäller för huset.....dvs 0 kronor nästa 3 år sedan 50% av kostnaden de resterande 5 åren. Lena
2 svar · 1,8k läst
C
charta77: Annars kan man välja en annan bank också... Inte för oss men för ett par bekanta så var bemötandet vid låneansökan skilllnad som natt och dag. På den beviljande banken så såg de endast till inkomsten inte beroende var den kom ifrån. Vi valde samma bank på en gång och lånet var klart på en gång.
5 svar · 3,1k läst
A
Ayla: Glömde... ::) Läste också att man inte behöver betala mer fastighetsskatt än 5 % av den sammanlagda lönen före skatt. Vad innebär det...Om taxeringsvärde på huset vi tänkt köpa är 1 800 000 = 18 000 kr/år, och 5% av våran årslön är lägre än 18 000 kr, så får vi betala lägre fastighetsskatt än 18 000 kr ? Har jag räknat rätt då? Är det något man ansöker om eller sker
0 svar · 2,8k läst
F
fiddeli: Hej igen! Idag har vi amorteringsfritt bottenlån på 85% av husets pris och topplån på resten + att vi lånade lite extra för det mest akuta i renoveringsväg ... Menar ni att man skulle kunna binda dessa sista ca 200' till en fast ränta i x antal år? Vi har lån som är bundna på litet längre tid (faktiskt har vi idag samma ränta på våra topplån som på det femåriga lånet vi tog i
11 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.