Hemmakatten
Hej Yonna!
Jo, detta kan jag ju, men hjärnan kan inte hitta uppgifterna just nu. Väntar ett tag tills det trillar ner, eller så kollar jag. Återkommer i alla fall med svar, lovar! ;D

Jodå, du kan skjuta upp en del! Jag sålde en bostadsrätt och gjorde en vinst. Sen köpte jag och maken ett hus, och det var ju dyrare än lägenheten. Men i och med att jag bara äger 50% av huset, så räknades 50% av husets inköpspris för mig att kvitta mot vinsten, så jag fick skjuta upp en del av vinstbeskattningen, men fick skatta för resten. Så jo du kan dela det, men jag kommer inte ihåg exakt HUR det var... ::)

Hemmakatten
Jo, så här är det:

Du får skjuta upp en del av reavinsten, men uppskovsbeloppet blir lägre än om du köper ett dyrare hus.

Det ingångsvärde du pratar om, 550´, på det skall de lagfartskostnader, ev advokatkostnader o provisioner som du då betalade.

Det hus du säljer, för 2200´, kallas avyttringsbostaden. Från de 2200´skall du dra av mäklararvode o utgifter för tex värdering. Till detta får du också dra av FÖRBÄTTRANDE (o värdehöjande)åtgärder gjorda försäljningsåret eller under de 5 föregående år. Dvs. rent underhåll o reparation får ej dras av. Du hade ju gjort om din källare.

Räkneexempel:
  • 550 + lagfartskostnader 10´ = anskaffningsvärde 560´
  • Försäljningspris 2200´./. mäklararvode 110´ ./. ombyggnad av källare 60´ = Avyttringsvärde 2030´
  • 2030´./. 560´ = Kapitalvinst 1470´
  • Beskattningsbar kapitalvinst är 2/3 = 980´. Skattesatsen är 30% på 980´, dvs. skatt att betala är 294´.
  • Skatten kan du skjuta upp under vissa förutsättningar, ex. om du köper en ersättningsbostad (permanent bostad) senast året efter försäljningen. Köper du en ersättningsbostad som är dyrare än avyttringsbostaden är uppskovsbeloppet lika stort som den beskattningsbara kapitalvinsten, dvs. 980´. Köper du en ersättningsbostad är uppskovsbeloppet lägre enligt bestämda beräkningar.
  • Beräkningen görs enligt följande. Den bekattningsbara kapitalvinsten multiplicerat med ((ersättningsbostaden + lagfart) delat med avyttringspriset) är lika med uppskovsbeloppet.
  • Låt oss anta att du köper en ny bostad för 1300´, lagfart kostar 20´. Priset på ersättningsbostaden blir då 1320´.
    980 x (1320/2030) = 637. Ditt uppskovsbelopp blir då 637´.
  • Det belopp du då måste betala skatt på(och ej få uppskjuten) blir då den beskattningsbara kapitalvinsten minus uppskovsbeloppet, dvs. 980-637=343. Skatt att betala direkt är 343x30% = 103´.
  • Av 294´att betala i skatt får du skjuta upp 191´ men får betala 103´nu.
  • Sammanfattningsvis. Om du inte har lån på mer än 1320´så får du ändå ca 607´ över i handen. 2030-1320-103=607. Kan användas för att minska nya lån eller resa jorden runt för.;D

Hoppas nu dessa små räkneexempel har varit till hjälp (och att jag hållit tungan rätt i mun när jag räknat :P). Om du behöver mer förklaringar får du höra av dig.

I korthet innebär reglern om uppskov följande.

Om du sålt din permanentbostad och köper en annan bostad som du flytttar till kan du få uppskov med beskattningen av kapitalvinsten vid försäljningen av din gamla bostad.

Den sålda bostaden måste dock vara ett småhus (el. bostadsrätt) somär privatbostad, dvs. helt eller till övervägande del används för permanentboende för ägaren (el närstående).

För att räknas som en permanentbostad måste du ha bott i bostaden antingen under minst ett år omedelbart före försäljningen, eller under minst tre av de senaste fem åren.

Vidare gäller som förutsättning för uppskov att kapitalvinsten uppgår till minst 50.000 kr. (Detta gäller för varje säljare för sig).

Beträffande ersättningsbostaden (den nya bostaden) måste även det vara (eller kunna vara) en privatbostad. Notera att du måste normalt ha köpt ersättningsbostaden tidigast året före och senast året efter det år då du sålde ursprungsbostaden.

Sedan jan 2001 har reglerna utökats såtillvida att en fastighet som köps tidigare än året före det år som ursprungsbostaden såldes kan räknas som ersättningsbostad om en ny-, till- eller ombyggnad görs på fastigheten under tiden 1 jan året före det år som ursprungsbostaden såldes och 15 feb andra året efter försäljningen.

I sistnämnda fall anses fastigheten förvärvad (köpt) den 1 jan året före det år som ursprungsbostaden såldes.

Det finns ytterligare ett krav för uppskov, nämnligen att du bosatt dig i ersättningsbostaden senast 15 feb andra året efter det att du sålde ursprungsbostaden.

Priset som erläggs för ersättningsbostaden måste vara lika högt som det du får för den sålda ursprungsbostaden för att du ska få uppskov med hela kapitalvinsten. Är priset lägre (som kan vara fallet här) får du inte uppskov med hela kapitalvinstskatten.

Slutligen kan man även söka preliminärt uppskov men om man då inte flyttar in i ersättningsbostaden utgår en "straffavgift" om 10 procent av uppskovsbeloppet.

Reglerna om uppskov är som synes både krångliga och många till antalet och det gäller att hålla koll på vad man gör!

Lycka till!

Hemmakatten
Klockrent!! ;D.
Eftersom jag visste Yonnas förutsättningar orkade jag inte skriva om alla dessa regler.
Men så mycket bättre att du gjorde det. Nu kan alla ta till sig o läsa om sina egna förutsättningar. ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.