::)

Demonstration mot FASTIGHETSSKATTEN
äger rum onsdagen 5 maj kl 17.00
i Stockholm på Sergels Torg
i Göteborg på Götaplatsen
i Helsingborg på Mäster Palms plats

GLÖM INTE ATT STÄLLA UPP

Det är Skattebetalarna och Villaägarna som arrangerar detta och
kämpar för denna sak, så de behöver stöd från oss för att fortsätta!

Helena med
Nationalschabraket

Jag tycker inte om fastighetsskatt. Tycker att den är mycket svår att motivera. Dock inser jag att det inte bara är att ta bort den. Någonstans måsta staten få in de pengar som fastighetsskatten genererar. Då blir det någon annan skatt eller sänkta utgifter. Frågan är enligt mig mer komplicerad än bara bort med fastighetsskatten.

Från var ska pengarna komma?

Kan nån ge exempel på en skatt som känns rättvis?
(undantaget alkohol & tobak)
Skatt på arbete, baslivsmedel, barnmedicin, torde ju leda till lägre "uttag" eftersom skatten i alkohol & tobak syftar till att hålla nera konsumtionen. Logik o skatt hänger inte ihop.
Hellre lägre skatt generellt, även om man skulle betala lika stor summa in i försäkringar etc. Då får man mera en känsla för vart pengarna går.

Jag väljer inte sida, men skatt vi betalar in är en form av försäkring.

lastkaj skrev:
Jag väljer inte sida, men skatt vi betalar in är en form av försäkring.
Hur mycket är den värd när du vill/måste utnyttja den ???.

Exempelvis räcker den inte endast i 90 dagar som många sjukförsäkringar i USA. Ganska mycket värt för mig.

Fast jag håller med om att det finns fall då det känns som om jag inte får tillbaka det jag förtjänar.

Personligen tror jag att den svenska byråkratin är ett stort svart hål för våra skattepengar.

Hur mycket är den värd når du vill/måste utnyttja den
Jag vet en hel del människor som känner sig grundlurade av sina försäkringsbolag vid exempelvis inbrott och stöld.

Fördelen med skatt är att staten måste inte vara vinstdrivande, men det måste ett försäkringsbolag. Jag är den första att erkänna att systemet suger på många områden, men jag tror inte att privata försäkringar är alternativet.

Fast nu handlade ju detta om fastighetsskatt!!! ;)

Immobil skrev:
Hur mycket är den värd når du vill/måste utnyttja den ???.
Tjaaa, om du tex. skulle ramla ner från byggställningen,  under ditt arbete med fasaden/taket, med tex. allvarlig skall/ryggskada som följd (vilket, gud förbjude, förhoppningsvis inte inträffar) så kan jag garantera dig att "försäkringen" kommer att utfalla kraftigt till din fördel.

//Christina.

Edit: Lovar att inte yttra mig mer i denna fråga :-X :-X/DS.

???

Tack för att Du tog tillbaka strängen till ämnet:
Demonstrationen!
Övrigt om fastighetsskatt finns i många strängar!

Jag vill bara uppmana dem
(som tycker att den är ORÄTTVIS och skall tas ut på annat sätt, t.ex. av miljardären/för sina aktier 0-taxerande Stefan Persson och andra ...)
att infinna sig på plats, ni andra ska naturligtvis inte gå dit och MOT-agera ::)

Helena med
Nationalschabraket

Här kan man läsa människor som stödjer fastighetsskatten (byggimpert, adsl2, lastkaj). Hur motiveras skatt på boende? Varför skall du betala skatt för fyra väggar, ett tak och en bit mark?

Kan någon ge en enda förklaring i detta kan denna någon även förklara varför tavlor, båtar och annan egendom ej beskattas.

Vissa här skriver att pengarna måste tas någonstans ifrån. Varför? Vi är antingen världsmästare i vissa skatter eller i alla fall topp tre när det gäller kapitalskatter och inkomstskatter. Kan inte landet klara sig utan att beskatta påhittade skatter som boende, då är vi illa ute.

Det finns bara en lösning i dagsläget och det är ett regeringsskifte. Prekära situationer kräver kraftiga åtgärder. Företag löser sådana situationer med skifte i ledningen. (S)taten sverige löser det genom ökat skattetryck. Det går inte längre. Vi har ökat skatterna år från år hela 1900 talet, vi har nått taket.

Jonas_O skrev:
Här kan man läsa människor som stödjer fastighetsskatten (byggimpert, adsl2, lastkaj). Hur motiveras skatt på boende? Varför skall du betala skatt för fyra väggar, ett tak och en bit mark?

Kan någon ge en enda förklaring i detta kan denna någon även förklara varför tavlor, båtar och annan egendom ej beskattas.
Varför ska man betala skatt överhuvudtaget? Eller varför måste det finnas ett motiv? Jag ser jättegärna att fastighetsskatten försvinner men om den gör det betyder det bara att vi får betala mer skatt för något annat.

Jonas_O skrev:
Vissa här skriver att pengarna måste tas någonstans ifrån. Varför?

.

:o ??? ::)

//Christina.

PS: Även jag ska ju faktiskt betala fastighetsskatt och kan inte säga att jag är överdrivet förtjust i det för min egen personliga ekonomis skull, men man bör ju skilja på äpplen och päron i en diskussion, åtminstone litegrann ;)/DS.

Om du läser alla inlägg från början till slut så ser du att ditt inlägg är felaktigt.

Jag är inte för fastighetsskatt! >:( Dock inser jag att frågan är mer komplicerad än att bara stå och skrika att jag vill ha bort fastighetsskatten. Det kanske skulle få bättre effekt om Villaägarna kom med förslag hur det skulle finansieras eller vad som ska bort.

Det är ju det det handlar om, lägg till skatt på något annat eller dra in på något.

Varför skulle man behöva beskatta något annat för att man tar bort fastighetsskatten ???

Det handlar om hur Regeringen förvaltar de pengar de får in i dag. Man lägger heldre pengar på EU medlemsskap (24miljarder), invandring mm mm istället för att ta hand om de människor vi har i vårt land idag. Man lägger otroliga summor på U-landshjälp ca (20miljarder) när vi här i sverige nu har massor av arbetslösa och hemlösa människor. Vi klarar heller inte av att ta han om dom invandrarna vi tar in idag, men ändå skall vi ta in fler. Det finns massor som skulle kunna ändras utan att man beskattar något annat.

45miljarder till försvaret (försvar mot vaddå) ?

Fastighetsskatten genererar idag en inkomst på 23miljarder.

Läs på regeringen.se

http://www.finans.regeringen.se/propositionermm/propositioner/bp04/pdf/Bilaga1.pdf

Som Jonas_o sa här .. det behövs ett regeringsskifte .. !!!!!

Jag har [också] svårt att se att mitt inlägg var för fastighetsskatt ??? Snarare tvärtom :-*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.