C
co: Vet inte vad takkupor kostar som tillval på Eksjöhus eller någon annan hustillverkare heller men om man vill bygga till en takkupa på ett befintligt hus kostar det ca 50 tkr om det nu kan vara till någon hjälp (eller inte...)
1 svar · 2,1k läst
C
co: Tack för era svar! Vad jag blev upprörd över från början var att banken tog ut pantbrevskostnaden nu och inte när utbyggnaden är klar. Trodde att banken försökte blåsa mig på räntan på 25000 i sex månader. Jo då när utbyggnaden är klar motsvarar värdet på fastigheten det vi lånar och lite till.
4 svar · 7,1k läst
E
experten: Frågan är om du "spar" genom eget arbete. Är det kanske inte så att du spar mer genom att inte ta ledigt ifrån det arbete du klarar av istället för att "leka" hantverkare? Tid är pengar, som det bakant heter. Eget arbete innebär mycket tid, tid som kanske kan användas på bättre sätt. Glöm sedan inte att trädgården tar mycket tid och kraft att anlägga. Kan ju vara skönt att ta
11 svar · 2,0k läst
P
petsor: Tackar för alla goda råd. Vi för nu diskution med tre leverantörer, varav 2 kan vara realistiska. Jag återkommer med resultatet. mvh
8 svar · 2,6k läst
C
co: Javisst är det omöjligt att svara på när man inte vet mer. Men jag har några kompisar som bygger ut ett badrum på ca 10 kvm produktionskostnad 300 000.
2 svar · 1,6k läst
Z
Ziro: 85% som bottenlån
41 svar · 2,2k läst
N
nuggs: tack för era svar! Ska fundera över detta imorgon på mötet. Tack! lina
3 svar · 1,0k läst
B
Breka: Hahaa!! ;D Ja, det är ju sant. Saker som var lyx på 80-talet borde ju vara standard idag! Fast dom husen som har det som standard är ju oftast dyrare... Jag tror att det gick bra på banken. Får veta säkert nästa vecka. Imorgon ska vi till nästa bank... Tomterna här kostar tyvärr betydligt mer. Ca. 500 000 för 900-1000 kvm ungefär. Bor på fel ställe kan man säga!!! :'( Är lite inne
4 svar · 2,4k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Vår kalkyl sprack på pålningen... alltihop blev 6,7% dyrare. Vårt kök bidrog oxå men det hade vi räknat med. Sen blev posten för el och sophantering större än vad TH sagt... De räknar väldigt lågt, tyvärr.
3 svar · 2,3k läst
T
tilde: Vi hade slutbesiktning på vårt hus i februari. På  slutbesiktningsprotokollet finns en punkt där det står att "parterna har överenskommit att fel skall vara avhjälpta senast 2004-04-10 och årstidsberoende fel skall vara avhjälpta senast 2004-05-30". Inte förrän den 29/7 var en entreprenör här och åtgärdade sina fel. Vad har man för rättigheter att låta bli att betala fakturan
0 svar · 2,1k läst
K
Kicksan: [citat] Möjligheten att pruta på räntorna beror nog också på vilken marginal banken har på den ränta du vill ha. Marginalerna på den rörliga räntan har varit störst den senaste tiden därför också lättast att pruta på dessa räntor. Banken borde ju kunna se en högre intjäning på att ge en rabatt på en kort ränta , när den rabatt tiden går ut kanske marknaden ser annorlunda
7 svar · 1,6k läst
N
nuggs: ok, det ska jag göra. Jag bygger hus för ca 2,3 milj. Lina
1 svar · 2,2k läst
M
muppen: Allmänt tycker SCB och sbab att det ska var 14000 kr.
2 svar · 836 läst
M
muppen: Grattis, jag längtar tills vi är där :D
5 svar · 1,5k läst
M
muppen: [citat] Precis exakt.
7 svar · 893 läst
M
muppen: Låter bra att eget arbete kan ersätta kontantinsats, sen bör man snacka med byggaren och bankpersonen och få upp värderingen så att inte topplånet blir så stort.
18 svar · 11,1k läst
M
muppen: [citat] Låter bra, vilken månadskostnad? :)
6 svar · 3,4k läst
S
sollentuna: Vi har Handelsbanken.
13 svar · 2,1k läst
M
milla: Vi hade 40 000, och det har räckt rätt bra (om det nu är grovplaneringen du menar). Det mesta har gått åt till material, hyttsten, bärlager och makadam.
0 svar · 2,0k läst
J
jeslin: Tack alla ni för svaren! Jag inser när jag läser att det här nog är att ta vatten över huvudet för oss som inte är helt handfallna men ändå inte så överdrivet händiga att vi reder ut det här helt själva. Sorgligt men sant... suck. Bara att drömma vidare. En dag hittar vi väl ett sekelskifteshus som inte behöver sån omfattande renovering... hmm... kanske inte. Tack iallafall!
3 svar · 15,5k läst
P
PH: Kan inte tänka mig att du får 10 år på konsumentprylar, det är nog "bara" byggfelsgarantin som är på 10 år. Vanliga prylar är det 2 år på enligt konsum.köplagen Man får nog vara glad om vitvarorna fungerar om 10 år... med tanke på de inte tillverkar saker längre som ska hålla länge.. /PH
6 svar · 2,4k läst
H
Hille: De vill absolut inte röra soldattorpet (byggt på sent 1600-tal). Vet inte om det kanske är K-märkt, då kanske man kan hävda annat .... Jag/de får kolla med RSV helt enkelt. Tack för era inlägg dock.
7 svar · 3,1k läst
M
Mia_D: Vi köpte ett gammalt hus på end 45 kvm för 10 år sen. I takt med att familjen vuxit har vi byggt till och idag har vi ca 100 kvm boyta och ca 50 biyta. Vi har gjort nästintill allt själva, inkl ritat ritningarna. Det vi lejt bort är schaktning samt V/A och eldragning, men annars har vi verkligen gjort ALLT själva. Vi har lagt ngnstans mellan 800´tkr och miljonen på detta, så visst
4 svar · 2,7k läst
M
mrx: Yonna har helt rätt. Det är endast vinsten som är uppskjuten. Skatten blir den skattesats som gäller när du återför uppskovet.
1 svar · 2,6k läst
G
General_Failure: [citat] Värderingen görs på hela fastigheten. I och med att banken tar fastigheten som säkerhet så räknar de in rubbet när de gör värderingen. Den preliminära värderingen blir då antagligen kostnaden för tomten plus produktionskostnaden för huset. Skulle det vara så att ni fått tomten under gällande marknadspris så kan ni låta få den värderad och därmed få ett bättre läge
2 svar · 1,0k läst
D
djpa: Alternativet kan vara att ta med en "fackman" som får göra en kostnadsuppskattning på de ombyggnader ni vill ha och få offerten specad med material och arbetstid. Kräver du en detaljspecad offert så har du ju din kalkyl! Har ni inga egna erfarenheter så får man "köpa" in andras.... Arbetstiden på en sådan offert är oftast den del som man kan spara in mest, då genom eget arbete.
2 svar · 2,8k läst
K
Kicksan: [quote author=zaladin link=board=Huspris;num=1089063631;start=60#64 date=07/11/04 kl 20:36:25]Det är en ganska intressant anpassning. Bostadsrättsformen är ju ganska unik för Sverige, Det är väl just därför vi måste anpassa oss, pga vi har en unik boendeform som heter Brf lgh som inte finns i övrige EU länder.. / Kicki
65 svar · 3,0k läst
M
MrMagic: Sök i Värme, Vatten, Ventilation-trådarna. Det finns en tråd om just detta !  Lycka till !
1 svar · 14,1k läst
S
SaralynnW: men nu vet jag inte vad jag svarade på riktigt, det var nog inte elförbrukningen iaf...det var nog driften... glöm det! /SLW
3 svar · 1,8k läst
Z
zaladin: Jag skrev precis ett litet inlägg i "8%"-tråden om bostadsfinansiering. Det är ett rätt unikt läge vi befinner oss i vad gäller räntorna runt om i världen -- räntorna har sjunkit mycket kraftigt sedan år 2000, men frågan är om inte räntorna är på väg upp igen, åtminstone på två års sikt. Jag tror att de kan stiga mer än vad folk anar. USA har till exempel en ganska hög
0 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.