Hallå!
Vi funderar på att bygga en villa med inredningsbar övervåning på en stor naturtomt, 1800kvm. Totalpriset skulle bli 1,9 miljoner. (inget garage, oinredd vind) Vi tjänar 40800 brutto i månaden när vi arbetar heltid och har ett barn med tillhörande barnbidrag. Vi har inga andra lån men funderar så smått på ett syskon till 2,5-åringen. Tror ni med lite erfarenhet att det är ett projekt värt att ge sig in i? Riskerar vi hela vår ekonomi, eller känns det bara så? Huset skulle vara klart till våren?

Vi kan också ev få ett annat, liknande, hus på mkt mindre tomt, 1000kvm, och det skulle sluta på 1.7 milj. Ska man köra säkert, eller våga lite. Hur mycket gör egentligen 200.000? Många frågor, jag vet, men kanske finns det nån som vill dela med sig av kunskaper, erfarnheter, funderingar. Tack för ett fantastiskt forum!!!

Om ni bygger nytt så slipper ni fastighetsskatten i fem år och får halv fastighetsskatt i ytterligare fem år. Det nya huset har antagligen lägre driftkostnad än det gamla.

Om ni räknar med även de sakerna så kanske inte 1,9 miljoner ger en större kostnad i slutändan.

Hej!
Tack för ditt svar. Jag var lite otydlig i mitt första inlägg. Båda husen är nybyggen och har ungefär liknande standard. Skillnaden i pris gäller tomten.

Hemmakatten
200.000 med en beräknad ränta på 5% blir 10.000 per år. Brutto per månad 833 kr och netto efter skattereducering 583 kr.
Som du ser är det inte så mkt pengar det rör sig om.
En annan sak att ta hänsyn till är läget på de olika tomterna. Ligger de i lika attraktiva områden båda två? Tänker främst på värderingen av fastigheten både vid byggandet och vid en eventuell framtida försäljning.
En annan minst lika viktig sak är frågan vilken tomt ni tycker bäst om? Det är inte kul att gå omkring o ångra sig o sukta efter den där andra tomten man inte köpte...

Räkna på vad 200.000 gör i kostnader per månad så får ni se skillnaden. Ex 200.000, ränta, säg 3,5 % ger räntekostnader på ca 410 sek efter skattered. per månad. Plus ev amortering. Så tycker jag det är bra att räkna.

Under förutsättning att man har marginal även på lånet som är 200 tkr högre så tycker jag att en otroligt viktig faktor är den som Hemmakatten pekar på, nämligen finns det något, förutom storleken som gör den ena tomten attraktivare än den andra vid ev. försäljning, finns det något som klart talar till den ena tomtens fördel, välj den oavsett storlek.
Storleken är ju som bekant inte allt ;)

//Christina.

När det är så lite pengar (i husbyggarsammanhang i alla fall) och det gör såpass lite i månadskostnad så skulle mitt råd vara att välja den tomt som känns bäst för er och inte titta så mycket på pengarna och tomtstorlek.

Givetvis beroende på område men i mina trakter (göteborg med omnejd) så brukar inte priserna skilja nämnvärt på ex. 1000 kvm eller 1800 kvm utan det är läget/området som sätter priset.

Utan att veta något om er privatekonomi med s.k. övriga utgifter är det näst intill omöjligt att svara på om ni kommer ha råd eller ej med 1,9 miljoner. Lättast och mest säkert är att vända sig till banken för en, så realistisk som möjligt, kalkyl över inkomster och utgifter.

Sedan tror jag de flesta nyhusbyggare (inkl. mig själv) skriver på kontrakten med andan i halsen. Det är nog få förunnat att gå igenom "byggprocessen" utan att vara orolig för det ekonomiska. Våga - Vinn som man säger!

Den stora tomten ligger på en halvö. Tre minuter till bad och båtplats. Tomten är en hörntomt med "lagom" hög tallskog bakom. Husen kommer inte så tätt. Ingen havsutsikt, därför lite "billigare" är övriga på området. Fb var området ett "rikemansområde" men nu har husfirmor med mer moderata priser tagit sig dit. Vi kan köpa tomten i morgon om vi vill.

Den lilla tomten är mer på landet. Nära till skog och strövområden. Inget hav att oroa sig för (tänker på barnen), däremot en kräftodling där boende kommer att få plocka egna kräftor. Lite tätare mellan husen, men dock hörntomt. Här är det dock inte säkert att vi får hörntomten efter som den är lite halvbokad av någon annan.

Jag skulle nog helst vilja ha den stora tomten, som har mycket av det vi söker. men är ändå rädd att det blir för dyr månadskostnad, så att vi inte får råd att inreda övervåning eller fixa nåt med tomten. Men om man vill leva tryggt kanske man ska bo kvar i lägenhet.
Vi har ingen bostadsrätt och precis betalt av ett dyrt billån, därför ingen insats. Måste låna allt.

Det blir en del att fundera på i helgen.

Jag tycker halvön låter väldigt mysig! Vad gäller oron för barnen och vatten så växer dom upp fortare än du amorterar... ;)

Sätt dig ner och gör en 10-15-årskalkyl! Jämför
a) hyresrätt
b) bostadsrätt
c) villa

Jag gjorde så för många år sedan då jag skulle skaffa boende för småttingarna & mig. Hyresrätten var inget alternativ eftersom jag alltid bott i hus. Men jag misstänker att siffrorna blir än mer intressanta med den jämförelsen. Räkna på ett rum per barn - även ev blivande ;).

För mig blev brytpunkten efter 11 år. Jag hade inte ett nickel i insats. Och då tog jag inte hänsyn till garaget, egen parkering, högre livskvalitet och samtliga semestrar inbokade för husjobb (köpte inte nytt) ;). När jag idag gluttar på dessa kalkyler måste jag erkänna att de var mycket realistiska och överensstämmde med hur det blev med eget hus.

Ytterligare ett plus är att ni efter ett antal år faktiskt har ett rejält sparkapital - som ni troligen inte får om ni bor kvar i hyresrätten. Framför allt om ni väljer hus med bra läge.

Vi är i ungefär samma situation som er men funderar på 2,5 milj.

Visst det känns lite oroligt, räknar fram och tillbaka, men blir inte mycket klokare av det. Ska också bestämma oss under helgen.

Vi får mer över att leva för enligt deras kalkyler än vi har nu. Fast vår boende kostnad blir dubbelt så dyr.

Tja, jobbigt val.

Tinalina skrev:
Den stora tomten ligger på en halvö. Tre minuter till bad och båtplats. Tomten är en hörntomt med "lagom" hög tallskog bakom. Husen kommer inte så tätt. Ingen havsutsikt, därför lite "billigare" är övriga på området. Fb var området ett "rikemansområde" men nu har husfirmor med mer moderata priser tagit sig dit. Vi kan köpa tomten i morgon om vi vill.

.
Som du beskriver det så låter inte valet alltför svårt ;) under förutsättning att ni har råd med det naturligtvis, men det vet ju bara ni själva ;)

//Christina.

jtpro skrev:
.

Vi får mer över att leva för enligt deras kalkyler än vi har nu. Fast vår boende kostnad blir dubbelt så dyr.

Tja, jobbigt val.
Det där får en ju att bli lite fundersam :-/
Hur kan ni få mer pengar över om den faktiska boendekostnaden fördubblas, har ni några stora utgifter i nuläget som försvinner tex. resekostnader till/från arbete e. dyl annars har jag svårt att få ekvationen att gå ihop ???

//Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.