2 973 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Samtliga banker sänkt bottenlån till 75%?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Allt är förhandlingsbart, ränta och procentsats för bottenlån! 
För oss så var det tvärstopp på Föreningssparbanken med 75% som högst. Då sa han att det var den nivån som var sagt från högre instanser för alla banker...
Var inte med själv till den andra banken vi var till, så jag vet inte vad hon sa där.
Var inte med själv till den andra banken vi var till, så jag vet inte vad hon sa där.
För bankerna har det varit 75 % av marknadsvärdet i bottenlån alltid - det är bankernas hypotek som ställer de kraven. Men banken kan välja att lägga en del av de 25% som är kvar med samma ränta som bottenlånet av konkurrensskäl.
Vissa banker som Nordea har kombinerat botten & topplån på med bunden ränta på upp till 90 % av markandsvärdet.
Bankerna gör bedömningar från fall till fall. Det beror på dig som kund och på var du bygger. Det finns absolut ingen gräns från "högre" instans. Jag kan garantera att massor av banker lånar ut 85% av marknadsvärdet i bottenlån till massor av kunder.
/Fredrik
/Fredrik
Hej
Så här står det på SEBs hemsida idag och så har det stått under lång tid: "Du kan få bottenlån på upp till 75 procent av bostadens marknadsvärde (i individuella fall upp till 85 procent)". Jag tycker att de flesta banker alltid angett 75% på sin hemsida med individuell prövning. Det vore intressant att få en lista på de banker som på sin hemsida enligt jtpro har sänkt sin bottenbelåningsgrad från 85 % till 75 %.
Det finns ingen gräns från ovan att 75 % av marknadsvärdet erhålls i bottenlån. Flera av nischbankerna lutar sig på de för många kunder ganska ofördelaktiga villkoren hos SBAB där detta gäller.
/F
Så här står det på SEBs hemsida idag och så har det stått under lång tid: "Du kan få bottenlån på upp till 75 procent av bostadens marknadsvärde (i individuella fall upp till 85 procent)". Jag tycker att de flesta banker alltid angett 75% på sin hemsida med individuell prövning. Det vore intressant att få en lista på de banker som på sin hemsida enligt jtpro har sänkt sin bottenbelåningsgrad från 85 % till 75 %.
Det finns ingen gräns från ovan att 75 % av marknadsvärdet erhålls i bottenlån. Flera av nischbankerna lutar sig på de för många kunder ganska ofördelaktiga villkoren hos SBAB där detta gäller.
/F
Ni tror inte att det skulle kunna vara så att bankerna börjar bli lite rädda för hushållens belåningsgrad och att de på "eget"/"von oben" direktiv börjar göra det liiite kostsammare att ta väldigt höga lån och iom. det sålla bort de kunder som omedelbart skulle ligga på fallrepet om räntan går upp 2-3%???
Skulle det kunna vara så att bankerna börjar ana något av 90-talets fastighetsbubbla igen om nu räntorna skulle stiga och förhållandevis många kunder har lån på så stora belopp att de inte klarar av dem om räntan stiger 2-3%, för skulle så vara fallet så kommer ju sjunkande fastighetspriser och därmed följande svårigheter att plocka hem tidigare utlånade pengar som ett brev på posten :-/
//Christina.
Skulle det kunna vara så att bankerna börjar ana något av 90-talets fastighetsbubbla igen om nu räntorna skulle stiga och förhållandevis många kunder har lån på så stora belopp att de inte klarar av dem om räntan stiger 2-3%, för skulle så vara fallet så kommer ju sjunkande fastighetspriser och därmed följande svårigheter att plocka hem tidigare utlånade pengar som ett brev på posten :-/
//Christina.
Pratade med min bank rådgivare och han sa att det stämmer om att de har fått striktare regler angående detta och att istället för att lägga på 2-3% i beräkningar för eventuella kommande räntehöjningar minskar de bottenlån till 75% och där blir det som bekant 10% mer i topplån där det är 2-3% högre ränta.
Men det går alldeles utmärkt att kunna låna 85% om banken anser att allt ser bra ut och bra område o.s.v.
Men det går alldeles utmärkt att kunna låna 85% om banken anser att allt ser bra ut och bra område o.s.v.
Christina har säkert rätt i att bankerna blir mer försiktiga idag på grund av den låga räntan som de flesta tror ska stiga och att skuldsättningsgraden är ganska stor hos många hushåll. Banken kräver större marginaler i hushållens budget idag än för 3-4 år sedan.
Jag är inte helt säker på att jag förstår resonemanget Coolman. Varför "höjer" man räntan i kalkylen genom att byta bottenlån till topplån? Klarar inte din bank av att riskbedömma sina kunder på ett enklare sätt än att öka andelen topplån som gör kalkylen dyrare för kunden?
/Fredrik
Jag är inte helt säker på att jag förstår resonemanget Coolman. Varför "höjer" man räntan i kalkylen genom att byta bottenlån till topplån? Klarar inte din bank av att riskbedömma sina kunder på ett enklare sätt än att öka andelen topplån som gör kalkylen dyrare för kunden?
/Fredrik
Antagligen för att få fram kalkyler i de där "tveksamma" fallen med mindre attraktivt läge och sämre marginaler hos kunden i kombination med en önskan hos densamme om (för?) högt lånebelopp, där kalkylen direkt eller indirekt "tvingar" kunden att inse att detta kanske är över deras limit.fredpers skrev:
Inser kunden det fortfarande inte så kanske kalkylen gör det lättare för banken att minska lånebeloppet alt. neka hela lånet :-/
Det är kanske som i de flesta fall där molnen tornar upp sig vid horisonten, en avvägning mellan chansen att tjäna pengar på utlåningen och risken att förlora dem helt om "marknaden" sviker och det är väl möjligen lite molnigare idag än för 3-4 år sedan då himlen, både bokstavligen och bildligen, var klarblå och molnfri
//Christina.
I första hand var det Sparbanken finn, (just den banken jag skulle till) där ändrade de på sin hemsida från 85% till 75%.
Jag surfade runt förra veckan och kollade in flera banker som jag då såg att man kunde låna upp till 85%.
Tex SEB, Nordea, Länsförsäkringar.
Efter räntehöjningen i onsdags så kunde jag inte hitta en enda bank med de villkoret kvar på sidan förutom SEB, som har det delvis.
Rätta mig om jag har fel. Men det känns som de tror att priserna kommer gå ner.
Detta gör det ju inte mitt val lättare heller.
Jag surfade runt förra veckan och kollade in flera banker som jag då såg att man kunde låna upp till 85%.
Tex SEB, Nordea, Länsförsäkringar.
Efter räntehöjningen i onsdags så kunde jag inte hitta en enda bank med de villkoret kvar på sidan förutom SEB, som har det delvis.
Rätta mig om jag har fel. Men det känns som de tror att priserna kommer gå ner.
Detta gör det ju inte mitt val lättare heller.
Klicka här för att svara