Hej!

Jag är lite off på detta: Var hos banken idag, det gick bra. Fast vi ska beställa huset nu men kan inte binda räntan förrän när huset är färdigt dvs. i Mars/April.

Känns lite konstigt att ta ett beslut när man inte har hela underlaget klart för sig.

Men så har det kanske alltid varit. Men bara tanken på att de bundna räntorna kan öka med 3-4% tills nästa år, skrämmer ju en.

Jo,såär det... man sover lite risigt då och då när man under byggtiden tänker på vad somkan hända med räntorna! Men det är så för alla som bygger... Vi hade "tur", massor av sänkningar under tiden vi byggde men det kan ju vara tvärtom oxå... mindre kul. :-/

Ämnet är väl lite mer invecklat än så. Det finns rätt mycket information här på byggahus om rörliga/fasta räntor och amortera/inte amortera. Läs artiklarna och läs även igenom gamla trådar här i forumet.

Fördelen med ett "byggkreditiv" som jag antar att din bank föreslagit är att du betalar bara ränta på dom pengar du använt. Om du tar ut hela lånet med en gång så ska du ju betala ränta på hela beloppet också. Dessutom finns det vad jag förstår ibland utrymme att höja kreditivet om oväntade kostnader dyker upp. Låser du lånet så blir det svårare med det.

Berit

Det finns/fanns något som heter nåt i stil med "räntelöfte", vi diskuterade det med vår bank då vi byggde förra året och det var fullt möjligt att med detta räntelöfte utnyttja beviljat kreditiv på sedvanligt sätt och tom. höja under resans gång om nödvändigt, enda skillnaden var att man redan från start visste vilka räntor som skulle gälla när man senare binder lånet.

MEN som med allt annat så "smakar det så kostar det" och nu minns jag inte exakt vad kostnaden i form av % på dagsaktuell räntenivå var men det kan man ju kolla exakt med sin bank.
Nu blev det aldrig så att vi utnyttjade det erbjudandet utan vi chansade och tyckte inte att orosmolnen var så stora vid det tidpunkten men det är ju ngt. som man måste ta ställning till utifrån sin egen ekonomiska marginal samt de prognoser som finns tillhanda ang. kommande ränteutveckling på 1/2-1 års sikt, iof. betydligt lättare sagt än gjort ;)

//Christina.

*EDIT* Vi fick faktiskt ett sånt erbjudande nu i början på juni, pga att vi band 1/4 av vårt bottenlån på 1 år förra hösten så det löper ju ut nu i september, i det här nya erbjudandet ville banken, om än mycket indirekt, antyda kommande räntehöjningar och att det nog var lugnast att "säkra" räntan, blev lite misstänksam då jag antog att banken bara ville tjäna lite extra på vår bekostnad fast till saken hör att vi har mycket bra kontakt med vår bankman så jag vill inte gärna tro att det bara skulle vara ett trick :-/, nu antog vi inte det erbjudandet heller utan väntar och ser då beloppet inte är så stort, men, men.. jag får väl se om jag bet mig själv i svansen, eller......... ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.