Hej alla kunniga husbyggare!

Jag och min sambo är sugna på att bygga nytt hus, och har varit i kontakt med ett par hustillverkare än så länge.
Har fått en produktionskalkyl från ett ganska stort företag men vi är fundersamma kring ett par av posterna i den kalkylen.

1. Vi har sagt att vi vill göra en del jobb själv, bla kakel och klinkers i badrum/tvättstuga. För det arbetet är det avdraget 35´ i kalkylen och då ingår INTE material. Är inte 35´ lite lite i det läget? Vad kan vara rimligt att dra av? Badrummet är på 6,8 och tvättstuga 9,3 kvm.

2. I boendekostnadskalkylen är driftskostnaden per år satt till 17.000, och den summan måste vara i underkant? Huset är ett 1½-plans med oinredd övervåning. Frånluftsvärmepump (Nibe Fighter 310P) och golvvärme. På en annan kalkyl vi fått på ett liknande hus räknades med 30.000/år i driftskostnad. Vad kan vara rimligt på ett ungefär? Känns som om 30.000:- är närmare verkligheten än 17.000:- eller har jag fel?

3. Hur pass stora räntemarginaler ska man räkna med för att känna sig "safe"? Det pratas ju mycket om att många riskerar att låna för mycket och att det kan bli problem för vissa när räntorna stiger. Hur resonerar ni?

4. Hur mycket kan vara rimligt att pruta på ett hus egentligen? Finns det några egentliga riktmärken på hur mycket man kan pruta? Hur mycket har ni (ev) fått ner era priser?

Usch. Svårt sånt här och jag vet att frågorna kan vara svåra att svara på också, men era tankar och funderingar är mycket värda för oss.

MVH MadMax

1. Tycker nog att 35' var ett väldigt bra avdrag (speciellt exl. mtrl.). Om ni har 2,5 meter i rumshöjd, så ger det totalt ca: 52 kvm = 673 kr/kvm.

2. 2000 kr/månad är ett hyfsat riktmärke = 24000/år.

3 och 4. lämnar jag obesvarat......

3. Dubbelt så höga räntor som idag tycker jag man skall kunna hantera, alltså upp mot 6 procent för rörligt. Kanske är det bättre att säga att man bör kunna hantera 2-3 procent ränteökning.

Med tanke på att en stor del av Stockholmarna (och också i andra delar av landet) har "tvingats till" att ta rätt stora lån för att lösa sin boendesituation så tvivlar jag på att man tillåter att räntorna skenar iväg utan att man vidtar politiska åtgärder.
Alternativ kan vara ökad inflation, sänkta fastighetsskatter etc.

Det tror i alla fall jag, men det är en rätt bräcklig grund att bygga hus på ;)

Men faktum är att få hushåll av idag skulle klara av realräntehöjningar som drar oss mot den gamla tiden. Ni vet, den som det refereras till som "det var bättre förr" av era föräldrar.

Jag har inga stora lån själv, men antar att ett lån på två miljoner kostar runt 100 000 kr i ränta per år, innan skatteeffekter.
Med dessa kanske man landar kring 60-70000 kr. Alltså någonstans kring 5-8000 i månaden.
Rätta mig om jag har fel här...

Viskulle nog inte klara en dubbling av det i alla fall.
Och jag tror att vi delar det med många...

I det läget kommer det att hända något i ett annat fack av plånboken. Det är min absoluta övertygelse.

Hoppas innerligt att du har rätt, annars brakar nog företaget Sverige ihop.... :-/

1. Låter som en super bra deal ifall du kan dra bort 35,000:-. Det är bara och tacka och ta emot. ::)

2. Ska bygga liknande hus... (låter det som) Och räknar med 2000:- i driftskostnader i månaden. HÖGT räknat. (2 personer, fjärrvärme) 8)

3. "Alternativ kan vara ökad inflation, sänkta "fastighetsskatter etc."

Räntorna stiger vid ökande inflation. Riksbanken justerar alltså räntan för att nå en önskad inflation! I dag har vi låg ränta för att få upp inflationen. Skulle inflationen dra iväg till nivåer som vi hade på 80-talet så tvingas riksbanken höja räntorna.
Skulle den göra det, så ska man "bara" stå ut något år, sen börjar inflationen "äta upp" lånet, efter som lönerna stiger i takt med inflationen.

Mitt resonemang blir alltså: Klarar du av det idag så kommer du klara det i framtiden, så tillvida att du har en buffert att klara en ränteökning med 2% under 1 eller 2 års tid. :D

4. Har inte lyckats pruta 1 krona ännu. Men jag har nog visat för tydligt om hur mycket vi vill ha just de huset. Svårt att pruta när dom vet att vi köper det "oavsett pris" typ... :-[

Tack för Era svar. Vår beslutsångest fortsätter dock ett tag till... ;)

Strixx << Vad är det för hus Ni ska bygga?

MVH MadMax

1 1/2 plans skånelänga 156 kvm från Rörvikshus. Liknande deras Villa Sten som finns med i deras idékatalog eller vad dom kallar det.
Enligt mig och min sambo världens vackraste hus... :D

Strixx << Ok. Var inne på deras hemsida och tittade, och det var verkligen ett fint hus. Hur mycket får ni betala för det?

Vi har inte tittat alls på Rörvikshus än, men det kanske man ska ta och göra.

Mycket, mycket, mycket... :'(

Vi räknar med 3 miljoner allt som allt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.