2 579 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Värdering??
Vi har haft en värderingsman hos oss idag för att göra en värdering på fastigheten för att sätta lånen. Ska man tänka på något speciellt när man får besked om värdet?
Värderingsmannen frågade om byggkostnad, tittade runt i garaget och i huset samt en överblicka v tomten. Ville inte ha med sig planritningar och avrop med husleverantören och frågade inte något speciellt om material o.dy.
Går det till så här? Om man blir missnöjd med värderingen, vad gör man då?
Vi är, som alla, intresserade av att värderingen blir så hög som möjligt.
Man funderar också över ex material som inte syns, ex takkonstruktion, material, isolering mm mm.
Jag skulle vilja veta hur andra gjort och hur värderingen gått till.
Ha det gott i midsommar och ta en snaps till sillen
Värderingsmannen frågade om byggkostnad, tittade runt i garaget och i huset samt en överblicka v tomten. Ville inte ha med sig planritningar och avrop med husleverantören och frågade inte något speciellt om material o.dy.
Går det till så här? Om man blir missnöjd med värderingen, vad gör man då?
Vi är, som alla, intresserade av att värderingen blir så hög som möjligt.
Man funderar också över ex material som inte syns, ex takkonstruktion, material, isolering mm mm.
Jag skulle vilja veta hur andra gjort och hur värderingen gått till.
Ha det gott i midsommar och ta en snaps till sillen
Visst borde han ha tagit sig en titt på konstruktionens skick och se om det fanns allvarliga brister. Fast i princip är det ett par faktorer som avgör marknadspriset.
- Läget (utsikt, stad, buss, skola, väg, arbetsplatser, avskildhet m.m.)
- Storlek på huset
- Konstruktion/tillverkningstyp på huset (källare, torpargrund, 2 plan m.m.)
- Byggnadsår
- Allmänt skick
Dessa delar påverkar i storleksordning enormt mycket mer än tjockleken på isoleringen.
- Läget (utsikt, stad, buss, skola, väg, arbetsplatser, avskildhet m.m.)
- Storlek på huset
- Konstruktion/tillverkningstyp på huset (källare, torpargrund, 2 plan m.m.)
- Byggnadsår
- Allmänt skick
Dessa delar påverkar i storleksordning enormt mycket mer än tjockleken på isoleringen.
De som ofta blir besvikna är de som förväntar sig att materialval och konstruktion skulle väga tungt i en värdering. Skillnaden mellan en Willa Nordic och ett Älvsbyhus i samma storlek och på samma tomt kostar kanske 500.000 kr i byggnaskostnad men ger kanske bare hälften av detta i värdering.
Jag talade med många insatta (bank- och värderingsfolk) innan vår värdering för drygt 1 år sedan flera påtalde just det att folk hade en övertro på saker som många gånger ses som bagateller i värderingssammanhang. Det går helt enkelt inte få ut ett på priset vid en försäljningen. Rätt eller fel?
Väljer man t.ex att isolera alla innerväggar samt att köra både med spån- och gipsskiva så kostar detta en slant men har förmodligen ringa värde vid en värdering eller husförsäljing.
Jag tycker lastkaj's lista är bra men med den omfördelning att "Konstruktion/tillverkningstyp" hamnar längst ned, om man nu skall prioritera.
Jag talade med många insatta (bank- och värderingsfolk) innan vår värdering för drygt 1 år sedan flera påtalde just det att folk hade en övertro på saker som många gånger ses som bagateller i värderingssammanhang. Det går helt enkelt inte få ut ett på priset vid en försäljningen. Rätt eller fel?
Väljer man t.ex att isolera alla innerväggar samt att köra både med spån- och gipsskiva så kostar detta en slant men har förmodligen ringa värde vid en värdering eller husförsäljing.
Jag tycker lastkaj's lista är bra men med den omfördelning att "Konstruktion/tillverkningstyp" hamnar längst ned, om man nu skall prioritera.
Vi hade två likvärdiga hus att välja mellan när vi köpte. Det skillde 160 000 på de husen. Det dyrare var "renoverat" i den meningen att det var ny fasad nyare tapeter o.s.v. Ja det kändes fräschare helt enkelt.
Vi valde det billigare då vi visste att vi köper huset av den anledning att vi faktiskt får bestämma och göra de förändringar vi vill ha. Så varför betala 160 000 för fräschare invändigt/utvändigt när man iaf säkert vill göra om det till sitt eget hus. Så allmänt skick är(var) ganska lågt på min lista i den meningen. Nu har vi spenderat drygt 20 000 på material och fått ett fräscht kök och badrum. De resterande 140 kommer vi gasnka långt på också, så länge jag klarar av arbetena själv.
Vi valde det billigare då vi visste att vi köper huset av den anledning att vi faktiskt får bestämma och göra de förändringar vi vill ha. Så varför betala 160 000 för fräschare invändigt/utvändigt när man iaf säkert vill göra om det till sitt eget hus. Så allmänt skick är(var) ganska lågt på min lista i den meningen. Nu har vi spenderat drygt 20 000 på material och fått ett fräscht kök och badrum. De resterande 140 kommer vi gasnka långt på också, så länge jag klarar av arbetena själv.
Ja det är rätt tänkt charta77.
Ett nyrenoverat hus passar bra till folk som vill ha det färdigt och klart och så lite underhåll som möjligt(till en början). Fast jag tror att även dom, inser förr eller senare att dom skulle vilja förändra och prova på själva att göra något, och då är dom i renoveringsträsket, där projekten blir större och större och plånboken mindre.
Din plånbok på "160 000" räcker till lite renoveringa ja.
Ett nyrenoverat hus passar bra till folk som vill ha det färdigt och klart och så lite underhåll som möjligt(till en början). Fast jag tror att även dom, inser förr eller senare att dom skulle vilja förändra och prova på själva att göra något, och då är dom i renoveringsträsket, där projekten blir större och större och plånboken mindre.
Din plånbok på "160 000" räcker till lite renoveringa ja.
Klicka här för att svara