Jag har hamnat i en lustig situation. Brevid tomten jag är på väg att köpa ligger en stuga som är till salu. Nu funderar jag på att köpa även den för att på så sätt slippa betala för brunn (finns grävd vid stugan) och elanslutning+byggström.

Vi ska bygga på vintern, så jag räknar med brunn 50000, anslutning 25000 och ström 25000 = 100000. Jag kan nog pressa stugan till 150000 och får således 1500 kvm och fri sikt för 50000. ;)

Låter det som en rimlig tanke?

Jag hade inte tvekat en sekund.. 8-)

Inte jag heller!!! KÖP! :)

Dessutom kandke ni kan bo i stugan under byggtiden och hålla ett öga på förloppet.
Somliga jobbar mer seriöst om de vet att de är bevakade!

Det är väl inget "dilemma"! Det är ett Tillfälle!

Det känns som ett ypperligt tillfälle... om du känner att pengarna finns att tillgå. Sedan är ju en gäststuga aldrig fel att ha!

/Peter

Köp. Du kommer garanterat att ångra dig om du låter bli.

Du måste berätta hur du sedan gjorde med detta "dilemma", och hur mycket du slutligen fick betala! :)

Dilemmat löste sig, fast inte som jag tänkt. Efter lite diskussioner med min fru lutade det åt att vi skulle lägga ett lågt bud på stugan. Dels pga att det fanns pengar att spara, men även eftersom "vår" tomt ligger ensam men med stugan som tomt-i-tomt granne (vi vill helst bo med luft mellan tomterna).

Då sker det lustiga. Stugan som varit till salu i över ett halvår såldes i förrgår! Snacka om snopet!

Nu blir vi tveksamma till om vi ska köpa tomten i fråga, eftersom vi som sagt vill bo med lite luft till grannarna. :(

Ett annat dilemma alltså...

Men...ni hade ju tänkt att köpa tomten innan ni fick veta att den andra var till salu. Så egentligen har ju inget ändrats. Däremot kan det ju vara idé att ta reda på vad köparna har för planer – om de vill riva det befintliga huset och bygga ett betydligt större (om de nu får lov till det) så kan det ju påverka era planer/utsikten från er tomt.
Se om ni kan kontakta köparna och höra vad de vill göra med sin tomt. (Det kan ju till och med vara så att de inte visste att ni kommer att bygga på granntomten och att de därför kommer att vilja dra sig ur sin affär – i så fall kanske ni får köpa ändå :D)

Modig: Du har egentligen helt rätt, men egentligen var jag från början lite tveksam till tomten just pga stugan. Det känns som att en stuga är lite svår att få grepp om. Vilka har en stuga mitt ute på landet? Kommer de bosätta sig där permanent? Dessutom har jag lite svårt när man har enda riktiga grannen tomt i tomt. På något sätt blir man lite beroende av att det funkar...

Utropspriset på stugan var 200 tusen och det tycker jag är för mycket mellanskillnad på vad jag skulle kunna spara på el och vatten. Dessutom blir stugtomten mer eller mindre omringad av en del av "min" tomt. Frågan är om inte de nya ägarna kan motsätta sig att jag får bygglov, för mitt bygge och avverkning av skog kommer förändra deras läge avsevärt.

Min plan att kunna pressa priset hade varit grym, men tyvärr blir det inte alltid som man tänk sig. Det lutar nog att vi letar vidare och ser om vi kan hitta ngt bättre alternativ fast vi släpper inte denna tomten helt. Det kan ju visa sig att det är den enda tomten som vi kan få köpa... :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.