*Gahhhhh*
Vi fick våran faktura från snickaren i dag & han har fakturerat oss för 41 timmar när han enligt våra noteringar endast har varit här 22 timmar.
Vad tycker NI att vi skall göra nu?

Min kille vill ringa och fråga honom om han inte räknat fel i morgon bitti...
Någon som varit ute för liknande sak?

Självklart att ni ska ringa och ifrågasätta fakturan.
Gör det på ett trevligt sätt (till att börja med)
Kan ju faktiskt varit något ni missat.
Självklart att han skall förklara vilka tider och dagar han varit där.

Det kan finnas många förklaringar till varför ni upplever att ni blir lurade:

* Det kanske har varit 2 man på arbetsplatsen?
* Arbetet har utförts på obekväm arbetstid (kvällar/helger)?
* Det har krävts en del förarbete som att mängda och hämta material etc. Resor etc.
* Ni blir lurade.

Självklart skall ni bestrida fakturan och kräva att han förklarar tidsåtgången för er.

* Snickaren har haft med sig sin 19-åriga son (ej yrkesman) några dagar.
Men vi har INTE kommit överens om att sonen skall få betalt.

* Snickaren skall återkomma i e.m när han kollat sin logg.

[quote author=Blomman77 link=1152043779/0#0 date=1152043779
Någon som varit ute för liknande sak?
[/quote]
Man skulle snarare kunna undra om det finns nägon som inte varit med om liknande sak!
När vi byggde ut vårt hus för ett par år sedan slutade notan på närmare en miljon (efter en oerhört strulig process där vi efter mycket bråk ändå gått med på att betala 50 000 mer än offerten). När allt var klart skickade entreprenören ytterligare en räkning på 200 000! Den här branschen är helt sjuk där vad som helst är tillåtet verkar det!
Har ni kommit överens om ett pris i förväg?

co skrev:
Den här branschen är helt sjuk där vad som helst är tillåtet verkar det!
Har ni kommit överens om ett pris i förväg?
Vem av er skulle gå på restaurang, beställa från en meny utan priser och sedan ställa till med ett sabla liv när notan skall betalas?
Tyvärr är det ofta så köpen med privatpersoner går till.
Man beställer något man inte riktigt har pris eller omfattning klart på. Under tiden ändrar man sig och beställer till andra saker. Sedan blir man upprörd att man får betala mer än vad man trodde från början........

De flesta firmor vet dock om att priset är något det brukar bli strul med. Många är noggranna med sina prisuppgifter medan andra slarvar.
Det är dock kunden som väljer att köpa grisen i säcken utan prislapp.........

volvo skrev:
Vem av er skulle gå på restaurang, beställa från en meny utan priser och sedan ställa till med ett sabla liv när notan skall betalas?
Tyvärr är det ofta så köpen med privatpersoner går till.
Man beställer något man inte riktigt har pris eller omfattning klart på. Under tiden ändrar man sig och beställer till andra saker. Sedan blir man upprörd att man får betala mer än vad man trodde från början........

De flesta firmor vet dock om att priset är något det brukar bli strul med. Många är noggranna med sina prisuppgifter medan andra slarvar.
Det är dock kunden som väljer att köpa grisen i säcken utan prislapp.........
För ordningens skull hade jag och min entreprenör kommit överens om ett pris i förväg som då alltså efter mycket bråk blev 50 000 till. Och efter DET fasta priset kom ytterligare en faktura på 200 000! Och ang. din liknelse med resatrangen haltar ju den en hel del! På en restaurang vet du när du gör en ändring i din beställning (om inte annat för att du ropar till dig kyparen) men om du bygger ett helt hus eller som i mitt fall bygger till/om ett befintligt och snickaren kommer och frågar dig om han ska bygga väggen på det ena eller det andra sättet (ja jag vet att allt ska specas vid kontraktskrivandet men det går ju inte att speca varenda hammarslag i ett helt hus!!!) och du svarar hur ska du då kunna fatta att det kommer att kosta extra??? Nej branschen är sjuk och lever på att den ena parten dvs kunden har ett ENORMT kunskapsunderläge vilket öppnar för blåsningar!

För att slippa otrevliga överraskningar så kan det ju vara lämpligt att:
- handla på fast pris
- skriva in i upphandlingen att ändrings- och tilläggsarbeten (ÄTA) skall prissättas och godkännas innan påbörjande

co skrev:
För ordningens skull hade jag och min entreprenör kommit överens om ett pris i förväg som då alltså efter mycket bråk blev 50 000 till. Och efter DET fasta priset kom ytterligare en faktura på 200 000!
.........................
Nej branschen är sjuk och lever på att den ena parten dvs kunden har ett ENORMT kunskapsunderläge vilket öppnar för blåsningar!
En förutseende beställare inser sina kunskapsbrister och tar hjälp av kunniga.
Jag har hjälpt många kunder med genomgång av avtal innan de skrivit på. Det har besparat dem mycket jämmer och elände på vägen.

Problemet är att alla som bygger hus tror att de kan klara av allt själv. Förhandling, upphandling, tilläggsbeställningar etc.

Om man inte förstår sig på bilar så bra så lämnar man in det tilltänkta objektet till M:s kontrollstation och får på så sätt reda på vad man köper.
När man köper hus så får man (i bästa fall) en drös papper fulla med en massa text vars innebörd inte är solklar för den som inte är insatt i terminologin. Trots detta skriver man på. Varför inte lägga en tusenlapp eller två på att få reda på i klartext av en oberoende sakkunnig vad det är man köper?

Det är ju det jag säger branschen är helt sjuk; vilket då öppnar möjligheter för företagsamma människor att tjäna en hacka på att hjälpa vanliga konsumenter förbi de vanligaste sätten att bli lurad och allt till priset av att kostanden för de vanliga konsumenterna blir ännu högre! Missförstå mig rätt; det är bra att sådana som volvo finns men helt sjukt att de måste finnas! De sakkunniga som vi anlitade under vår bygga ut/om process blev antingen hotade av vår entreprenör eller uppköpta av densamma men resultatet blev detsamma dvs de slutade ge oss bra råd!

ArcTeryx skrev:
Nja, efter många års ÄTAnde så har jag nog en annan åsikt. Visst, det är bra att veta vad en sak skall kosta, men har man tillgång till en kalkylator så kan han snabbt räkna ut ungefär. Däremot kan det många gånger vara bättre att beordra ÄTA utan att göra upp om pris, sen förhandlar man om priset i efterhand då ue är i sämre förhandlingsläge. Prisförhandling före arbetets utförande resulterar ofta i ue försöker ta extra betalt.
Förhandla om pris efter jobbet är utfört? Nej, nej, nej... Då är ju jobbet redan gjort och du står med en faktura som entreprenören säkerligen kan redovisa skäligheten i om du bestrider den. Det enda din entreprenör behöver göra då är att säga "vi syns i tinget. hej!". Så något sämre förhandlingsläge har han definitivt inte.

Det finns ingen entreprenör som driver välgörenhet, så naturligtvis vill han tjäna så mycket som möjligt på jobbet. Men får du priset i förväg så tar du ju naturligtvis förhandlingen på en gång om du tycker det är oskäligt. Det är entreprenörens skyldighet att informera om tilläggskostnader i sådan tid att du kan besluta om dem utan att det drabbar dig med förseningar för andra entreprenörer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.