Är på G att sälja efter många turer och mycken vånda.
Prisläget verkar vara 4-5 Msek.
Har fått olika uppgifter; 3%, 4%, 5% t ex. Eller; 3% samt trappa om priset överstiger en överenskommen summa.
Vad är era erfarenheter?

mvh
Greenbay

Det beroer givetvis på hur attraktig er bostad är.i de prisklassarna skulle jag shoppa runt och försöka pruta ner det till under 3% (2-2,5%), det är värt ett försök. Dock skulel jag absolut inte gå över 3%, vilket skulle ge en arvode på 120-150 tusen.

Här i malmöregionen finns det mäklare som tar fast pris 29.900kr oavsett pris på hus. Dock har jag hört att han då ite är så tänd på att försöka få bästa pris, utan istället siktar på så snabba avslut som möjligt.

Klart vi kan "shoppa runt", men med läget vi har, känns det som om vi kommer att välja en mäklare med specialitet på attraktiva hus. Alltså, vi har i princip bestämt oss för vilken mäklare som kommer få jobbet. Frågan är vad ni andra har haft för avtal, eftersom vi själva ännu aldrig sålt ngt hus, och ingen vi känner sålt ett hus i denna prisklass.
Vi tycker själva att, som du skriver, 80-100 tusen är en rimlig nivå.
Har någon haft "trappa" som avtalsmodell?
mvh
greenbay

Jag har inte sålt något hus så jag kan inte riktigt säga vad som är rimligt men det känns som att en trappmodell kan vara bra och även mer motiverande för mäklaren.

Exempelvis att ni kommer överens om att han får typ endast 2% upp till 4 och 6% på överstigande... Då skulle han få 80 000 vid ett försäljningspris på 4 men 140 000 vid 5... Det borde antagligen motivera mäklaren att lägga manken till...

Jag vet inte om det är något sådan som ni kommit överens om men det känns som att både ni och mäklaren tjänar mest på ett sådant upplägg...

/Peter

Vi gjorde en trappa,

2% på vårt egna "grundpris" + 5% på överstigande.

Fungerade hur bra som helst och mäklaren var vi riktigt nöjda med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.