8 764 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
kvalitetsansvarig pris?
Att bli godkänd kvalitetsansvarig för en enfamiljsvilla är inte så komplicerat.
Man ansöker att bli KA för just detta husbygget och kommunen vill veta vilken utbildning och erfarenhet vederbörande har (CV) så de kan bedöma om denna KA kan klara detta uppdrag. Sedan blir man godkänd eller inte, enkelt och billigt.
En enfamiljsvilla i standardutförande är ingen komplicerad byggnad och att för att vara KA för ett sådant litet projekt krävs ju inte alltför mycket.
Det viktiga är att man är noga att välja sin KA så att man som Byggherre kan lita på denne och få det stöd man behöver. En del behöver mer och andra mindre.
Man ansöker att bli KA för just detta husbygget och kommunen vill veta vilken utbildning och erfarenhet vederbörande har (CV) så de kan bedöma om denna KA kan klara detta uppdrag. Sedan blir man godkänd eller inte, enkelt och billigt.
En enfamiljsvilla i standardutförande är ingen komplicerad byggnad och att för att vara KA för ett sådant litet projekt krävs ju inte alltför mycket.
Det viktiga är att man är noga att välja sin KA så att man som Byggherre kan lita på denne och få det stöd man behöver. En del behöver mer och andra mindre.
Ur boverkets föreskrifter om kvalitetsansvariga (BFS 1995:5 KA1)WeeBe skrev:Att bli godkänd kvalitetsansvarig för en enfamiljsvilla är inte så komplicerat.
§1 "Den kvalitetsansvarige skall ha sådana kunskaper om och erfarenhet av projekterings- bygg- och rivningsprocessen att denna på ett tillfredsställande sätt kan följa upp kontrollen av ett byggprojekt."
§2 "För att få behörighet E (som krävs för villor) skall sökanden ha allmän teknisk kunskap från genomförd utbildnign vid lägst gymnasieskolans byggprogram eller annan likvärdig utbildning"
§6 "För att få behörighet E skall sökanden ha arbetat minst 3 år inom minst ett av följande områden: a) projektering, b) projektledning, c) produktionsledning, d) besiktning, e) kvalitetssäkring , f) ansvarig arbetsledare, g) arbetsledande ställning vid rivning, h) kvalitetsansvarig"
§9 "Sökanden skall ha dokumenterad kunskap om PBL och lagen om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk m.m. samt de föreskrifter som meddelats med stöd av dessa lagar".
§10 "sökanden skall kunna styrka sin lämplighet genom tjänstgöringsintyg eller genom intyg av motsvarande slag från tex. byggnadsnämnd."
Ovanstående är altså Boverkets minimikrav för den som skall rikscertifiera sig för den enklaste formen av byggnationer (E).
För att bli lokalt godkänd om man saknar riksbehörighet skall man bevisa för byggnadsinspektören att man uppfyller dessa krav trots att man inte har den formella behörigheten.
Sedan kan det såklart finnas byggnadsinspektörer som inte gör sitt jobb ordentligt och släpper igenom personer som inte har tillräckliga kunskaper............
volvo, ja där har du en bra beskrivning på vad en kvalitetsansvarig ska ha för erfarenheter. Alltså inga konstigheter, utan högst basala krav för att man ska kunna kontrollera kvaliteten på en villabyggnation. Dessa krav är det många som kan uppfylla om de arbetat inom byggnadssektorn några år. Som man kan se så är det inte svårt att bli godkänd som KA för en enskild villa. Ska man arbeta som KA professionellt så är det givetvis viktigt att certifiera sig.
Min KA uppnår alla dessa delar och är ordentligt överkvalificerad för att vara KA för en enkel villabyggnation. Men då han ställer upp så är det bara att tacka och ta emot.
Om det finns mindre nogräknade byggnadsinspektörer på någon kommun vet jag inte. Vår byggnadsinspektör var mycket noggrann och hade som krav att KA skulle avlagt en ingenjörsexamen (alltså högre krav än Boverkets).
Min KA uppnår alla dessa delar och är ordentligt överkvalificerad för att vara KA för en enkel villabyggnation. Men då han ställer upp så är det bara att tacka och ta emot.
Om det finns mindre nogräknade byggnadsinspektörer på någon kommun vet jag inte. Vår byggnadsinspektör var mycket noggrann och hade som krav att KA skulle avlagt en ingenjörsexamen (alltså högre krav än Boverkets).
Jo, men det finns en del beställare som anser att de kan vara KA själva.WeeBe skrev:
Den biten som det är svårast att bevisa och som det oftast slarvas med att kontrollera är den i §9, dokumenterad kunskap om lagar och förordningar. Det är i mina ögon den viktigaste paragrafen eftersom det är ju just dessa lagar och förordningar som man skall se till att de efterlevs.
Enda vettiga dokumentationen att man har tillräckluiga kunskaper är att kunna visa upp att man klarat en tentamen avseende detta. Om man inte akn det så borde alla byggnadsinspektörer (vilket ett ytterst fåtal gör) ha ett muntligt förhör kring dessa kunskaper innan man går någon lokalt behörig.
Det räcker altså INTE att ga gått bygglinjen gren på gymnasiet, jobba 3 år i byggsvängen och därefter tro att man är en lämplig KA.
Det handlar även om framtida husägares trygghet!Jimbo skrev:
....dessutom är bygglagstiftningen solklar:
Man SKALL ha en KA. (utom vid mycket enkla åtgärder)
det är bra mycket viktigare att ha en duktig hantverkare än en duktig KA. Jag upplever att KA bara är en massa onödigt pappersvändande, särskilt om man bygger mycket själv som jag gjort. Hur ofta besäker KA arbetsplatsen, max 1-2ggr under byggnationen? hur mycker ser man då av hur arbetet är utfört?
Givetvis är det viktigare med duktiga hantverkare än en duktig KA, men just för att undvika det du beskriver kan man välja en KA som gör fler besök (och därmed tar betydligt mer betalt).
Den KA jag valt har jag ett oerhört nära samarbete med och jag vet sedan tidigare byggen att han är ute och kollar varje moment, tar bilder och dokumenterar.
Vår grundentreprenör reagerade mycket positivt när vi berättade vem vår KA var. En annan KA han gjort 13 grunder åt har han träffat 3 gånger totalt. Denna KA som han gjort en grund åt har han pratat med över 10 gånger.
Det går att göra KA-arbetet till en ren pappersprodukt, men det var nog inte det som var tanken när systemet infördes. Hur ska man kunna ansvara för kvaliteten om man inte kontrollerar på plats att dräneringen gjorts korrekt innan man fyller igen, om man inte kontrollerar att grunden är rätt utförd före gjutning, och så vidare?
Den KA jag valt har jag ett oerhört nära samarbete med och jag vet sedan tidigare byggen att han är ute och kollar varje moment, tar bilder och dokumenterar.
Vår grundentreprenör reagerade mycket positivt när vi berättade vem vår KA var. En annan KA han gjort 13 grunder åt har han träffat 3 gånger totalt. Denna KA som han gjort en grund åt har han pratat med över 10 gånger.
Det går att göra KA-arbetet till en ren pappersprodukt, men det var nog inte det som var tanken när systemet infördes. Hur ska man kunna ansvara för kvaliteten om man inte kontrollerar på plats att dräneringen gjorts korrekt innan man fyller igen, om man inte kontrollerar att grunden är rätt utförd före gjutning, och så vidare?
Lagen kräver att du har en KA.samba skrev:det är bra mycket viktigare att ha en duktig hantverkare än en duktig KA. Jag upplever att KA bara är en massa onödigt pappersvändande, särskilt om man bygger mycket själv som jag gjort. Hur ofta besäker KA arbetsplatsen, max 1-2ggr under byggnationen? hur mycker ser man då av hur arbetet är utfört?
Ofta ligger ett antal KA på samma prisnivå.
Då måste det väl vara bäst att försöka anlita den som gör det bästa jobbet?
Antalet platsbesök är beroende av hur kontrollplanen ser ut.
1-2 platsbesök på ett bygge anser jag är alltför få. Den KA som agerar så är inte seriös.
Klicka här för att svara