1 606 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Låntagarna ska klara upp till 7,5 procents ränta
Är detta en nyhet eller sunt förnuft?
Höga krav på bolånekunder
Uppdaterad 2009-07-31 07:27
Boräntorna är historiskt låga. Samtidigt kräver bankerna att låntagarna ska klara upp till 7,5 procents ränta. Det framgår av en sammanställning Dagens Nyheter gjort.
Nordeas och Swedbanks kunder måste klara en ränta på 7,42 respektive 7,5 procent. SSAB ställer krav på 6,5 procent och SEB vill se 4 procentenheter över dagens nivå.
Fortfarande erbjuder vissa banker amorteringsfria lån, men de flesta kräver amortering av topplånet, den del av lånet som överstiger 75 eller 85 procent. Amorteringstiden för topplånet ligger på tio till 15 år.
Swedbank och Nordea kräver kontantinsatser på 10 procent medan SSAB kräver 5 procent.
Handelsbanken och SEB lånar i undantagsfall ut 100 procent av köpeskillingen.
Ja jag tycker det är väldigt sunt. Det är ju du själv som sitter på lånet och ska betala... 7 procent ränta är mycket mindre än vad jag hade då jag köpte mitt första hus för 14 år sen. Bara för att dom ställer kraven så betyder inte det att det stiger till 7 procent.
Positivt att bankerna lägger in lite sunt förnuft i kalkylerna som folk litar på till 100%.
Har hört så otroligt många som är glada över att de fått låna en viss summa sen när man ställer några motfrågor så får man till svara att det har vi inte tänkt på men det borde ju banken tänkt på åt oss. Nix så funkar det inte. Måste tänka själv.
Har hört så otroligt många som är glada över att de fått låna en viss summa sen när man ställer några motfrågor så får man till svara att det har vi inte tänkt på men det borde ju banken tänkt på åt oss. Nix så funkar det inte. Måste tänka själv.
Skulle vara bra om bankerna lade in lite sunt förnuft i sitt agerande.
Minns hur det var tidigare när man ville låna pengar, inte bara hos bankerna utan även om man skulle köpa TV eller vitvaror. Den stående frågan var: Hur mycket tjänar du? Ja men då har du ju 60 % marginalskatt och betalar bara 40 % själv! Fullt så enkelt var det kanske inte för alla. De kanske redan passerat gränsen till det lägre skatteavdraget p.g.a för vidlyftiga krediter. Alla lån skall på något vis betalas, genom ränta och förhoppningsvis en amortering. Idag är ju avdragsrätten mer begränsad och inte fås det någon större hjälp av inflationen heller.
Minns hur det var tidigare när man ville låna pengar, inte bara hos bankerna utan även om man skulle köpa TV eller vitvaror. Den stående frågan var: Hur mycket tjänar du? Ja men då har du ju 60 % marginalskatt och betalar bara 40 % själv! Fullt så enkelt var det kanske inte för alla. De kanske redan passerat gränsen till det lägre skatteavdraget p.g.a för vidlyftiga krediter. Alla lån skall på något vis betalas, genom ränta och förhoppningsvis en amortering. Idag är ju avdragsrätten mer begränsad och inte fås det någon större hjälp av inflationen heller.
7,5% ränta kommer vi inte att se på närmaste 15 åren, max 4% .
Vid varje sådan här kris blir den fattige fattigare. Bankernas grupp beteende i såväl up som nedgång missgynnar svaga och utvecklingsbara grupper.
falsk mattematik (som vanligt)
Vid varje sådan här kris blir den fattige fattigare. Bankernas grupp beteende i såväl up som nedgång missgynnar svaga och utvecklingsbara grupper.
falsk mattematik (som vanligt)
Där har du nog med största sannolikhet fel om du tror att max ränta blir 4% :eek: under sagda tidsperiod.riek skrev:
Den som lever får se
Jag menar att De flesta ekonomier i Västvärlden tål inte höga räntor, U.K. och USA i spetsen. Kalla det överskuldsättning eller vad du vill. Min slutsats är att ingen riksbankschef är beredd att göra om misstagen från 2007-2008. MAn ser sin del i finanskrisen även om rotorsaken är att finna någon annan stans. Skulderna finns där nu och måste hanteras. Man hade nog velat haft högre räntor 2005 men det är för sent nu.
Det som talar mot min slutsats är ett scenario med hyperinflation.
Det som talar mot min slutsats är ett scenario med hyperinflation.
Klicka här för att svara