Hade jag läst lånelöftet från Swedbank lite bättre så hade jag sluppit denna kalldusch, men alltså 25 % i topplån, det ingick inte riktigt i planerna. Hävdade att samtliga "storbanker" kör detsamma sedan ett par månader tillbaka. På fågan om SBAB håller stilen (5% vill jag minnas att dom haft i omgångar, möjligen 10 på senare tid) fick jag ett svävande svar, och eftersom deras kundtjänst är stängt för helgen och jag har knappast tålamod att vänta på besked tills måndag, så jag vänder mig till expertisen; har även SBAB hängt på trenden eller ligger dom lägre?

Om så är fallet kan Swedbank vackert kamma sig på mina/våra tjänster framöver. Egentligen förstår jag inte varför jag lämnade SBAB från första början, antar att det var i det allmänna hjärnkaoset vid senaste köpet som någon lyckades övertala mig fördelarna med en "lokal bankkontakt", samt att man då hade någon fin sänka-topplån-kampanj.. (Märk väl, detta var innan Baltikumkraschen;))

Nåväl, tacksam för svar!

P-G skrev:
25 % i topplån
:eek:

På lånat belopp eller på värdet på huset?

Enligt SBABs sida är de 95% i belåningsgrad, såg inget om fördelningen topp/botten.

Nyfniken skrev:
:eek:

På lånat belopp eller på värdet på huset?
På lånat belopp som jag förstått det. Du kan tro att flinet i huvet på mig snabbt förbyttes till det motsatta och min dryga halvmiljon i vinst kändes plötsligt inte alls lika stor, med nyinköpt radhus (iofs bostadsrätt) men med omfattande renoveringsbehov, sticker snabbt och lätt till 300´ i renoveringskostnad (är alltför neurotisk för att göra badrummet själv då vi snackar bostadsrätt och mina ev. tillkortakommanden kan bli ännu dyrare i förlängningen).

Hoppas innerligt att FredrikR har rätt..

M
SBAB har inga topplån men däremot får du högre ränta på hela lånebeloppet ju högre belånad du är.

Dessutom vet jag inte om de har öppnat upp för nya lån igen.
http://www.dn.se/ekonomi/sbab-stoppar-utlaningen-1.894080

Handelsbanken hade 75% i bottenlån under våren, men ungefär samtidigt som Swedbank gick från 85% till 75% så gjorde Handelsbanken tvärtom.

S
SBAB lånar ut upp till 95%, i verkligheten också...

P-G skrev:
På lånat belopp som jag förstått det.
I så fall är det väl inte så konstigt. Förutsatt att du belånar mer än lägenheten är värd? Typ 15% mer.

Jag har 75% i hypotekslån o 25% i topplån. Banken sa dom kan bara sätta 75% som hypotekslån, var inget att diskutera. Är hypotekslånen samma som bottenlån ?
Min ränta på topplånet är idag 1,85% och hypotekslånen på 1,48%

Vad är igentligen bottenlån ? Om banken säger vi ger bottenlåneränta upp till 95% av värdet. Detta behöver ju inte betyda att det är 95% bottenlån. Som någon skrev ovan SBAB går upp till 95% men med högre ränta. Bara för man får samma ränta på hela lånet betyder väl inte att hela lånet är ett bottenlån, eller ?

P-G skrev:
På lånat belopp som jag förstått det.
Är väl värdet?
Man får låna upp 75% av värdet i hypotekslån = bottenlån. Resterande kräver egen insats eller att banken godkänner med då topplån. Topplånet tror jag inte man får räkna del av fastigheten som säkerhet.

Som jag förstått det så är det lagstadgat att ett hypotekslån bara får vara 75% av husets värde (stämmer det verkligen?, jag tar mina egna ord med en nypa salt). När bankerna sedan ger ett bottenlån på 95% av värdet så är det alltså ett hypotekslån på 75% och ett "vanligt" banklån på 20% till samma ränta.

Hur den juridiska uppdelningen förhåller sig är kanske mindre intressant.

Nyfniken: Jag fick svar från kreditchef i SWB att det inte är lagstadgad vad gäller de 75 %. Däremot är det en rekommendation.

Vad gäller topplån så är det så att i SBAB så har man haft möjlighet att få samma ränta på allt upp till 95 % (undantag finns beroende på lånebelopp) men man har samtidigt amorteringskrav på allt över 85 %. Den delen som då är "topplånet" ska amorteras av på tio år.

Det är inte lagstadgat att bottenlån bara får utgöra 75% av husvärdet, däremot så får bara lån upp till 75% ingå som säkerhet i en säkerställd obligation som banken ger ut med en mängd bolån i.

För lån som är större än så kan därför inte banken få lika bra villkor på delen utöver 75%, när den i sin tur ska låna upp pengar för att finansiera sin utlåning.

Ur Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer:

"När en hypotekskredit lämnas, får krediten ingå i säkerhetsmassan till den del krediten i förhållande till säkerheten ligger inom

* 1. 75 procent av marknadsvärdet, för fast egendom, tomträtt och bostadsrätt som är avsedd för bostadsändamål,
* 2. 70 procent av marknadsvärdet, för fast egendom som är avsedd för jordbruksändamål, och
* 3. 60 procent av marknadsvärdet, för fast egendom, tomträtt och bostadsrätt som är avsedd för affärs- eller kontorsändamål."

Vi kommer att lägga ca 10% kontant hos Nordea och sedan är vi tvingade att amortera ner till 75% av värdet på 15 år. Även om det är en viss form av topplån kommer vi ha samma ränta som bottenlånet.

P-G skrev:
Hade jag läst lånelöftet från Swedbank lite bättre så hade jag sluppit denna kalldusch, men alltså 25 % i topplån, det ingick inte riktigt i planerna. Hävdade att samtliga "storbanker" kör detsamma sedan ett par månader tillbaka. På fågan om SBAB håller stilen (5% vill jag minnas att dom haft i omgångar, möjligen 10 på senare tid) fick jag ett svävande svar, och eftersom deras kundtjänst är stängt för helgen och jag har knappast tålamod att vänta på besked tills måndag, så jag vänder mig till expertisen; har även SBAB hängt på trenden eller ligger dom lägre?

Om så är fallet kan Swedbank vackert kamma sig på mina/våra tjänster framöver. Egentligen förstår jag inte varför jag lämnade SBAB från första början, antar att det var i det allmänna hjärnkaoset vid senaste köpet som någon lyckades övertala mig fördelarna med en "lokal bankkontakt", samt att man då hade någon fin sänka-topplån-kampanj.. (Märk väl, detta var innan Baltikumkraschen;))

Nåväl, tacksam för svar!
Spelar det ngn större roll egentligen ?
Ngt mer i ränta kanske du får räkna med - men det handlar numer bara om typ 0.2-0.4% - och mer än så lär ändå räntan sticka snart !??
(0.3% på 300000 kr är 75 kr/mån mer...)
Men visst lite mer pengar kan det bli - kolla om du kan pruta på topplånet eller välj annan långivare...

Den tvingande amorteringen har du väl ändå på SBAB på de övre delarna, och att amortera lite nu när räntan är såpass bra är ju ändå bra - eller ?

Det är väl ändå samma pengar vi talar om så huruvida du måste renovera eller ej torde väl inte spela ngn roll
/K

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.