Thomas59
dicste skrev:
Ett litet tillägg.
Banken borde väl inte lånat ut några pengar alls om man såg att kalkylen var helt åt helvete?
¨

Ja du, skylla på banken lär ju inte hjälpa dig. Värderingen är som den är. Du kan ju alltid ta in en egen värderingsman för att få en second opinion.

Inget av det du skriver om huset och tomten gör per automatik att huset blir lika eller mer värt än de hus som sålts i grannskapet (samhället!). 3,5 km utanför ett samhälle kan göra STOR skillnad.

Att du inte har lust med ett topplån förstår jag men det är ju inte särskilt relevant i värderingsfrågan.

Påpeka de omständigheter du beskrivit som värdehöjande för besiktningsmannen (den nya). Mer kan du inte göra.

Thomas59 skrev:
¨

Du kan ju alltid ta in en egen värderingsman för att få en second opinion.
Instämmer, skaffa en (eller två) second opinion...

dicste skrev:
Så vad sjutton skall jag göra?
Anlita en egen värderingsman. Kommer han fram till ett betydligt högre belopp så får du väl ta en diskussion med banken, alternativt byta bank?

dicste skrev:
Hur kan ett hus man byggt för 2,2 miljoner bli värderat till 1,4 milj. Det borde väl vara läget som är mera avgörande för priset?
Du svarar ju på frågan själv. Uppenbarligen är läget inte lysande. Det kanske är ditt drömläge, men det är ju inte du som förväntas köpa huset.

Hur ser er lånesits ut (har ni lagt in egna medel)?
Vilka banker finns i orten?
Har ni bra relation till er bankkontakt?
Hur mkt information har ni lämnat gällande den värderingen ni fått till banken?
Finns det fler mäklare i området?

Har ni någon nära anhörig där ni t v kanske kan lägga in delar av ev blivande topplån på deras fastighet?

dicste skrev:
Huset är en Lommen från LB-hus. Hus som byggs i ett samhälle i närheten värderas till ca 2,5 milj. De har en tomt på ca 700-1200 kvm. Husen i samhället är hus från Hjältevadshus.

Vi har 3,5 km till samhället. Vi har sjöutsikt och en tomt på 3000 kvm. I tomtprist ingick även brygga och båtplats.

Två hus som sålts i området och som varit relativt nybyggda (1999 och 2004) har gått för 2,4 samt 2,2 milj. Dessa hus hade mindre tomt och mindre boareal. Och enligt min bedömning sämre lägen. Båda husen såldes för 1 år resp 6 mån sedan.

Man har ju inte lust med ett topplån på 50 %.... Framförallt när räntan stiger...
Ta dit en till värderingsman och framför dina åsikter - mer kan du nog inte göra.
Jag tycker personligen att sjänära läge och 3000 kvm tomt låter rätt trevligt även med 3.5 km till ett samhälle :)

50% topplån - får man ens ha det ?

Får du det så är det väl inte hela världen, du får amortera en hel del bara- räntan nu och iaf troligen 1-2 år framåt är ju såpass låg att räntekostnaderna inte bör bli alltför mkt högre iaf...

Och vad hus gick för för 6-12mån sedan - well det har ju varit en liten finanskris sen dess - så det är ganska rimligt att priserna har sjunkit en del. Det är mer förvånande att bla mäklarstatistiken pekar på en såpass liten nedgång i medeltal.

Det är inte så att du bor i ett samhälle som har drabbats lite hårdare av arbetslöshet ? Kanske ligger det ngt storföretag som går lite knackigt i närheten !?

Well det kan finnas många förklaringar till en lägre värdering :(

/K

Redigerat:
Tagit in en annan åsikt...
Alltså ny värderingsman:
Resultat värderingen ligger numera på 2,8 milj...
Huset upp till 2,150 och tomten numera 650k.
Jag har möte med banken på Måndag och tar givetvis med mig det senaste värderingen...

Tack alla ni som kommit med tips och råd!

Se där ja.. Duger inte första tar man in en annan. Bytt e bytt och kommer aldrig tillbaka :D

Ett förslag (till alla) som inte har marginal mellan lånens storlek och husets
värde, amortera.

(Alt spara så att det finns buffert för att amortera när den där regniga dagen
kommer).

Kul att det löste sig!!

Om det inte hade gjort det så hade resultatet blivit som följer:

Det som sedan kommer hända är att banken kommer utifrån värderingen på huset kräva ett pantbrev på det fulla marknadsvärdet låt säga 2Mkr om ni behöver låna så mycket pengar.

75-85% av detta marknadsvärde kommer banken att kunna lägga som bottenlån (banken i sin tur säljer ju ditt lån i form av bostadsobligationer så direkt mycket mer får banken inte lova att lägga som botten lån).

Behöver ni sedan låna mer pengar än bottenlånet så kommer banken ge er ett topplån på mellanskillnaden mellan bottenlånets storlek och upp till pantbrevets/fastighetsinteckningens storlek.

Om ni i värsta fall behöver låna mer pengar än så ja då kommer detta ligga som blancolån rent juridiskt sett även om ni säkert kan få en god ränta som är förhoppningsvis lika som topplåneräntan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.