N
Natalina1451: [citat] Absolut ska vi göra det. Tänkte ringa på måndag tack för tipset
6 svar · 2,9k läst
·
V
Vatthagen: [citat] brukar inte kolla datum utan tror i min enfald att det är något färskt när det bara ”dyker” upp
9 svar · 19,6k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Tänk också på att det blir vissa restriktioner på hur det kan möbleras. Utrymningsvägar ska ju hållas fria.
5 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ja, det verkar som en vettig tolkning.
1 svar · 5,7k läst
·
tommib
tommib: Med de begränsningar du anger så tror jag inte att du kommer få ihop en vettig bostad där två vuxna människor ska kunna bo permanent. Som hotellrum skulle det kanske fungera men inte som permanentboende. Jag förstår att du tycker att Anna_H kom med dålig feedback men det är ett faktum att den där planlösningen är orimlig för ett permanentboende. Du slösar för mycket plats på en
15 svar · 4,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: Byta befintlig balk mot en kraftigare som går hela vägen. Du får inte göra det utan att låta en konstruktör beräkna hur kraftig balken måste vara.
26 svar · 8,7k läst
·
Ljus
Ljus: Generellt är sovrum mot norr eller nordost att föredra enligt min mening. Morgonsol som strilar in genom persienner är är bättre än värmeinstrålning från andra väderstreck under sommarhalvåret, resten av året när det är mörkt spelar det ingen roll.
7 svar · 2,5k läst
M
Mr L: [citat] Vi håller med dig helt och hållet. Namnet på rummet står kvar men vi kom oxå fram till att ha ett gästrum, när man kan sova i biorummet känns onödigt. När dottern har kompisar över så sover de i just biorummet. Gästrummet används nu som förråd och klädförvaring av ytterkläder. Allt som är rosa på ritningen är redan renoverat. Biorummet, gästrum, hall, matkällare
2 svar · 2,8k läst
·
Fred_HL
Fred_HL: Tack för svar båda två! Jag håller med er, och det vore en fantastiskt bra lösning om det inte vore för att takhöjden i nuvarande vardagsrummet är 190cm ganska precis. Hela gamla huset är det, utom på ovanvåningen (idag förråd) som är 185cm :). Blir inte alls bra med matsal där, ffa för att vi har mycket familj och vänner över den längden. Sen är det väldigt mysigt som just
3 svar · 1,3k läst
·
M
magnus-villamer: [citat] Du tolkar det fel. Den kvartscirkel som är närmast "spisen" är öppen. Går utmärkt att nyttja. Sedan måste man som sagt inte ha spisen där. Kyl, frys och annan förvaring i högskåp funkar nog bättre.
70 svar · 22,8k läst
·
J
justusandersson: Innan jag hittat mitt exemplar av standarden är det bäst att jag avhåller mig från kommentarer om BOA. Det är några år sedan jag sysslade med den här problematiken, jag kan minnas fel. Har dock mätt åtskilliga tusentals kvadratmeter. När det gäller innerväggar och schakt mäter man aldrig djupare än 15 cm. Om det är ritningen eller areauppgifterna som är fel vet väl bara
7 svar · 3,4k läst
B
billy_baver: Kompaktbostäder är en utmaning för kvalificerade team av ingenjörer och arkitekter med en rad specialiseringar. Som ni redan har märkt består en av de större utmaningarna hur man ordnar sanitet och hygien utan att hela huset blir ett enda utedass. Proffs arbetar med prefabricerade moduler - https://www.toab.se/sv/produkter/prefab-bad.aspx Och nej, jag har ingen aning om deras priser eller
23 svar · 5,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Även om skrivborden inte används till läxläsning är det ju bra om det finns något ställe där de kan lägga sina böcker, pennor etc. när man tröttnar på att ha dem i köket.
38 svar · 3,6k läst
·
M
michel66: [citat] oj men man kunde i alla fall isolera sig....i denna fall ar trappa upp utan dorr och till hoger finns ett kontor utan dorr,pa vanster i bibliotek finns en sjutdorr och i hallen dar det finns toa finns dorren till trappan upp till vinden...........
2 svar · 1,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Ja, det kan vara tonåringar som ser på film hela natten utanför vårt sovrum. Jag har mycket större problem med att höra basljudet från dotterns dator när hon sitter och komponerar på nätterna när jag ska sova, genom kudden. :geek:
28 svar · 3,9k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Jo, det kan ju bli lite krångel men det beror ju helt på hur det ser ut i källaren. Troligen går det ned en avloppsstam vid lilla toaletten som man kan ansluta till väl? Från kök räcker det dessutom med 75 mm.
4 svar · 1,8k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Njae det tror inte jag heller på. Kolfilterfläkt och förläng utsuget från gamla köksutsuget till "kök/vardagsrum" kanske. Men som sagt, prata med styrelsen först.
5 svar · 6,1k läst
·
H
hemljuvahem86: [citat] Absolut gjorde de det! Det enda som vi önskar var att föregående ägare hade gjort detta från början haha. Men de hade inga barn och verkade enbart varit intresserade av ett stort spa-badrum på övervåningen. Där det är allrum på övervåningen hade de kontor, mörkt som synden och sen en massa lådor och klädstänger. Vi som barnfamiljer måste tänka praktiskt, speciellt i
7 svar · 3,4k läst
·
K
karlmb: [citat] Jo, det är ju även oklart ifall man måste följa allt i BBR eller inte numera..
14 svar · 3,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Okej, då räcker det ju till bra (tyckte det såg mer ut som 60 cm).
21 svar · 9,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Flytta isär spis/häll och diskhon så att du får 80-120 cm mellan dem för att få en riktigt bra arbetsyta. På 60 cm är det svårt att få plats med allt som ingår i matlagningen. Diskmaskinen bör vara placerad så att förvaringen av tallrikar och glas är nära, och det är bra om båda delarna är nära matbordet. Det är bra om man lätt kan övervaka vad som händer i ugnen och
1 svar · 3,1k läst
·
MarkusTe
MarkusTe: [citat] Smidig lösning! Dock är detta inget för oss. Barnen får sova där nere och vi där uppe, vi gör det inte mer komplicerat än så helt enkelt Vi har mycket gäster ibland och då vill vi ha ett riktigt sovrum
35 svar · 4,4k läst
·
M
Mats: [citat] Hmm, nu vart jag osäker alltså.
5 svar · 5,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag, som tydligen även du, bor "in the end of the road" och ville ha en bra vändplats, så man slipper backa och manövrera för att dra iväg, och samtidigt lite sammanhållen gårdskänsla. Så här planerade vi och det blev faktiskt väldigt trevligt, med ett naturligt "uterum". Och sopgubben, som kommer var 14:e dag, gillar att slippa backa och manövrera med sin stora bil :) [bild]
8 svar · 2,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag tycker att det ser ut som att det står "Lek".
3 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det här är nog ett par av de problem som du behöver tänka på: Det är nog svårt att isolera balkonggolvet tillräckligt mycket, en vinterdag kan du kanske ha -20 grader på undersidan av balkonggolvet och det krävs då en hel del extra tjocklek för att kunna hålla +20 grader på ovansidan med rimlig uppvärmningskostnad. När man bygger hus har man några dm cellplast för att isolera
4 svar · 8,7k läst
L
logic: Kontakta en konstruktör som tar fram ett utlåtande. Det kostar gissningsvis 3000 kr och är en försäkring för dig mot föreningen och försäkringsbolag om något allvarligt skulle hända. I övrigt säger jag som resten, den är säkerligen inte bärande.
8 svar · 3,3k läst
T
Thomas_Blekinge: Om du vill flyta om så kommer ju brunnen att hamna i nivå under golvet. Är inte det obra? Var ska vattnet från badkaret ta vägen?
7 svar · 4,1k läst
·
D09
D09: Instämmer. Gör minimala sovrum och lite större gemensamhetsutrymmen.
3 svar · 966 läst
F
Familjen K: En tanke i helt andra banor vad gäller husets "footprint": Det skulle innebära fler vinklar men skulle det gå att låta bostadsdelen omsluta garaget så att den uppifrån såg ut som ett bakvänt L? Så att vardagsrummet delar vägg med garagets kortsida och föräldrasovrummet ligger rakt under det? Eller till och med som ett uppochnervänt T, så att alla sovrum kunde ligga längs den vägg
11 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.