Hej,
Vi håller på att planera vårt ny WC/Dusch/Bad och vi vore mycket tacksamma för synpunkter / tips /idéer. Nedan finns några olika idéer (bilder) på hur planlösningen skulle kunna se ut. Det som är en utmaning är att detta är på plan 2 som är ett halvplan, dvs snedtak......
Det som ställer till det lite extra är att vi hemskt gärna vill få rum med ett relaxbadkar med.
Tar mycket tacksamt emot idéer / synpunkter etc.
Tack på förhand!!
Vi håller på att planera vårt ny WC/Dusch/Bad och vi vore mycket tacksamma för synpunkter / tips /idéer. Nedan finns några olika idéer (bilder) på hur planlösningen skulle kunna se ut. Det som är en utmaning är att detta är på plan 2 som är ett halvplan, dvs snedtak......
Det som ställer till det lite extra är att vi hemskt gärna vill få rum med ett relaxbadkar med.
Tar mycket tacksamt emot idéer / synpunkter etc.
Tack på förhand!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du skåp och hyllor (alt 2)? Om inte, föreslår jag 4.
Håller med om att alternativ fyra är vettigast.
Annars kanske en kombination av två och tre kan vara något?
Edit: Nu vet jag iofs inte hur låg takhöjd det är som lägst, är det väldigt lågt blir det svårt men takfönster ovanför toalettstolen kan ge någon extra decimeter ovanför.
Av den här tråden att döma verkar det inte behöva vara så högt i tak för att det ska vara en möjlighet https://www.byggahus.se/forum/badrum/188095-toa-under-snedtak.html
Annars kanske en kombination av två och tre kan vara något?
Edit: Nu vet jag iofs inte hur låg takhöjd det är som lägst, är det väldigt lågt blir det svårt men takfönster ovanför toalettstolen kan ge någon extra decimeter ovanför.
Av den här tråden att döma verkar det inte behöva vara så högt i tak för att det ska vara en möjlighet https://www.byggahus.se/forum/badrum/188095-toa-under-snedtak.html
Redigerat:
Absolut nr 4, eller nummer 3, men badkaret vridet som i nr 4, men jag tycker toaletten sitter konstigt i alla förslagen. Ser det allt oftare: toaletten mitt på en vägg så att man inte når toapappret. Det når man nämligen inte om man är lite stel och det sitter på väggen bakom toan.
Den där garderoben måste du nog ha ventilerad mot torrt utrymme, annars tror jag du får fuktproblem med det du tänkt förvara där inne.
Den där garderoben måste du nog ha ventilerad mot torrt utrymme, annars tror jag du får fuktproblem med det du tänkt förvara där inne.
Hej,
Tack alla för era svar. Uppskattar det mycket.
Jag kan hålla med om alternativ 4 spontant kan kännas som den bästa lösningen. Problemet med vårt rum är bara det att det är brutet tak, dvs snedtak. Taklutningen är så mycket som 40 grader. Detta gör tyvärr att alternativ 4 inte kommer att fungera med att ha duschen nere till höger såvida man inte gör en stor kupa (vilket vi inte har tänkt).
Vi är inne på att ha dörren in till WC:n som den är ritad i alternativ 1, 2, 3. Anledningen är att vi kommer ha ett allrum / tv-rum utanför, och det känns så där att ha toalett dörren på den väggen. Dessutom blir det bättre kommunikation mellan sovrum 1 (master bed room) och WC:n.
När det gäller sektionen på WC:n så skickar jag med en bild. Bilden visar att väggen är 1 meter hög längst in vid snedtaket. Kanske ska man flytta ut väggen ytterligare. Rummets bredd är 2,8 meter och längden på rummet är 4,5 meter. Takvinkeln är som sagt 40 grader.
Vi har kommit fram till att vi skall skippa garderoben för att inte riskera några fuktproblem. Dessutom öppnar man ju upp mer vilket kommer kännas lite luftigare. Vi skall nog köra på vägghängda skåp istället. Det vi skall ha där är förvaring av handdukar etc.
Jag skickar även med alternativ 5 nu. Vi har ändrat badkaret till ett lite mer traditionellt, men med bubbelfunktion i. Den vägg som WC:n fästs i är bara 1 meter hög. Dock så är det två saker som inte känns helt hundra med denna lösning. Dels är WC:n lite väl ocentralt, blir lite knixigt att ta sig dit. Vidare så känns det som att hörnet på badkaret är lite i vägen när man går in. Vi funderar istället på att flytta badkaret mot väggen till höger istället. Dock kanske det blir för nära duschen……. Undrar om det finns någon smart lösning på detta. Toalettstolen hamnar då där badkaret stod innan och handdukstorken får man försöka få in. Detta alternativ påminner om alternativ 3.
Vad tycker ni? Tack tacksamt emot era kommentarer och synpunkter!!
Ha det fint och stort tack på förhand!!
Tack alla för era svar. Uppskattar det mycket.
Jag kan hålla med om alternativ 4 spontant kan kännas som den bästa lösningen. Problemet med vårt rum är bara det att det är brutet tak, dvs snedtak. Taklutningen är så mycket som 40 grader. Detta gör tyvärr att alternativ 4 inte kommer att fungera med att ha duschen nere till höger såvida man inte gör en stor kupa (vilket vi inte har tänkt).
Vi är inne på att ha dörren in till WC:n som den är ritad i alternativ 1, 2, 3. Anledningen är att vi kommer ha ett allrum / tv-rum utanför, och det känns så där att ha toalett dörren på den väggen. Dessutom blir det bättre kommunikation mellan sovrum 1 (master bed room) och WC:n.
När det gäller sektionen på WC:n så skickar jag med en bild. Bilden visar att väggen är 1 meter hög längst in vid snedtaket. Kanske ska man flytta ut väggen ytterligare. Rummets bredd är 2,8 meter och längden på rummet är 4,5 meter. Takvinkeln är som sagt 40 grader.
Vi har kommit fram till att vi skall skippa garderoben för att inte riskera några fuktproblem. Dessutom öppnar man ju upp mer vilket kommer kännas lite luftigare. Vi skall nog köra på vägghängda skåp istället. Det vi skall ha där är förvaring av handdukar etc.
Jag skickar även med alternativ 5 nu. Vi har ändrat badkaret till ett lite mer traditionellt, men med bubbelfunktion i. Den vägg som WC:n fästs i är bara 1 meter hög. Dock så är det två saker som inte känns helt hundra med denna lösning. Dels är WC:n lite väl ocentralt, blir lite knixigt att ta sig dit. Vidare så känns det som att hörnet på badkaret är lite i vägen när man går in. Vi funderar istället på att flytta badkaret mot väggen till höger istället. Dock kanske det blir för nära duschen……. Undrar om det finns någon smart lösning på detta. Toalettstolen hamnar då där badkaret stod innan och handdukstorken får man försöka få in. Detta alternativ påminner om alternativ 3.
Vad tycker ni? Tack tacksamt emot era kommentarer och synpunkter!!
Ha det fint och stort tack på förhand!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hade jag satt badkar och toalett. Förstår faktiskt inte riktigt tanken med halvväggen med toaletten som i förslag 5, känns bara som om man komplicerar det hela
Ett alternativ är dock att dra in väggen lite mer så att djupet på rummet blir 2.4m istället, då blir det i runda svängar 30-35cm mer vägg vid lägsta punkten. Alltså finns det ingen större risk för att man slår i huvudet i taket
Skåpen kan man då sätta mellan toalettstol och dörr.
Redigerat:
Blir problem att inte ha fullhöjd för en fullvuxen att resa sig och dra upp byxorna , utan måste huka sig och hanka sig ut till fullhöjd , beror på hur takvinkeln är , med placering av toa mot lägsta höjd , vinkelrätt mot vägg , kanske det går att resa sig utåt och komma till fullhöjd i ett steg , prova med att ställa toastolen på den plats som du vill ha och provsitt , det är bästa sättet Sedan med det som står i tråden , var ska toarullen vara för att komma åt den bra .
Jo jag inser att man bör kunna ställa sig upp direkt. Men, hur lång person då? 2 m..? Eller räcker det med 1.80 rent av? Jag har ett snedtak (30gr lutning) tvärs toastolen om man säger, så att ena axeln kommer lite närmare taket än den andra. Det viktiga lär väl vara att man inte slår i huvet direkt när man reser sig och frågan är då som sagt, hur lång person ska man räkna på...?L Liteavvarje skrev:Blir problem att inte ha fullhöjd för en fullvuxen att resa sig och dra upp byxorna , utan måste huka sig och hanka sig ut till fullhöjd , beror på hur takvinkeln är , med placering av toa mot lägsta höjd , vinkelrätt mot vägg , kanske det går att resa sig utåt och komma till fullhöjd i ett steg , prova med att ställa toastolen på den plats som du vill ha och provsitt , det är bästa sättet Sedan med det som står i tråden , var ska toarullen vara för att komma åt den bra .
De normer som hänvisas till i BBR, http://www.boverket.se/contentasset...079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_bfs_2011-6.pdf är hemliga och måste köpas av SIS (bilaga A i SS 91 42 21) som har någon form av krav, eventuellt...
Har vi inte betalt skatt för SIS arbete?
Har vi inte betalt skatt för SIS arbete?
Har inte varit i behov direkt av dessa reglerK karlmb skrev:
Ja du en lunta på 155 sidor som ska beaktas , varvid några är relevanta och andra
med lite för mycket överkurs på
Någon s.k. pennfäktare sitter och kommer på något , Oj det här måste vi ändra på ,
men det har ju kommit fram på senare tid om att förändra saker till mindre styrning , lätta upp föreskrifterna lite .
Jag skulle nog säga att varianterna med vägg skulle jag nog själv inte våga bygga. Det blir ju väldigt trångt bakom väggen.
Fick skriva om lite då jag insåg att det jag trodde var en duschkabin var spabadet .....
Vi valde att på plan två ställa in badkaret i takkupan. Då fick vi full ståhöjd i hela badet.
Tänk också på att du måste kunna sitta rakt och resa dig på toan.... Även långa gäster måste kunna det... Så räkna med någon som är längre än du själv om du är kort.
Skippa väggar och garderober inne på toan. Den enda väggen jag skulle bygga på en toa är en duschvägg men då bara om det inte var snedtak.
Tänk också på att du vill kunna stå rak och duscha av dig efter du spabadat. Du vill inte gå från spabadet till duschen för att stå rak.
Fick skriva om lite då jag insåg att det jag trodde var en duschkabin var spabadet .....
Vi valde att på plan två ställa in badkaret i takkupan. Då fick vi full ståhöjd i hela badet.
Tänk också på att du måste kunna sitta rakt och resa dig på toan.... Även långa gäster måste kunna det... Så räkna med någon som är längre än du själv om du är kort.
Skippa väggar och garderober inne på toan. Den enda väggen jag skulle bygga på en toa är en duschvägg men då bara om det inte var snedtak.
Tänk också på att du vill kunna stå rak och duscha av dig efter du spabadat. Du vill inte gå från spabadet till duschen för att stå rak.
Redigerat:
Jo, det är ju även oklart ifall man måste följa allt i BBR eller inte numera..L Liteavvarje skrev:Har inte varit i behov direkt av dessa regler
Ja du en lunta på 155 sidor som ska beaktas , varvid några är relevanta och andra
med lite för mycket överkurs på
Någon s.k. pennfäktare sitter och kommer på något , Oj det här måste vi ändra på ,
men det har ju kommit fram på senare tid om att förändra saker till mindre styrning , lätta upp föreskrifterna lite .
Klicka här för att svara