Planlösningar
Anna_H: En sån där minimaskin som är kombinerad tvättmaskin och torktumlare? De är bara 34 cm djupa. Och en vanlig lös torkställning som man ställer i badrummet, köket eller ute.
sir_daniel: [citat] Blir fönster och dörrar i matsalen, så massa ljus :) Dö ytan blir då vi väljer att lägga tvättstugan i vårt befintliga tv rum och sedan öppna upp till utbyggnaden
Klanyen: Jag och min sambo behöver hjälp med planlösning för gammal frikyrka. Vi har ritat själva, men det känns inget bra. Utrymmet är 80 kvadrat om två våningar. Fönster och ytterdörrar får inte flyttas. Badrum, trappa m.m ska inrymmas. Våningarna är ca 10x4m. Huset är byggt av rest timmer och takhöjden är ca 2.9 m. Gamla ritningar finns Huset ligger i Hofors Hör gärna av dig om du
Robert63: Lite smalt som sovrum, men varför inte ha ett arbetsrum där och en trevlig loungegrupp? Nackdelen är väl att man måste gå genom sovrummet för att nå rummet, men havsutsikten skulle jag tagit vara på bättre än att dra ned rullgardinen varje gång man träder in i rummet. Edit. Eller varför inte en skön spahörna med en upphöjd bubbelpool? Där kan ni även han en WC vilket är
Nizztos: Just i mitt fall tror jag inte en sådan lösning skulle göra sig då jag ju öppnar upp till nock. Byggdes inte alla hus på det sättet på 70:talet :)
Jonatan79: Pörskans! Glömde att det var annan kommun. Ruskigt bra tjänst för alla inom Stockholms kommun iaf.
Anna_H: Som sagt, vad är du ute efter? Förändring för förändringen skull? Byt gardiner... ;)
lnu: Nu vet jag inte hur det kommer att användas men jag hade nog personligen skiftat plats på grovkök och tvättstuga, skippat vinkelköket och gjort ingången till grovkök mellan ho och U/M. Lite smidigare passage om man ska använda grovköket som ett komplement till köket. Då hade jag också kompletterat med en dörr från tvättstugan ut mot gaveln, om det skulle få plats ett (framtida?)
BirgitS: En bra arkitekts roll är just att bolla tankar och idéer samt rensa bort det som är tokigt och opraktiskt, inte att rita bygglovsritningar. De flesta typhus ritas inte av arkitekter med 5 års studier på teknisk högskola bakom sig utan av folk med byggbakgrund, t.ex. konstruktörer. Men det är i högsta grad vanligt med vardagsrum som bara har fönster längs ena sidan och de flesta trivs
Anna_H: Är det gamla taket och takstolarna borta då? Annars kan det ju vara så, om väggen inte är på det hållet att det bär upp takstolar, att stockarna så att säga drar ihop långsidorna så att de inte bågnar.
justusandersson: Man skall vara försiktig med förändringar intill en murstock. Eftersom golvbjälkar inte får vila på murstockar förekommer det avväxlingar som man måste ha koll på innan man gör något större ingrepp. Jag skulle misstänka att den vägg som går rakt igenom huset och som du delvis har grönmarkerat är en hjärtvägg och alltså bärande. Den kan du i så fall inte ta bort. Möjligen
hemljuvahem86: Tipsar om min egen tråd som dessvärre inte har fått några kommentarer: https://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/289233-overvaning-smalandsvillan-synpunkter.html Har också 38 graders lutning, vilket bjuder på många utmaningar.
Anna_H: [citat] Vet inte om man kan kalla det insyn eftersom man bara ser in lite i hallen, inte in i huset. Men frostat går jättebra. Smidigast är att beställa klarglas och klistra på folie, då kan man ändra sig. Har det i badrummet och har lämnat klart upptill så att man ser ut när man står i badrummet, men de som går förbi utanför ser inte in, annat än upp i taket.
billy_baver: Eftersom grunden redan ligger färdig bör man anpassa byggnaden efter dess förutsättningar. Grunden är beräknad för en rektangulär byggnad, vars fasader avlastas rakt ner i omgivande grundmurar. Dessutom antar jag att en konstruktör förberett grunden för att avlasta takstolarna med en bärlina någonstans mitt i byggnaden. Alltså: utgå från en simpel rektangulär plan med samma mått
ecb182: Eller så ger ni barnen varsitt rum som tänkt och ni sover i allrummet tills minsta barnet är typ 4 år. Då kan ni flytta ner. Vi hade också tanken att barnen skulle dela på ett av rummen på övervåningen men det gick inte. Det var omöjligt att lägga båda två och de störde varandra under nätterna, det rummet är nu delat till två med två mindre fönster.
KnockOnWood: [citat] Fungerar precis så som du skriver, Anna:H! Men vår bänk mellan kök och matplats inte så hög, bara 95 cm mot kökets övriga 90 cm. Så här ser det ut från kökssidan: [bild]
useless: Glöm inte att isolera tomutrymmet i väggarna så det inte blir så lyhört.
BirgitS: Det passar inte oss att ha en hörnspis eftersom vi ofta står där båda två, men jag vet ju att det finns många andra som gillar det. Försök göra en lite test genom att "möblera upp" ho, bänk och spis med bord, stolar mm. samt sen se hur det fungerar när ni rör i "köket" och skalar, skär, steker etc. Lite långt att flytta allt från kyl, frys och skafferi till ho och spis.
Fel av Åke: Jag tycker ditt förslag ser bra ut. Ytan behövs bättre till kök/allrum än på toa/dusch. Lycka till!
nikasp: Renovera bara inte bort dig. I sambons gamla 42 kvm på Söder hade föregående ägare flyttat köket och gjort ett rum där. Fastnade på OVK-besiktningen då man måste ha tilluft i sovrum så vi lyckades med nöd och näppe få till en lösning där besiktningsmannen var nöjd. Drog en vitlackad kanal ur sovrummet till köket så frånluft hamnade rätt och sen överluft från vardagsrum till
haavard: Det känns inte som det finns något privatliv. Båda sovrummen vänder mot gemensam yta när de borde vara en enhet tillsammans med badrum. Gästtoaletten är synlig från hela huset. Den som är i soffan, vid matbordet och i köket har full kontroll på vem som går - och när. Varken trevligt för den nödige eller för de andra. Innerdörrar (förutom badrum) skall vända inåt.
Villahalmstad: Tack alla! Lägger in bilder sen när det är färdigbyggt!:thumbup:
BirgitS: När det gäller badrummet ska man förstås ställa "möblerna" längs väggarna men utnyttja hörnen bättre genom att t.ex. flytta badkaret till hörnet mot ytterväggen, och eftersom det ser trångt ut mellan badkaret och handfaten kan du i stället ha handfaten mellan dörren och badkaret, samt låta väggen till klädkammaren vara en fortsättning på ytterväggen förstås. Planera hallen
Kallebo: Bilder på takstolarna i första inlägget är alltid att föredra i sådana här trådar. Är huset inte över 70 år gammalt och på endast ett plan brukar takstolarna numera vara fribärande. Genom en bild hade man direkt sett om det var fribärande takstolar eller takstolar som har behov av stöttning
16386: Den är inte bärande. En vägg av 5 eller 7 cm slaggplattor kan helt enkelt inte bära upp något.