Hallå!

Jag och frugan går i husbyggarplaner, och har köpt en ganska stor tomt. Det verkar finnas ganska många kunniga här, och vi har aldrig byggt förut, så jag tänkte att det aldrig kunde skada att ta in lite feedback och tankar. Vi har landat i att vi ville rita själva, och har utgått ifrån ett hus från Fiskarheden, som hjälper oss med detta. Vi ville ha ett stort och öppet hus, med avskilda sovdelar. Huset kommer ligga med entrén nästan rakt åt norr. Detta är den senaste ritningen, och det vi funderar på är att flytta väggen i det stora sovrummet och vrida sängen. Planeringen av kök, köks-ö och toaletter är något vi tänkte gå igenom lite närmre när vi bestämt resten i grova drag.
Arkitektonisk ritning av en enplansvilla med detaljerade mått, layout för rum och möblering, samt norrpil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett sovrum och tilhörande WC samt walk-in-closet från ett husbyggnadsprojekt.

Tips, åsikter och tankar mottages med tacksamhet. Högt och lågt!

BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Jag har sett andra trådar i forumet som handlar om anpassningar av hus från Fiskarheden så sök upp dem och se om ni hittar något att bli inspirerade av.

Det verkar lite opraktiskt att ha tvättrummet så långt bort från köket. Ofta när man kommer hem på kvällen ska man dels laga mat och dels tvätta så det är praktiskt om de ligger nära varandra.
Det blir också billigare om man kan samla alla rum som behöver vatten nära varandra.
Ska det vara en ytterdörr i tvättrummet?
Det är ju trevligt att kunna hänga ut tvätten utan att behöva gå igenom huset med den men det känns ju inte helt lyckat att ha högstadiebarn med en egen in- och utgång som man inte har någon kontroll över.
Om tvättrummet ska användas som vardags- eller groventré bör det finnas gott om plats för ytterkläder och skor.
Däremot verkar det onödigt brett, det går bort några kvm i golvyta som inte kan användas till något och kan göra bättre nytta i allrummet (rak vägg i stället för krökt).

Hur ska sovrum 1 användas?
Om det ska användas som sovrum är det långt till alla badrum.

Kanske spegelvända hela planlösningen så att köket kommer närmare en uteplats till "höger" om burspråket där det är kvällssol och därmed bättre placering av ett utebord.

Verkar inte helt lätt att använda en vindstrappa som är inne i klädkammare 1, det blir svårt att komma åt att bära något större dit. Det blir normalt ganska trångt inne i en klädkammare och nu blir det också många hörn som man ska förbi vilket är svårt med något längre (byta ut en bräda på vinden).

Hur breda är klädkamrarna, går de att utnyttja på ett bra sätt?
Kläder på galge behöver 60 cm djup och man vill sen kunna stå framför och kunna ta ut kläder eller dra ut lådor utan att bli uppklämd mot motstående vägg eller hindra den andra personen från att komma förbi behövs det nog en meter fritt golv.

• Gilla
Herr Sandgren
  • Laddar…
Hallå Birgit, och tack för välkomnanden.

Ja det ska vara dörr ut från tvättrummet. Vi valde att lägga det där, dels för att sovrum 1 primärt skall användas som gästrum / kontor, dels för att inte ha ett sovrum mot sydväst. Vår tomt ligger en bit ut på landet, väldigt öppet, så vi var rädda att solen skulle stå på lite väl där. Men vi ska se om vi inte kan tänka om där.

Klädkammaren är ca 2x4m, så det bör få plats. Den delen av huset kommer vi inte inreda vinden på, utan där blir mest ventilationen.

Tackar för tipsen!

BirgitS
H Herr Sandgren skrev:
Klädkammaren är ca 2x4m, så det bör få plats. Den delen av huset kommer vi inte inreda vinden på, utan där blir mest ventilationen.
2 m bredd räcker till att ha förvaring på ena sidan, dvs klädkammaren rymmer lika mycket som en garderobsvägg men behöver mer golvutrymme än en garderobsvägg och dessutom måste man se upp för varandra i dörröppningen.

Vill man verkligen skicka hantverkare som ska fixa något på vinden genom klädkammaren?

H Herr Sandgren skrev:
Vi valde att lägga det där, dels för att sovrum 1 primärt skall användas som gästrum / kontor, dels för att inte ha ett sovrum mot sydväst.
Förstår det, man måste kompromissa på många sätt.

Hej!

Jag tittar på ritningen och det är några saker jag spontant noterar och funderar över
  • Köket, eller snarare köksbordet i köket. Kommer detta verkligen fylla någon större funktion? Känns i mina ögon lite onödigt med 2 matgrupper på ett avstånd av 3-4 m ifrån varandra?
  • Tvättstugan. Den är stor vilket jag tycker är bra, samtidigt så är det dåligt med förvaring där så storleken består mest av en stor golvyta. Här hade jag nog skitit i att "dra in" dörren till tvättstugan och låtit den väggen vara rak istället. Då blir allrummet lite större istället och det görs inget direkt avkall på tvättstugan egentligen.
  • Skafferiet är väldigt långt ifrån köket
  • Klädkammaren i hallen är liten och har en form som gör att det inte går att ha så mycket förvaring där
  • Behövs WCn i hallen? Jag hade nog struntat i denne och istället gjort en stor och funktionell KLK
  • Denna punkten återgår egentligen lite till första punkten. Men om ni kommit fram till att ni inte behöver ha 2 matgrupper så hade ni kunnat dra köket lite åt höger vilket resulterat i att ni kan ha Badrummet i östläge, utsikt åt söder från sovrummet och dessutom en ännu större Walk in Closet.

• Gilla
egr
  • Laddar…
Går det verkligen att ha vindsluckan i klädkammaren? Taket är väldigt lågt så långt ut. Vi har vår mitt i huset och det är ganska smalt det med.

Sätt trappen till vind i klk 2. Man vill gärna ha vent mm så centralt som möjligt i huset och du vill inte krypa 10m var gång du ska upp med damsugare och byta filter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.