Planlösningar
topmount: Oavsett om den bärande eller ej så står det det något ovanför, även små sättningar i lägenheter ovanför kan ge sprickor i ytskikt. Skulle som ordförande aldrig någonsin tillåta nedtagning av en vägg utan utredning från sakkunnig.
justusandersson: [citat] Så kan man inte räkna. Stående och liggande trä förekommer aldrig samtidigt som bärande element. Liggande timmer som är bärande har mycket kraftiga dimensioner. Din sista fråga förstår jag inte riktigt. Ersätter man en bärande vägg med en limträbalk måste balken i sina ändar vila på lite kraftigare pelare eftersom lasterna på dessa pelare blir avsevärt större än när
steve5432: [citat] Lite offtopic, men tycker att hela nedre delen av huset från hallen har en ytterst märklig planlösning. Ett pyttelitet kök och ett litet inklämd "matplats". Antagligen hade hela denna delen mått bra av att designas om, om ni nu ska börja riva i bärande väggar (vilket man får anta de är då det inte finns någon tydlig hjärtvägg). /s
beqen: Man kan göra allrummet mindre och passa in ett litet rum(golvyta) på ca 9-10 m2, mellan trappan och ordinarie rumsfördelning, den väggen måste dock vinklas så att den inte kommer ivägen för dörren till ordinarie sovrum. Det enda fönster i det rummet blir ett takfönster, om man inte sätter takkupa på den sidan.
Tolin80: För det estetiska och enkelheten så funderar jag på att börja om och använda 2x 45x95 reglar istället för 90x90.. Att det är skillnad förstår jag men kan det bli avgörande? Balken kommer vara 56x225.. Tack på förhand Mvh Tobbe
Nötegårdsgubben: Det är med största sannolikhet en bärande vägg, ja. Det du kallar stråle (beam) heter bjälke (beam) på svenska. Det finns andra som är bättre på hållfasthet än jag, men du behöver sannolikt anlita en ingenjör för att hjälpa dig. Lycka till!
CGR: Det är därtill en inbyggd fläkt över spisen. Själva kupan är bara en dummie.
heimlaga: Fast det är dymlingarna som låser så stockarna inte glider i längsled mot varandra. Man kan i nödfall kompensera med reglar så som psjolon föreslår men jag skulle undvika det om det bara är möjligt. Det blir inte på långt när lika starkt som dymlingar. När flera renoverare kapar bort litet i gången brukar det till slut inte finnas någon sammanhållning i timran. Därför skall man
Janus82: Många arkitekter ger det första mötet gratis där man pratar om förutsättningarna och spånar lite. Försök att boka in möten med 3-4 olika arkitekter så får du kanske lite olika idéer och då kan du välja den arkitekt som du tycker känns bäst.
BirgitS: [citat] Har inte styrelsen några ritningar och mer exakt årtal?
Pe2le: Tack Åsa! Självklart inte. Sonderar bara terräng litegrann innan jag bestämmer helt hur jag ska göra med den där väggen.
Modera: [citat] Wow, tusen tack för en riktigt bra set-up! Hallen är som du säger väldigt charmig så går det att lösa på ett bättre sätt är det super. Smart med uppdelningen av rummen så att de blir relativt rymliga. Tyvärr måste vi installera en kvarn toa i det lilla badrummet, hoppas att det funkar med måtten ändå. Idag finns bara en dush och handfat där. Klipper in några bilder på
Anna_H: Anledning till att det är ett stort sovrum vid entrén är ju att det är en trappa i vägen som göra att det inte får att ha någon dörr. Ett stort sovrum måste man ju ha enligt tillgänglighetsreglerna. Trappan är en källartrappa, och det finns ingen övervåning? Jag skulle vilja påstå att ni köpt ett för litet hus.
arwa02: Vid diskbänken kan du sätta en 120 diskbänk som går ut över diskmaskinen, så får du bra arbetsyta. På väggen mittemot kan du göra en sån här lösning med inbyggd fläktkåpa och inbyggd kyl, fast spegelvänt och lite kortare då: [bild] Med 2.70 tak får du nog också in en rad med smala överskåp över väggskåpen. Har du ingenstans att dra fläkten kan du köra kolfilter och leda
justusandersson: Jag håller med @fahlis, det krävs mer redovisning för säkra utsagor. Kombinerar man byggnadsår, hustyp och planlösning (frånvaro av vindstrappa) talar mycket för att huset har fackverkstakstolar som är fribärande över hela bredden och att den aktuella väggen därför inte är bärande. Men det går inte att säga säkert just nu.
Jossiebygger: [citat] Ok tack för ditt svar! Har tyvärr inte konstruktionsritning. Fick dessa handlingar idag henom att ringa kommunens arkivarie och be om dem. Så innan hade jag inte ens ritningen
Anna Sofia: Tänkte återkoppla! Vi tog bort väggen och är supernöjda! Fick ett ljust kök och det kändes som att kök å v-rum kom närmare varandra. I hallen lade vi klinkers med golvvärme så det funkar att dra in en blöt vagn :) Kläderna hänger vi på väggen mot v-rummet.
BirgitS: Frånsett att det är svårförståeligt så kan det vara bra att prata med en arkitekt eller byggnadskonstruktör.
crazytok: Ja är det möjligt att bygga ihop garaget med huset så sparar ni många kvadratmetrar på en liten tomt där det kan vara värdefullt. Var entré/groventre på huset är, fönster, altan osv spelar ju också roll så svårt att ge ett rättvist svar.
Husnybörjare: [citat] Vilken tur att du finns på det här forumet! Du har hjälpt mig jättemycket! Tack! :D
Lovberg: Vi håller med om att det ser snyggare ut med markerade huskroppar så att man ser att det är tillbyggnaden även om det är i samma stil. Det har nog trillat bort i processen och ska ta det en vända till. Samma sak när det gäller utseendet på fönsterna.. Här är tanken att vi ska ha enhetliga fönster men vi ändrar inga mått på befitnliga fönster men däremot kanske vi ska fundera på
mickeforsberg: Skulle någon stöta på samma fråga så svarar jag vad som gällde i vårt fall! Det räckte med planritning och sektionsritning enligt ovan, en ritning före och en efter planerad avväxling. Dock lade jag givetvis till mått. Sektionsritning ändrades till kortsidan då den var mer relevant, lade då även till taket och dess lutning. Den enda uträkning jag skickade med var från
Gammelnörden: Övervåning med fransk balkong i föräldrasovrummet och takkupa i TV-rummet. Jag har tänkt förhöjt väggliv så att det går att ha förvaring badrummet, badkar och sängar under snedtaket. Om man har 80 breda dörrar på övervåningen och justerar trappan bara en aning så tror jag man kan få till två lika stora barnsovrum. [bild]
Anna_H: En smart grej om det inte gör barnrummen för små (nu när du ändå planerar att göra dem större) är att ha två små klädkammare, en till vardera rummet, genom att sätta dubbla väggar mellan rummen, ca 80 - 100 cm ifrån varandra. Det ljudisolerar, så att de kan väsnas lite mer utan att bli arga på varandra, och de slipper ha en garderob i rummet.
Leeten: [citat] Felskrivning. Om alla väggar å lika tjocka då? Vad innebär det?
justusandersson: Ritningen är en typisk mäklarritning och därför inte användbar för djupare bedömningar. Vissa slutsatser kan man ändå dra med ledning av övriga uppgifter. Huset är byggt 1952. Ytterväggar och mellanväggar (bärande och ickebärande) är därför med säkerhet murade antingen med tegel eller med lättbetong. Bjälklagen är av platsgjuten betong. För att se vilka väggar som är