Smålandsvillan Markaryd

267 läst  3 svar

1. M
    Nybyggare Nivå 1
    Hej!

Nyfiken på synpunkter ang Smålandsvillan Markaryd planlösning, finns gott om kloka medlemmar här som kan tycks till?
    Någon som byggt eller bor i en Villa Markaryd?

Entréplan är på 81 kvm och sedan övervpning på ca 81 kvm

Hur upplever ni entréplan med köket och vardagsrummet? Är det litet eller lagom, får det plats en köksö i köket?

Vid diskbänken har ni kompletterat med spotlight eller extra belysning ovanför diskbänken?
    Eller blir det inget problem med belysning kväll/nattetid när man skall diska/laga mat?

Tvättrummet blir det trångt där med tanke på torkställ eller strykning?

I övrigt positivt och negativ om planlösningen, vad tycker ni rent spontant?
    Barnen får ju sin tillvaro på övervåningen med eget badrum och allrum.
    De kanske kan upplevas lite trångt men mysigt? Eller räcker det gott för en familj med två barn?

Kanske blir trångt vid besök och middagar, eller helt ok?

Tack på förhand!

2. J
    Renoverare · Nivå 16
    Till att börja med så har du inte lagt in någon bild på ovanvåningen så den kan jag inte uttala mig om.

Trappa där man går upp direkt från entrén är opraktiskt gå man måste gå i skiten innanför dörren varje gång man ska upp/ner. Rent förvaringsmässigt är det ganska dåligt med det också i entrén.

Tittar man på köket så är det ett väldigt litet och ganska dåligt planerat kök. Detta hade jag flyttat och bytt plats med sovrummet istället för att få en större öppen planlösning och möjlighet till ett bättre planerat kök.

Klädvården funkar men är inte speciellt stor.

Som med allt annat här i livet så är det ju en kostnadsfråga, men för att vara ett hus på tot 162m² så tycker jag inte det är en speciellt bra planerad bottenvåning! Det jag hade övervägt är att ha ett mindre sovrum på bottenplan och sedan ett större där uppe, hade man gjort så så hade det gett möjlighet till bland annat en bättre trappa men även bättre förvaringmöjligheter (y)

• Laddar…
  3. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Vill ni ha sovrum på BV eller finns den bara för tillgänglighetskravet?
    Som sovrum är den helt ok, men vill ni inte sova där, kan det vara en idé med större dörr mot vardagsrum. Eller kanske bara förbereda att man kan ta bort väggen eller sätta in en vägg (skulle man behöva det som sovrum i framtiden)

Vad är era behov?
    Hur många sovrum, arbetsrum, antal badrum + storlek, mm)

4. M
    Nybyggare Nivå 1
    Hej,

Ursäkta, glömde jag ladda upp övervåningen, här kommer en bild.

Vi tänker oss att vi vuxna sover på entreplan och sedan har barnen sin tillvaro där uppe.
    Men även ett arbetsrum och lite större klädkammare för samtliga i familjen.

dock håller jag med om att entreplan är rätt trång och inte den bästa lösningen... men det är lätt att bli kräsen och man vill inte vara nyckelvakt resten av livet, så ekonomin har sin del i det hela ja.
    Men samtidigt skall man trivas där man bor!

Tyvärr är det så i SmV att det är rätt låst planlösning på entreplan då det är prefab.
    Är det någon som byggt en Markaryd eller bor i en sådan villa?
    I övrigt är det bra planlösningsmöjlighet där uppe tycker jag och exteriören ser bra ut den med.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: