Jag är helt med på att botyran är inklusive innerväggar. Men man kan ju inte ange rumsyta så. Lägger man dessutom till 15cm så är man ju dessutom i allmänhet på andra sidan väggen.

J Jarlsgård skrev:
Det är ju egentligen väldigt enkelt och krävs ingen ritning heller.

Ta samtliga avgivna mått och lägg ihop, blir det samma som boytan så är det "fel"

Blir måtten mindre än boytan så är det "rätt" :)
Gjorde det när vi börjat nysta i det här och summan av de sammanslagna rummen blev ju tom lite större än den angivna boytan. (Eller lika stor möjligen - har faktiskt fått lite dubbla siffror; en av mäklaren och en av byggaren så lite luddiga besked överlag för att vara ärlig.)
Vi har ju själva konstaterat att det känns fel att vi inte har den rumsytan till förfogande som vi först trodde, men jag vet inte om jag kan hävda för byggaren att det är fel?

J justusandersson skrev:
När det gäller småhus är det väl närmast ett konsumentintresse att använda nettoareor, eftersom informationen är riktad till lekmän. För mig är det en självklarhet.
Håller med, men var osäker på om det är mitt tyckande som styr eller om det finns reglerat. Att boytan enligt skatteverket etc innefattar inneväggarna känns rimligt, köper det helt, men just när man anger de separata rummens yta är det en annan sak.

D Daniel 109 skrev:
Jag är helt med på att botyran är inklusive innerväggar. Men man kan ju inte ange rumsyta så. Lägger man dessutom till 15cm så är man ju dessutom i allmänhet på andra sidan väggen.
Precis så. Våra inneväggar är 15 cm (lättbetongväggar) och då blir de ju medräknade dubbelt om de används i två intilliggande rums ytor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.