Hej! I vårt nya 2-planshus kommer vi att ha en inbyggd u-trappa med vilplan mot entréfasaden. Jag tänker att det måste finnas många intressanta lösningar för fönster i trappan – någon som har ett förslag?

Jag bifogar en enkel skiss på fasaden (putsad fasad, full takhöjd) så som den nu är ritad… I trappan finns två fönster, ett på vilplanet 60*100 cm (bröstningshöjd 90 cm) och det andra i linje med badrumsfönstret på ovanvåningen 60*100 cm. På samma fasad finns förutom dessa tre fönster även ett i köket 110*100 cm. Allt detta går att ändra på och alla förslag är välkomna! Jag bifogar även planritning och skisser på övriga fasadsidor ifall det skulle vara intressant för någon att ta en titt på det också. Tusen tack!

Fasad mot norr (med trappan):
Ritning av en putsad fasad med fyra markerade fönster och en dörr, utformad för ett 2-planshus med inbyggd u-trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrévåning:
Planritning av en våning i ett hus med dimensioner, rum och möblering, inklusive skissad u-trappa och fönsterplaceringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanvåning:
Planritning av en 2-planshusvåning med måttangivelser, rum beteckningar och möblering, fokus på trappområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot söder:
Arkitektskiss av en fasad med markerade fönsterstorlekar, inkluderar en U-trappa med fönster vid vilplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot öst:
Enkel skiss av husfasad med fyra fönster och mått, inklusive en inbyggd u-trappa med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot väst:
Skiss av en husfasad med två våningar, visar placering och storlek på fönster och en entrédörr, inklusive ett u-trappfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det något du inte är nöjd med när det gäller fönstersättningen?
I så fall vad?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det något du inte är nöjd med när det gäller fönstersättningen?
I så fall vad?
Planlösningen ritades med utgångspunkt från husets insida och det är först nu i slutet som vi kommit till fönstersättningen och utsidan. Jag tycker att det märks att exteriören inte varit vår prioritet och funderar på om en annorlunda fönstersättning i trappan skulle kunna få fasaden att se bättre ut. Det är väl det jag hoppas få hjälp med, att göra husets utsida snyggare.
 

Bästa svaret

Gammelnörden
Mitt förslag för att balansera fönstersättningen är att göra färgfält som kan vara målade eller i ett annat fasadmaterial som målad plåt eller cortenplåt eller dylikt. Jag tog mig också friheten att göra en taklösning på utbyggnaden för att få den att smälta samman med huskroppen samt lade till ett fönster i vardagsrummet. :)
Ritning av husfasad med balanserade fönster och olika färgfält, inkluderat taklösningen på utbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel ritning av ett hus med en mörkfärgad fasadsektion och nya fönster och taklösning på utbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk skiss av husfasad med balanserad fönstersättning, färgfält och ny taklösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit illustration av en husfasad med olika fönster och en mörk färgfält på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johnanders och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Mitt förslag för att balansera fönstersättningen är att göra färgfält som kan vara målade eller i ett annat fasadmaterial som målad plåt eller cortenplåt eller dylikt. Jag tog mig också friheten att göra en taklösning på utbyggnaden för att få den att smälta samman med huskroppen samt lade till ett fönster i vardagsrummet. :)
[bild] [bild] [bild] [bild]
Vilken tur att du finns på det här forumet! Du har hjälpt mig jättemycket! Tack! :D
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.