Hej! I vårt nya 2-planshus kommer vi att ha en inbyggd u-trappa med vilplan mot entréfasaden. Jag tänker att det måste finnas många intressanta lösningar för fönster i trappan – någon som har ett förslag?
Jag bifogar en enkel skiss på fasaden (putsad fasad, full takhöjd) så som den nu är ritad… I trappan finns två fönster, ett på vilplanet 60*100 cm (bröstningshöjd 90 cm) och det andra i linje med badrumsfönstret på ovanvåningen 60*100 cm. På samma fasad finns förutom dessa tre fönster även ett i köket 110*100 cm. Allt detta går att ändra på och alla förslag är välkomna! Jag bifogar även planritning och skisser på övriga fasadsidor ifall det skulle vara intressant för någon att ta en titt på det också. Tusen tack!
Fasad mot norr (med trappan):
Entrévåning:
Ovanvåning:
Fasad mot söder:
Fasad mot öst:
Fasad mot väst:
Jag bifogar en enkel skiss på fasaden (putsad fasad, full takhöjd) så som den nu är ritad… I trappan finns två fönster, ett på vilplanet 60*100 cm (bröstningshöjd 90 cm) och det andra i linje med badrumsfönstret på ovanvåningen 60*100 cm. På samma fasad finns förutom dessa tre fönster även ett i köket 110*100 cm. Allt detta går att ändra på och alla förslag är välkomna! Jag bifogar även planritning och skisser på övriga fasadsidor ifall det skulle vara intressant för någon att ta en titt på det också. Tusen tack!
Fasad mot norr (med trappan):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entrévåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanvåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad mot söder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad mot öst:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad mot väst:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det något du inte är nöjd med när det gäller fönstersättningen?
I så fall vad?
I så fall vad?
Planlösningen ritades med utgångspunkt från husets insida och det är först nu i slutet som vi kommit till fönstersättningen och utsidan. Jag tycker att det märks att exteriören inte varit vår prioritet och funderar på om en annorlunda fönstersättning i trappan skulle kunna få fasaden att se bättre ut. Det är väl det jag hoppas få hjälp med, att göra husets utsida snyggare.KnockOnWood skrev:
Bästa svaret
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Mitt förslag för att balansera fönstersättningen är att göra färgfält som kan vara målade eller i ett annat fasadmaterial som målad plåt eller cortenplåt eller dylikt. Jag tog mig också friheten att göra en taklösning på utbyggnaden för att få den att smälta samman med huskroppen samt lade till ett fönster i vardagsrummet. 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken tur att du finns på det här forumet! Du har hjälpt mig jättemycket! Tack!Gammelnörden skrev:
Mitt förslag för att balansera fönstersättningen är att göra färgfält som kan vara målade eller i ett annat fasadmaterial som målad plåt eller cortenplåt eller dylikt. Jag tog mig också friheten att göra en taklösning på utbyggnaden för att få den att smälta samman med huskroppen samt lade till ett fönster i vardagsrummet.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Klicka här för att svara
