N
norrbottenstorpet: [citat] Ett modernt system för direktverkande el är så effektivt man bara kan få elvärme. Bra radiatorer (gärna oljefyllda av god kvalitet) och ett bra styrsystem till detta ger helt ok ekonomi. Styrsystemet kan vara av rumstyp, styrpluggar för varje radiator eller centralstyrt för hela huset. Fördelen kan vara att du inte varmhåller extra mycket när du inte är hemma, t.ex. dagtid
11 svar · 35,9k läst
D
Desmodromic: Hej, Finns det några regler för hur djupt man måste gräva ned oljeledningen?
0 svar · 3,2k läst
P
Pellfan: Om han eldar med ved...borde ni se en vedbod eller i sämsta fall en hög täckt av pressening. Om det lukta svavel kan det ju vara någon form av "billig" olja.. Och ja ta ett samtal med honom och påtala det, om detta inte hjälper är det läge att kontakta kommun. //P
3 svar · 4,9k läst
E
elmont: Det finns flera olika, kolla om du hittar nått namn eller fabrikat så kanske nån kan tipsa dig
1 svar · 3,7k läst
B
Bonzon: OKQ8 tar idag 9816 kr per kubik.... :o :o
1 svar · 5,0k läst
M
Macahan: Jag begärde 6:-, och det verkade alla vara beredda på att betala. Har man mindre volymer att sälja (tex 200-500 liter) får man kanske något mindre betalt eftersom de som köper får åka runt till fler innan de fyllt tanken. Han som skall hämta min olja kommer med en 1000 liters plastbehållare på en släpkärra och pumpar ur oljan med en el-pump.
9 svar · 4,4k läst
Mattias L.
Mattias L.: [citat] Vi diskuterar ju inte om jag har tillstånd osv. vi diskuterar ju om kommunen vet om att jag har oljetank eller inte och nu har jag t.o.m. diskuterat det med kommunen eftersom jag inte hade meddelat dom om att jag tagit bort tanken. De har register på vilka bränsle fastigheterna värms upp åtminstone är det så i min kommun. Denna information får de (köper kanske?) från sotaren.
14 svar · 5,8k läst
E
elmont: Jag tycker att du ska kolla hos El giganten och Adax elementen
13 svar · 47,8k läst
apersson850
apersson850: Bara för att en värmekälla är svalare betyder det inte mindre energiåtgång. Den källan är då så mycket större istället, exempelvis golvet istället för en förhållandevis liten radiator. Med två element förbrukar du nog lite mer, för med bara ett element blir det inte så varmt som det egentligen skulle långt från elementet. Lägre temperatur = lägre förluster. Om två
4 svar · 3,9k läst
Langbein
Langbein: Önskat ett länge och slog till spontant då en butik hade ett kvar för 895:- och kostar100 spänn mer hos Jula http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=144023713&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-740024&dept_id=SE-740 Så ska man inte behöva frysa och ska kunna arbeta vid lokalt strömavbrott! Inte hittat diesel för denna peng eller begagnat. Kanske aldrig blir använt men en skön
0 svar · 4,7k läst
galento
galento: Tackar,det var så jag misstänke det var också.
2 svar · 3,7k läst
D
droopy: [citat] Arean * länden i dm ger liter är ex tanken cirkulär är det radien (halva diametern) r x r x pi (3.14) x länden som ger volymen. räknar man i decimeter så får man resultatet i liter (1 dm3 = 1 Liter). Fyrkantig tank Längden x bredden x Höjden = volymen. Är man petig tar man även bort godstjockleken ;-) Steffe
27 svar · 11,0k läst
P
poiu: Om man står i valet mellan olja och el, så får ni allt räkna med verkningsgrader för moderna oljepannor. De flesta tillverkare av olje/el kombipannor anger årsmedelverkningsgraden till 90% eller mer. Den sifran stämmer ganska bra med att en elpanna har 95% årsmedelverkningsgrad, då en modern oljebrännare har en förbränningsverkningsgrad på ca 95%. Av det följer (om OP är lika
10 svar · 8,7k läst
N
norrlandshus_sthlm: men har du gratis ved så är det absolut billigast.... går inte att beskatta heller. Värmepumpar kostar i installation och service + snordyr el. Veden kostar bara lite svett när väl installationen är betald. ;D
7 svar · 3,6k läst
H
Henkka70: Den heter CBJ. /Henkka
3 svar · 2,9k läst
N
Nallis: aha därför vissa får tillbaka så mycket på skatten. där är massvis att renovera. Säljs även med friskrivningsklausul. Kylskåp funkar ej. Heltäckningsmattor. Visst att tomten är stor. Dem vill ha 875 000. tycker det är mycket så mycket att göra. Men gillar ju läget.
10 svar · 3,0k läst
W
wsp: Hej, tittar på ett hus med en CTC-panna från 1990. En ved/olje panna med acc-tank på 1000 liter. Kan inget om pannor!! Har en sån här även elpatron, eller måste man förlita sig helt på ved/olja??? Tacksam för svar...
0 svar · 3,1k läst
A
asdl2: "Inspektörerna" lär inte hinna med alla Sveriges oljetankar innan 1 juli så rimligtvis har du gott om tid att slösa bort oljan. - Framgår det tydligt av bestämmelserna att tomma oljetankar som inte används inte behöver besiktas? Jag håller med ovan, dumt att du drar in kommun i frågan. Vänta tills de vaknar. En vit lögn om att hade svårt att få en inspektör dit när du berättade
2 svar · 5,2k läst
E
elmont: Har du dom bekymmerna med elradiatorerna har du nog blivet "lurad" att köpa fel sort, eller så har du fått nått "måndags" exemplar och då tycker jag att du ska reklamera. Dom ska inte höras över huvud taget och inte ska dom lukta för den värmeavgivande ytan ska vara så stor att dom temperaturerna som behövs för att "bränna" damm inte ska kunna uppstå.
6 svar · 6,3k läst
S
svette: Förr sa man lika stor som rökkanalen
1 svar · 3,2k läst
N
norrlandshus_sthlm: det brukar sitta två st filter också... ett på oljeröret samt det som alla brukar glömma ..ett i pumpen. Pumpen brukar sitta på sidan av brännaren där oljeröret kommer in. skruva loss den lilla kåpan över pumpen .. brukar sitta med 4insex.. plocka bort mässingskorgen runt pumpen... rengör i diesel eller fotogen med tandorste.. filterkorgen skall vara helt blank
3 svar · 14,8k läst
apersson850
apersson850: Envar sin egen expert.
3 svar · 4,0k läst
JanneT5
JanneT5: Funderar du kanske på frånluftsvärmepump?
2 svar · 3,4k läst
JanneT5
JanneT5: Kolla upp vad de ska ha för att värma även din villa? När kulverten redan ligger där. Du kanske hinner hjälpa till att t.ex såga veden? Vanligtvis en gång varje vår... Det handlar ju om tre dagars jobb...
2 svar · 5,1k läst
O
Ontop: Jo det stämmer att spänningen är 12-24 v genom termostaten därför behöver du en ny TRIAC enhet (heter D104 hos ZC och TR 230-400V hos IQThrem för 395:-) som styr strömmen till elementen istället för den du beskriver nedan. Läs artikel på Råd och rön angående besparing med denna typ av system (upp till 10% av årsförbrukningen!) Själv skall FLVP bytas och nämnt system installeras
7 svar · 8,8k läst
P
pangibygget: Hej, Nu har jag kommit över en begagnad panna och undrar om det är nån som har eller vet var jag kan få lite upplysningar om denna elpanna  ( IVT/Auto term 200 -99 ). Det jag undrar över är om jag klarar mig utan att införskaffa innomhustermometer och utomhusgivare , alltså bara köra på element termostaterna? Är utomhusgivaren till för att höja tempen på pannkretsen vintertid?
0 svar · 4,9k läst
P
Pesco: Jag har också en fråga till Rogge: [citat] Luftvatten 90 000 - är det värmeväxlare...vad f-n heter det, värmepump, som avses?
9 svar · 3,8k läst
Hocke
Hocke: Om du skaffar ack tank, skaffa en med vvb eller vvslingor och sätt elpatronen i tanken istället. Det är ganska många kWh som far ut genom skorstenen på kombipannorna när man kör med elpatronen. (detta pga av att spjällen aldrig är 100% dragtäta)! Den tanken har du sen användning för om du skulle gilla vedeldning  ;), eftersom dagens moderna pannor inte har inbyggd vvb.
8 svar · 5,9k läst
A
anze: [citat] Akta bara så att inte kostnaden för tandläkarbesöken äter upp den vinsten ;D
3 svar · 3,4k läst
T
Tyrre: 7 ganska små fönster i källaren (alla utom ett "inrett"), 12 stora fönster (nästan 2 meter höga med massa spröjs) på bottenplan och 9 fönster på övervåningen. 5000 per fönster blir alltså 140.000:- Jag är en looser :P Men huset är i alla fall fint... tycker jag... Btw så bor jag i Uppsala. /Magnus
27 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.