11 024 läst ·
2 svar
11k läst
2 svar
Lämplig panntemperatur
Hej!
Vi har kört slut på olja nu och med oljedrift låg panntemperaturen på mellan 70 och 90 °C. Nu kör vi på elpatron istället och panntemperaturen ligger på konstant 85 °C. Temperaraturen går ju att reglera, så vad skall jag eftersträva för lägsta energiförbrukning? Eller spelar panntemperaturen ingen roll i det hänseendet?
Under natten (8 h) har pannan dragit ca 40 kWh... Är det rimligt eller för mycket? Elpatronen är på 12 kWh och huset är på 160 m2 och i betong... Alla element förutom 4 är avstängda...
Hjälp en vilsen själ!
Mvh
/Christian
Vi har kört slut på olja nu och med oljedrift låg panntemperaturen på mellan 70 och 90 °C. Nu kör vi på elpatron istället och panntemperaturen ligger på konstant 85 °C. Temperaraturen går ju att reglera, så vad skall jag eftersträva för lägsta energiförbrukning? Eller spelar panntemperaturen ingen roll i det hänseendet?
Under natten (8 h) har pannan dragit ca 40 kWh... Är det rimligt eller för mycket? Elpatronen är på 12 kWh och huset är på 160 m2 och i betong... Alla element förutom 4 är avstängda...
Hjälp en vilsen själ!
Mvh
/Christian
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det varmt i pannrummet då är det läge att sänka temperaturen. Mellan 60-70 grader vore väl lite rimligare men det beror även hur stor varmvattenberedaren är. Liten beredare måste vara varmare för att utspätt med kallvatten räcka till.
Huset har i snitt dragit 5 kW under natten, skulle du klara att värma huset med 2 st kupévärmare så ligger du i rätt härad.
Om det är lagom varmt överallt så drar väl huset ca 5 kW. 120kWh per dygn och det kostar 60-120 kronor per dygn (beroende på elpris)
När det blir rimfrost på huset syns alla energiläckor då rimfrosten smälter vid läckorna först.
Prototypen
Huset har i snitt dragit 5 kW under natten, skulle du klara att värma huset med 2 st kupévärmare så ligger du i rätt härad.
Om det är lagom varmt överallt så drar väl huset ca 5 kW. 120kWh per dygn och det kostar 60-120 kronor per dygn (beroende på elpris)
När det blir rimfrost på huset syns alla energiläckor då rimfrosten smälter vid läckorna först.
Prototypen
Klicka här för att svara