Håller på och planerar luckor och lådfronter till köket men fastnar lite på designen.
Ett av alternativen är att göra hantagen som en del av lådan liknande denna från Norrgavel. Men hur gör man? Bandsåg och fräs? Rasp och stämjärn? Tips och förslag tack!
/B
 
CNC? ;) Skämt osido så kan de gå billigt på blocket ibland...

Nu är det lite svårt att se, men jag antar att lådfronten är platt, sticker ut ovan handtaget och in under handtaget.

Ja, bandsåg och handverktyg skulle jag använt, kanske jig till fräs för att snabbt få till den övriga platta ytan. Kanske dela fronten på längden (under handtaget) och sedan limma ihop för att få mindre spill och en referensyta.

Tack för länken, trevliga möbler!
 
Redigerat:
bengtn skrev:
Håller på och planerar luckor och lådfronter till köket men fastnar lite på designen.
Ett av alternativen är att göra hantagen som en del av lådan liknande denna från Norrgavel. Men hur gör man? Bandsåg och fräs? Rasp och stämjärn? Tips och förslag tack!
/B
Snyggt, men inte lätt att göra utan att det blir ett stort hantverksarbete, och det tror jag inte de använder idag. Så jag spekulerade lite nedan, har dock aldrig försökt mig på (inte ens sett) handtagen i fråga.

IKEA gör ofta sina fingeruttag i kanten på lådan, och då finns det redan från början material kvar att bilda toppen du skall ta i efter att du gjort ett uttag för fingrarna, det är bara att fräsa.

Bilden du lagt in tyder på att toppen att ta tag i är högre upp än lådans front, vilket innebär att bortsett från att göra det djupare uttaget (fräs fungerar, men cirkelsåg ser ut att lämpa sig), måste du ha startat med en högre topp, vilket är samma sak som att säga ta bort en stor bit av lådans framsida runt den toppen. Det blir för ett antal lådor en väldigt stor yta att hantera med en fräs, men bortsett från det skulle det fungera, och ge en jämn lådyta att putsa på. En bandsåg låter mycket snabbare, men sedan måste du putsa ner till en slåt låda.

En större hyvel kan inte användas då toppen är i mitten av lådan. Skulle ändå gissa bästa verktyget är en hyvel som tillåter dig köra en bit av brädan bredvid, använda den för att hyvla ner större delen av lådan till rätt höjd, och sedan fräsa ner bara kvarvarande område runt om.

--- Mats ---
 
Finns särskillda fräsar för detta endamål.
Vet att det finns med i Festools katalog men är osäker på om det finns på hemsidan... http://www.festool.se/
 
bigl> Kan du utveckla lite. Tittade igenom festoolkatalogen både på nätet och "classic" men förstår inte vilken fräs du syftar på.
/B
 
bigl skrev:
Finns särskillda fräsar för detta endamål.
Vet att det finns med i Festools katalog men är osäker på om det finns på hemsidan... [länk]
Ser med spänning fram mot vad det kan vara för fräs du menar.

Ett mycket intressant projekt. Problemet ligger i att få alla fronter att se lika ut. Det måste bli en jävulskt komplex jigg. Ska köksluckorna ha samma typ av handtag?

Har funderat på om inte en MF30 med X-Y bord och ett externt monterad fräsprofil skulle klara det. Men jag begriper inte vad man ska ha för typ av fräs. Men kanske Festool har lösningen som bigl nämner.
 
Jag gissar att bigl läste rubriken utan att titta så noga på bilden. Den fräs som jag tror han syftar på är Grepplistfräs (artnr 491140), som används för att fräsa integrerade handgrepp i luck- och lådkanter. Den funkar dock inte här förstås...

/fth
 
Ber om ursäkt, jag hade bara tittat på den första bilden och därmed missat att handtagen hade en välvd form som låg "utanför" själva luckan.

Jag menade dock inte Grepplistfräsen som fth nämner. Har kikat igenom onlinekatalogen men hittar inte vad jag söker fast det kvittar ju eftersom den typen av handtag jag syftade på inte är vad du är ute efter...

Ska dock försöka hitta bild på den i veckan för att visa vad jag menar,
 
Kanske "Kistgreppsfräs med kullager", artikelnr 491033?
 
  • 491033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bengtn>Vad tror du om följande i vertikalen?

Fräs fronten på högkant.

Första passet fräser handtaget efter schablon.
Andra passet fräser ytan under handtaget plant, finns ju två ytor att ställa efter dvs före och efter handtaget.
Sen får man gröpa ur handtaget och putsa en del.

Jäkla pyssel och slöseri med material så jag hade gjort en front av två delar som sen limmas ihop. Stämmer ådringen lär det bli så gott som osynligt.

Hade personligen gjort allt för att undvika den där mardömskonstruktionen.

/K
 
Redigerat:
Tack för alla inspel! Jag tror att man måste göra fronten av tre delar. En över, en under och en med handtag.
Det stora problemet är att handtaget har två böjda ytor. Det är ganska enkelt att fräsa den ena mha mall på fräsbordet. (Vertikalen har för stor radie och kan inte forma övergången mellan plant och handtag.)
Verkar vara för svårt att få till det utan att behöva handforma alla handtagen.
Plan B är att göra en form och laminera handtagen av fanér för att sedan limma på "mittremsan" av lådfronten.
Vad tror ni om det? Är det möjligt?
/B
 
Hur skall ådringen kunna stämma mellan de tre delarna då delen med handtaget kräver en mycket längre bit faner?

Byr vertikalen mot handöverfräs i bord då eller en gammal överfräs, det lär funka lika bra och med mindre radie.

Delar du stycket i tre delar så kan du fräsa hela den ovanliggande konvexa formen innan du sen formar handtagets start/slut. Det konvexa som inte behövs fräses bort. Även urtagningen i handtaget borde gå att få till här.
Trixigt som attan ja att få till rätt och man vill knappast rubba inställningarna sen.

Finns enklare sätt att få till en fräck design. Långhålsborr i 45 grader lär öppna för en del kul möjligheter. Slog mig precis att det där är en jigg jag inte har men svarven med metalltillsatsen lär funka där. Dvs köra omvänt, med borret i dubben och spänna upp ämnet i sliden.

/Kent
 
Hur tror ni att de har gjort möbeln från början? Kör de bort lika mycket material över ytan som handtaget är högt? Det låter ju ganska dyrt. Eller är det ett avgränsat område som buktar så att de kan dela samma träbit i flera delar?
 
Mr Handyman skrev:
Hur tror ni att de har gjort möbeln från början? Kör de bort lika mycket material över ytan som handtaget är högt? Det låter ju ganska dyrt. Eller är det ett avgränsat område som buktar så att de kan dela samma träbit i flera delar?

Med tanke på att listpriset var 33.200:- för möbeln så tror jag att man kan bortse från spillet ;)
 
Jag finner det inte helt omöjligt att handtaget är en separat pålimmad bit ek. Har man tillgång till mycket virke av bra kvalitet borde man rimligtvis kunna matcha en bit till handtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.