23 116 läst ·
20 svar
23k läst
20 svar
Limma ihop två bänkskivor
Fråga mig inte varför eller någon teori bakom men när det gäller skeva/kupiga skivor så är rådet från en snickerifirma, ställ den så rakt som möjligt upp mot en vägg. Kortsidan nedåt och ju varmare desto bättre.Greger77 skrev:
En kompis la på en 39 mm skiva på köksön innan bruket hade torkat helt med en böjd skiva som resultat. Förtvivlad tog han med skivan till det lokala snickeriet och fick ovanstående råd. Han trodde väl inte helt på iden men hade samtidigt inget att förlora på att prova. Och voila, funkade fin fint.
Vill du ha ett riktigt bra resultat så ska du göra såhär.
Lägg ena skivan på ett par bockar plant.
stryk på ett lager epoxy över hela ytan.
Lägg på en kryssvävd glasfibermatta.
Mätta med epoxy.
lägg på andra skivan och spänn ihop med tvingar och regelbitar.
Epoxyn och glasfibern tar upp och fyller ut ojämnheter upp till ett par mm och ger en superarmering av skivan så den garanterat inte spricker i framtiden hur mycket du än misshandlar den.
Lycka till!
Lägg ena skivan på ett par bockar plant.
stryk på ett lager epoxy över hela ytan.
Lägg på en kryssvävd glasfibermatta.
Mätta med epoxy.
lägg på andra skivan och spänn ihop med tvingar och regelbitar.
Epoxyn och glasfibern tar upp och fyller ut ojämnheter upp till ett par mm och ger en superarmering av skivan så den garanterat inte spricker i framtiden hur mycket du än misshandlar den.
Lycka till!
Nu är det limmat! Hyvlade lite till igår och sen gjorde jag som krijo1 föreslog. Den fick stå lutad mot väggen i drygt 12 timmar. Det känns som att det var lite mindre skevt nu. Vet inte om jag inbillar mig, men nu diffade det bara någon millimeter, så jag bestämde mig för att bara tvinga ihop och limma.
Gällande att tvinga över en stor yta. Det brukar jag lösa genom att spänna med någon form av hård regel och en ströbit på en mm eller två som läggs i mitten. Då man sedan drar fast på kanten så gör ströbiten i mitten att man får ett bra tryck där som effekt av att man drar åt på kanten.
Man ser alltså till att få regeln att "bågna" så att säga. Gäller bara att justera ströet i mitten så att det inte blir för tjockt så det blir för högt tryck.
Man ser alltså till att få regeln att "bågna" så att säga. Gäller bara att justera ströet i mitten så att det inte blir för tjockt så det blir för högt tryck.
Av vilken anledning ska man tvunget ta bort eventella skruvar? Om man försänker och pluggar kan de väl lika bra sitta kvar? När man limmat kan ju ändå inte skivorna röra sig mot varandra. Ni verkar ju ganska överens om att de ska bort men finns det något bra skäl?
Det beror ju lite på hurpass nära ytan spetsarna hamnar.
Om man behöver underhålla skivan genom att hyvla den platt och rak ibland så kommer man ju så småningom (antagligen rör det sig om hundratals år... men men) att komma ner till skruvarna.
Man kanske får för sig att man vill ha ett hål i skivan för en "hold down" eller nåt annat. Då kan det kanske vara knepigt att komma åt skruven som sitter ivägen när benen är fastsatta.
Sitter spetsarna nära ytan skulle man ju teoretisk kunna slå ett stämjärn hårt nog för att banka i en.
Har man limmat ordentligt ska inte skruvarna tillföra särskilt mycket hållfasthet tror jag. Så det är lika bra att inte ha dom där.
Om man behöver underhålla skivan genom att hyvla den platt och rak ibland så kommer man ju så småningom (antagligen rör det sig om hundratals år... men men) att komma ner till skruvarna.
Man kanske får för sig att man vill ha ett hål i skivan för en "hold down" eller nåt annat. Då kan det kanske vara knepigt att komma åt skruven som sitter ivägen när benen är fastsatta.
Sitter spetsarna nära ytan skulle man ju teoretisk kunna slå ett stämjärn hårt nog för att banka i en.
Har man limmat ordentligt ska inte skruvarna tillföra särskilt mycket hållfasthet tror jag. Så det är lika bra att inte ha dom där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden