Jag tycker det ser ut som fronterna är limmade i åtminstone tre längsgående "stavar".

Jag håller med PrinsValium, fronten ser ut att vara stavlimmad. En teori är att in- och utbuktningen görs när man klyver listerna till fronterna, jag gjorde en enkel skiss (jag har bara Paint på jobbet, om det inte går att förstå så fixar jag en i SketchUp när jag kommer hem).

Vid klyvningen lutas klingan/strålen vid handtaget så att den ena halvan får en inbuktning och den andra en utbuktning. Den ena listen vänds 180 grader vid limningen, då får man ett handtag uppe och ett uttag nere. Spillet minimeras också.

Vad tror ni om det? Gick det att förstå?

/fth

• snitt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så har de kapat stavarna med mindre vinkel med handtaget som en lös del som sen förskjuts utåt/inåt före limning och ytterligare bearbetning.

/Kent

Saxat ur faktablad:
Möbelns signum är de mycket speciella handtagen inspirerade av böljande former på

fartygsskrov och bilkarosser. Avancerade datafräsar gör det idag möjligt att framställa dem i massivt trä. Detta är ett exempel på hur Norrgavel kombinerar kunskap om trä och höga materialkrav med extremt modern teknik.

Som med det mesta i snickerivärlden idag, in med en klump i cnc´n, och ut med en bit man hade fått knöla med i månader för att få klart utan...

Fusk ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.