9 139 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Tving
Sida 1 av 2
Någon som känner till var man får tag i bra tvingar som inte är hutlöst dyr?
Jag köpte tre pack såna här på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134587579
Dom fungerade hyfsat några gånger, men jag har sett att flera handtag börjat spricka. Idag lossnade handtaget på en.
Även metallen verkar vek, för efter att den varit åtskruvad hårt känns det som att den blivit något deformerad och svår att få lös ur sitt läge.
Det är bara ett par veckor sen jag köpte dem. Det känns som att man kanske borde vara in med den trasiga samt de som är på väg att gå sönder. Dock får man väl bara likadana i utbyte, eller så får man höra att det är normalt slitage..
Kan dom här vara något?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134587632
Lite dyrare, men det står faktiskt 10 års garanti.
Bachotvingar för 200 kr / st känns lite saftigt, även om man då skulle veta att det är kvalitet man köper. Finns det förresten Bachotvingar att köpa billigare nånstans?
Jag köpte tre pack såna här på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134587579
Dom fungerade hyfsat några gånger, men jag har sett att flera handtag börjat spricka. Idag lossnade handtaget på en.
Även metallen verkar vek, för efter att den varit åtskruvad hårt känns det som att den blivit något deformerad och svår att få lös ur sitt läge.
Det är bara ett par veckor sen jag köpte dem. Det känns som att man kanske borde vara in med den trasiga samt de som är på väg att gå sönder. Dock får man väl bara likadana i utbyte, eller så får man höra att det är normalt slitage..
Kan dom här vara något?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134587632
Lite dyrare, men det står faktiskt 10 års garanti.
Bachotvingar för 200 kr / st känns lite saftigt, även om man då skulle veta att det är kvalitet man köper. Finns det förresten Bachotvingar att köpa billigare nånstans?
Jag har en uppsättning såna där Cocraft, eller föregångaren misstänker jag. Dom håller ihop än och då brukar jag dra åt vad som antagligen är totalt omotiverbart hårt... Någon utav dom har blivit en aning sned men som sagt. Drar man åt på det viset ska man nog vara noggrann med att sätta tvingen rakt från början också.
Dom är inte billiga men jag kan rekommendera Besseys tvingar. Fanns tidigare att köpa på Clas men jag tror att dom har slutat sälja dem. Bahuaus har dom också. Köp några åt gången så svider det inte så farligt.
Besseys hemsida
Site i Sverige som säljer, har dock inte handlat därifrån utan tänkt mer för prisindikation.
Besseys hemsida
Site i Sverige som säljer, har dock inte handlat därifrån utan tänkt mer för prisindikation.
Finns det någon speciell anledning till att du letar efter skruvtvingar. Själv använder jag i princip bara skruvtvingar när det är viktigt att trycket blir helt rätt och/eller att jag kan smyga ihop bitarna, tex vid limning.
Annars så är det snabbtvingar som gäller.
Annars så är det snabbtvingar som gäller.
Jag håller på och limmar en del, och då är det bra att ha skruvtving. Snabbtvingar har jag inte testat så mycket. De ser dock mer plastiga ut och man tror att dom ska gå sönder när man drar åt. Men det finns nog bra kvalitet även där. Ska nog testa några såna också.
Efter att ha pungat ut alldeles för mycket för lite besseytvingar håller jag just på med ett test av Bauhaus Winsenttvingar. (De kändes inte så budget när jag klämde på dem.) Håller på med en massa limböjningar så ganska snart kan jag meddela om de är något att ha...
Någon som testat Axminsters nya sortiment av snabbtvingar?
Det är framförallt denna jag kikar på!
Priserna ser ganska ok ut, jag har sedan tidigare en del andra verktyg av just Axminsters "eget" märke och de är inte toppklass men helt ok jämfört med mycket annat billigt skräp som finns där ute...
Det är framförallt denna jag kikar på!
Priserna ser ganska ok ut, jag har sedan tidigare en del andra verktyg av just Axminsters "eget" märke och de är inte toppklass men helt ok jämfört med mycket annat billigt skräp som finns där ute...
Var försiktig med Bahaus, åtminstone i Malmö har de slutat sälja de bra Besseytvingarna (de med stora platta långa klampar som är mer eller mindre exakt 90 grader mot tvingen). Det är de du skall ha tag på om du skall köpa mångsidiga skruvtvingar från Bessey. Det finns andra märken som är billigare, inte nödvändigtvis lika bra. Betalar du för namnet Bessey, välj de bra tvingarna.krijo1 skrev:Dom är inte billiga men jag kan rekommendera Besseys tvingar. Fanns tidigare att köpa på Clas men jag tror att dom har slutat sälja dem. Bahuaus har dom också. Köp några åt gången så svider det inte så farligt.
Besseys hemsida
Snabbtvingar är ett bra komplement, själv kör jag wolfcraft där.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Jag måste bara meddela att jag tog med mig de trasiga tvingarna (samt de övriga) till Clas Ohlson idag och berättade att tre var trasiga och frågade om jag kunde byta in allihop mot Cocraft-tvingarna. Det var inga problem sa han och löste in dem allihop utan fler frågor. Så jag fick tillbaka pengarna och köpte en uppsättning Cocraft-tvingar istället.Greger77 skrev:Jag köpte tre pack såna här på Clas Ohlson:
[länk]
Det kallar jag kundsupport! d^_^b
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Snabbtvingar av den vanliga typen är väl bra som extra händer och där man bara kan använda en hand, men jämfört med en skruvtving blir det för dåligt tryck. Sen är väl Besseyvarinanten speciell, men frågan är om det blir lika bra tryck som en kraftig skruvtving.
Bessey är en skruvtving, bara speciell i vad skruven jobbar mot. 700 kilo enligt reklamen. Den har ett väldigt bra handtag, som gör det lätt att spänna hårt. Så hårt att jag sällan, närmast aldrig, försöker få den att greppa så hårt som möjligt. Med den gamla modellen var den teoretiska kraften också hög, men i verkligheten var det svårt att spänna så hårt för handtaget var svårare att spänna med.Mr Handyman skrev:
--- Mats ---
Det är intressant information men jag är inte riktigt med på vilken modell du menar, dom verkar ha hur många modeller som helst. Går det att hitta den på besseys hemsida.Mats Bengtsson skrev:Var försiktig med Bahaus, åtminstone i Malmö har de slutat sälja de bra Besseytvingarna (de med stora platta långa klampar som är mer eller mindre exakt 90 grader mot tvingen). Det är de du skall ha tag på om du skall köpa mångsidiga skruvtvingar från Bessey. Det finns andra märken som är billigare, inte nödvändigtvis lika bra. Betalar du för namnet Bessey, välj de bra tvingarna.
--- Mats ---